1

Hej på er en undran kan man flytta över topparna från en 1500 motor till en 1600
Tänkte köpa nya cylindrar till min 1500 motor då blir det 1600 istället

Magnus

Vw 1300 1966

2

Ja du kan använda 1600/1641/1679 cylindrar på ett 1500 block (undvik dock 1679 pga tunna cylinderväggar)  ICQ/ab

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

3

Ser nu att det inte var frågan   ICQ/ad

Skaffa ett par beg 1600dp toppar/insug/förgasare samtidigt så får du en roligare motor

4

Hej tack för svaret tänkte om de funkade med 1500 toppar på 1600 cylindrar

ska försöka hitta 1600dp toppar också

Vw 1300 1966

5

1500-toppar funkar med 1600-cylindrar.

Ska du ha BP-toppar så måste du byta några pinnskruvar och kylplåtar också.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Visst passar 1500:a toppar på 1600:a cyl....

Men jag tror inte det "räcker" med att byta till nya cyl, för att du skall få en frisk motor?
Kolla sidospelet i ventilstyrningar - det är den mest kritiska faran för ett totalras...
Har du bra oljetryck, är det ingen fara för bottendelen... men större oljepump är inte fel ?

7

Hej tack för alla svar
tänkte gå igenom topparna. sen har jag haft isär blocket bytt ut oljetryck fjäder och kolv, arborrat det.
Större olje pump vad ska man gå på för oljepump?

/Magnus

Vw 1300 1966

8

Ja alla "experter" här rek nog en 26mm av bra kvalite, 30mm verkar onödigt mycket eftersom ju större pump ju mer effekt tar den

detta är uppfattningen jag har fått efter att ha läst otalig inlägg här på forumet ,har tydligen blivit en Boxerville junkie  Default/lol

9

En större oljepump kanske hjälper mot lägre tryck men inte mot för stora lagerspel som är grundorsaken till det låga trycket. Ett högt tryck är inget självändamål och har ingen funktion i sig. Trycket ska vara tillräckligt högt för att olja ska komma ut till alla smörjpunkter i systemet, är det för högt så kostar det bara effekt samt att mer olja går tillbaka till tråget och även upp i vänster topp.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Oj nu blir jag förvirrad i detta ämne
Men tack för alla synpunkter så en pump på 26 mm max då
Har arborrat plus nya lager så kanske inte behöver större pump.

Är helt ny på detta så man lär sig hela tiden. Men är inte rädd för att skruva isär och sätta ihop  ICQ/ab

Vw 1300 1966