Lägger upp frågan här med så fler får se den... Jag håller på o bli galen
Jag får inte generatorn i rätt position och med det hamnar remmen snett mellan remhjulen. Jag har nu provat allt känns det som. Jag har provar olika remhjul, både generator och vev orginal och eftermarknad. Provat orginal fläktkåpa, annan likströmsgenerator, annan växelströmare olika plåtar bakom annat torn. Allt hamnar ca 1cm för långt ut.
Fläkt kåpan är en chinakåpa men alla andra är org. Men som sagt, provat med orgfläktkåpa med samma resultat. Lägger upp lite bilder så ni ser hur det ser ut.
På första bilden syns att generatorn ska in en bit till. 

Känns som om det går troll i det här motorbygget nu... Alla påstår att det är SÅ roligt o bygga motor... Mmm skitskoj hönni!
Är ju ganska klart att generatorn ska ca 1 cm in mot fläktkåpan, hur ligger fläkten i kåpan ? du ska ju ha den senare bredda fläkten när du har utflyttad kylare, ligger fläkten tight mot kåpan (där luften sugs in) eller har du en stor spalt där?
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
har du någon bild på hur det ser ut vid fläkten? på fästplåten osv
Hade nästan samma problem, fick spänna in generatorn mot kåpan. Då blev det bra, ingen felaktig generatorplåt?
Har nog ingen bild på det. Får kolla på det nästa gång .
Marantz, hur menar du med att spänna in generatorn?
Här kommer bilder på det. Fläkten är 36mm så det är väl den stora vad jag vet iaf.
Fläkten hamnar rätt inne i kåpan ser det ut som. Snurrar o går fritt.
Har som sagt oxå provar andra plåtar med samma resultat. 

Det är fel plåt vid generatorn
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Tycker att fläkten ligger alldeles för långt in i kåpan sett bakifrån 
Ja, fläkten ska bak lika mycket mot baksidan på kåpan som generatorn ska bak i generatorfoten 
Så det är som Micke skriver, fel plåt till generatorn. Du bör ha en utan offset, en plan plåt.
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Vad är det för plåt då? Som är helt plan? Jag har 5 uppsättningar hemma samtliga ser likadana ut.
Ser lite ut som att distansbrickan sitter på fel sida om generatorn med? 
Jag vill inte vara taskig men det finns minst 7st olika varianter på plåten som håller generatorn tror det var minst 5st för likströmaren 2st för växelströmaren
En bild så det kan hjälpa dig att finna den

/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Jag vill inte vara taskig men det finns minst 7st olika varianter på plåten som håller generatorn tror det var minst 5st för likströmaren 2st för växelströmaren
En bild så det kan hjälpa dig att finna den![]()
/// Micke
Den ser ju rätt lik min ut. Inte plan den heller....
Min är köpt som en 3 delad för 12 volt.
Jag tog en skruvtving och pressade in generatorn mot kåpan.
Har nog ingen bild på det. Får kolla på det nästa gång .
Marantz, hur menar du med att spänna in generatorn?
Någon som vet om det går o köpa någon annan modell på plåt? Letat överallt med hittar bara samma som jag redan köpt. Ingen som har någon liggandes o skräpar?
Tog foto idag på en annan plåt jag har liggandes som är exakt som den som funkar på min (delade på den då jag ville ha original invändigt men krom utåt). De ligger så som de ska sitta ihop (kan va fel vridning..?).
17 2014-12-25 20:33:01 Senaste redigerad av MrPete (2014-12-25 20:35:02)
Som du ser sitter generatorn nästan en cm in i plåten på denna.. så att den kommer längre in i fläkthuset.
Ett till krux är att eftermarknads fläkthus har hålen för generatorplåten vridna... så att klacken på generatorn kommer inte riktigt i hacket på generatorfoten (om generatorn och foten har dem förstås, original har).
Så här ser det ut på båda mina bilar, växelströmmare, med gammal orgplåt och eftermarknadskåpa.

Och så här ser det ut på baksidan, fläkten ligger betydligt närmre kåpan än din.

Jag har en ny kromad "ytterdel" till generatorplåten, den är i stort sett plan.

Den kan du få om du tror att du kan ha nytta av den.
Skicka ett PM med adress isf, så skickar jag upp den.
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Kanon! Tack för hjälpen alla, jag ska ge mig ut igaraget o kolla lite närmre på dom jag har liggandes. Tror ingen är så plan som din lasslo...
Var dock inte så lockande med -12 grader ute för det betyder att det är väldigt kallt i garaget 
Till lite hjälp för att du skall hitta rätt plåtar så skall NR vara så här Locket heter C 043 119 261 distansen C 131 119 271
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Spalten mellan fläkten och kåpan vid inloppet ska vara c. 2-3mm max.
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Blir mer och mer förvirrad över detta för varje gång jag går ut o tittar på det.
Provade o montera fläktkåpa och generator som kommer ifrån detta blocket från början

Samma problem! Men HUR är det möjlgt? Provat som sagt o byta till org remskiva både uppe o nera utan bättre resultat.
Började fundera på om det ens är den yttre plåten det är fel på. Provade o provisoriskt montera bara den bakre plåten, o samma skit där. 
Ser inte att byte till en plattare främre kommer ända nått.
Ger upp snart... Kastar tillbaka den gamla motorn o glömmer detta snart...
23 2014-12-26 17:03:20 Senaste redigerad av Hebster52 (2014-12-26 17:06:11)
Fel remskiva på vevaxeln?
Jag kan försöka montera in min växelströms generator på min doghouse 1600 i morgon. Motorn har likströms generator nu, men jag har en komplett växelströmsgenerator med originalplatta på plats..
Om det hjälper å är rätt på den kan jag ta bilder på det?
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Fel remskiva på vevaxeln?
Jag kan försöka montera in min växelströms generator på min doghouse 1600 i morgon. Motorn har likströms generator nu, men jag har en komplett växelströmsgenerator med originalplatta på plats..
Om det hjälper å är rätt på den kan jag ta bilder på det?
Har bytt till org remskiva med samma resultat.
Vill du göra det jobbet för min skull får du gärna det. All sorts hjälp tar jag tacksamt emot! Kommer inte vidare...
25 2014-12-26 21:46:32 Senaste redigerad av Malman80 (2014-12-26 21:47:04)
Till lite hjälp för att du skall hitta rätt plåtar så skall NR vara så här Locket heter C 043 119 261 distansen C 131 119 271
/// M
Söker man på dom org nr så är det just den plåten jag köpt, samt skall passa 12v så borde ju även vara som dom andra jag har. Alla är identiska som jag jämfört med iaf...