26

Nu kan jag inte mycket om generatormonteringsalternativ, men du måste ha tag på en plåtkombination som gör att generatorn kommer längre in.
Att det inte blev skillnad när du bara monterade den bakre plåten tyder väl på att den plåten är fel, den borde vara konkav, så att generatorn kan komma in längre.
Jag har mina kåpor med generatorer lösa, om jag hinner imorgon kan jag skruva bort generatorn från kåpan och ta nån bild på hur plåten ser ut på baksidan.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

27

När jag monterade en graderad eftermarknadsremskiva fick jag svarva av en del av originalskivans "axeldel" som distans för att få skivorna att linjera. Ta loss den stora remskivan och jämför med originalet.

Litet sidospår, men kanske värt att kolla? Enligt Bentley-manualen ska du ha 2 mm mellan fläktens baksida och plåten.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

28

lasslo skrev:

Nu kan jag inte mycket om generatormonteringsalternativ, men du måste ha tag på en plåtkombination som gör att generatorn kommer längre in.
Att det inte blev skillnad när du bara monterade den bakre plåten tyder väl på att den plåten är fel, den borde vara konkav, så att generatorn kan komma in längre.
Jag har mina kåpor med generatorer lösa, om jag hinner imorgon kan jag skruva bort generatorn från kåpan och ta nån bild på hur plåten ser ut på baksidan.

Finns inget annat o köpa iaf på eftermarknad.  Svårt o veta vad jag ska leta efter... Visste inte ens att det fanns annat. Kolla om du hinner. Gör inget jättebesvär för min skull, men all hjälp uppskattas som sagt!  All hjälp kan betalas i öl på nästa folkvagnsträff!  ICQ/ag om jag nu kan köra dit...

vw typ-1 1967

29

Lyckades pilla ut den lösa biten...

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/VW%20Misc/IMG_5235_zps528db23e.jpg

Så här fick jag göra på min 1600:a med eftermarknadsremskiva. Den hamnade från början alldeles för långt in och jag fick hjälp av en i klubben att sticka av en 6 mm "distans" från originalskivan. Skivorna linjerade inte upp helt perfekt efteråt heller, men det blev bra mycket bättre. Jag är ganska övertygad om att en god portion av ditt problem också ligger där...

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

30

Stefan F skrev:

Lyckades pilla ut den lösa biten...

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/VW%20Misc/IMG_5235_zps528db23e.jpg

Så här fick jag göra på min 1600:a med eftermarknadsremskiva. Den hamnade från början alldeles för långt in och jag fick hjälp av en i klubben att sticka av en 6 mm "distans" från originalskivan. Skivorna linjerade inte upp helt perfekt efteråt heller, men det blev bra mycket bättre. Jag är ganska övertygad om att en god portion av ditt problem också ligger där...

Tackför besväret! Det går o shimsa så mycket som 6mm alltså? Kan lösa en stor del av problemet. Ska se om någon kan hjälpa mig med liknande.

vw typ-1 1967

31

Började inte byta generatorer men lite mått här  i alla fall.

Mätt från plåten till ytterkant av remskiva.

Likströms:
http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/20141227_105844.jpg

Växelströms:
http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/20141227_105818.jpg

Mått från klacken mitt på blocket till vevaxel remskivan.

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/20141227_105654.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

32 Senaste redigerad av MrPete (2014-12-27 13:35:56)

Kan det vara fel hub på generatorn då? Har den flyttats från en annan generator? Jag är ingen originalfantast.. men har för mig det fanns iaf ett par olika..? Tyckte det såg ut som den satt långt ut iaf..

Edit.. fast kanske jag tänker fel.. har inte lösa grejer framför mig.. vilken sida sitter hub:en på?

Edit2. Nej, kollat igen och det ser helt klart ut som att generatorn sktter fel...

33

Ett annat sätt är ju (ingen lösning på problemet men.. ) att skaffa en sand seal remskiva till veven.. den kommer längre ut samt att man får med shims.

34

Generatorn är flång ny och exakt på mm likadan som den som sitter på min andra motor och där sitter allt perfekt. Generatorn sitter fel helt enkelt, den där luftspalten på den bakre plåten kommer knappt in i själva fläkthuset. Ska släppa ut varm luft från generatorn eller? Eller in sval kanske?
Provade o göra som Stefan visade, drog ut remskivan 5-6mm och då skulle det faktiskt funka.
Men bulten räcker inte, har dock för mig att det finns längre att köpa.
Frågan är väl bara om det funkar o är bra o göra såhär. Håller det tätt?
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/2fd77f2ac59002e8680d6ff0a75fa341_zpsf917da6e.jpg
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/9cfb5ceb207df2b797b20aac941465fa_zps60da22c7.jpg
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/5cfd0bf7037a09a2822f2619fe851569_zps0ff63c8f.jpg
Känns inte rätt o göra såhär men...

vw typ-1 1967

35

Luftspalten i bakre plåten ska ju dra luft ur generatorn in i fläktkåpan.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

36

Såhär ser det förövrigt ut inuti mellan inre och yttre plåten när generatorn är monterad.

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/20141227_111006.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

37

Nedre remskivan ska ju i princip ligga jäms med veven. Att shimsa ut den så mycket kan inte bli bra, ur någon synvinkel.

Jag har ingen aning om vad felet kan bero på men skumt är det i och med att du får samma fel oavsett vilken remskive/generatorkombination du testar med. Har aldrig råkat ut för något liknande.  ICQ/an

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

38 Senaste redigerad av Hebster52 (2014-12-27 15:15:56)

Kollat så inte generatorplåtarna stoppar mot något inuti fläktkåpan? Är fram och bakvägg svetsade till inälvorna på fläktkåpan? Vet att det förekommit endel eftermarknadskåpor där synliga sidan inte är svetsad... Kan ju flera ut då? Ta en skruvtving som nämndes tidigare å pressa in generatorn innan du drar fast den på foten...? ICQ/ab

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

39

Det måste vara generalknas någonstans. Har byggt VW motorer sen 1971 och har aldrig haft det där problemet. Någonting är felmoterat eller så är det vanliga felet med eftermarknadsdelar. Lägg en original remskiva märkt D på bänken och jämför höjden upp till remspåret med din eftermarknads. På en bild såg det ut som generatorn tog i tornet, kolla om det går att vrida generatorn så att den går längre in.Det finns ett otal remskivor för generatorer så får man fel lirar ingenting. För att få remmen att linjera perfekt kan man antingen svarva av baksidan på generatorskivan eller schimsa ut remskivan några millimeter. Tror inte att det kommer att funka med att dra ut remskivan som på bilden. Då kommer det att stänka ut olja där. Våld är nog inte heller lösningen. Hoppas att du hittar felet för ett fel är det till 100%.

40

Såna här problem har jag bara haft när jag använt eftermarknadskåpor. Med originalkåpor brukar allt passa.

41

ja detta börjar ju bli löjligt...
Om jag jämnför org remskiva kan jag vinna nån mm så om jag svarvar av baksidan på generatorn kanske 2 mm ( har inte mätt) o shimsar vevremskivan säg 2 mm så ligger jag ju bättre till men fortfarande långifrån rätt. Generatorn ligger ju fortfarande ca 1 com för långt ut.
Har ju som sagt provat med allt org... Remskivor fläktkåpa genplåt andra generatorer. Andra generatorställ... Spelar ingen roll, det är den där cm hela tiden som spökar.
Jag tänker att cylplåtar som är org kan ju bara hamna på ett ställe. Oljekyl kan bara hamna på ett ställe. Allt passar ju kanon när jag lägger dit fläktkåpan. Både org och min kina kåpa.

vw typ-1 1967

42

Vad har du för mått från plåten till ytterkant av remskivan? Mina båda modeller har som du ser c. 19,5cm.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

43

Kommer inte ihåg om det var i din tråd eller någon annans, men har sett en bild på en ny generatorfot någonstans, kolla i så fall att det inte är något fel på den om det är en eftermarknads.

Baywindow 2.0 -76 campinginredd
Vw T3 Buss -89 Coach

44

Gahmen skrev:

Kommer inte ihåg om det var i din tråd eller någon annans, men har sett en bild på en ny generatorfot någonstans, kolla i så fall att det inte är något fel på den om det är en eftermarknads.

Jo den är ny, provat med andra samma skit...

vw typ-1 1967

45

Du skulle haft min generator och plåtar ICQ/ab
Min är 17,5-18 cm från plåt till cc remskivan
http://i1252.photobucket.com/albums/hh574/lasslo1/imagejpg5_zpseb6a9243.jpg

Jag vet tyvärr inte varför det är så, men min generator linjerar fint med remskivan, och spalten mellan kåpan och fläkthjulet på baksidan är ca 3mm.
Jag har bara monterat en gammal generator på en eftermarknadskåpa, det funkade direkt. På båda mina motorer.

Jag monterade bort generatorn från kåpan idag och tog några bilder. Det blev inga vidare bra bilder, men du kan ju se om det är nått som skiljer.

http://i1252.photobucket.com/albums/hh574/lasslo1/imagejpg3_zps784e6bf9.jpg

http://i1252.photobucket.com/albums/hh574/lasslo1/imagejpg4_zps5731a334.jpg

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

46 Senaste redigerad av Malman80 (2014-12-28 11:09:27)

Du din lyckliga Lasslo! Tänk o få äga en generator som din  ICQ/ad  ICQ/ag
Har mätt på 3 st gen nu. Alla har samma mått ca 1cm längre än din. Ca 18-18,5 cm. Både likström och växel. Både org plåtar och eftermarknad. På min org 1300 sitter en exakt likadan generator som min nya med eftermarknadsplåt och eftermarknadsremskiva o där sitter den perfa!
Snart kommer dom med vita rockarna...
Hur mycker kan jag shimsa vevremskivan? Vad är max? 3mm?
Ska se om jag gå ut o pilla lite igen i em, -2,7 idag där ute så får nog sätta på värmen först  ICQ/ab

vw typ-1 1967

47

Nu tror jag nog att alla har i stort sett samma mått från plåt till mitten av fläktrem. Lite beroende på hur man siktar. Jag har exakt 18cm till mitten på min likströmmare och det fick jag även på växelströmmaren. Lasslos bild ser ut å vara lite snett fotograferat så det blir under 18cm... ICQ/ab

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

48

Om jag inte minns fel så finns det nog flera olika modeller av plåten som man fäster i fläktkåpan.

49

Såhär ser min växelströmmare ut (underifrån). Allt i orört originalskick.

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/20141227_110947.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

50

Jo, verkar som om alla mäter istort sätt samma mått.
Jag har 3 uppsättningar org plåtar och 2 eftermarknad o ingen skillnad på dom.
Kan ju här då eftersöka andra uppsättningar som bygger mer innåt än utåt. Alltså det räcker inte med en annan yttre plåt utan det måste vara ett helt paket som är annorlunda.

vw typ-1 1967