1

Hej. Hur startar och kopplar man en 1300 motor  ur bilen. Bilen är 6v men har inget batteri. Kan man ta en 12vspole 12v spole och köra med 12v batteri. Eftersom startmotorn inte är kopplad till bilen hur startar man. Typ minus på gods och plus till typ tändspole eller vad?

2

Eller ja lär ha ett 6v batteri. Ja har ingen 12v generator. Men allså som jag fattar de så tar man en kabel från spolen till batteriet. Och utan start motor så kanske man kan snöra igång den? Såg nån film om nån som gjorde de. Och när man kopplar på kabel från spolen till batteriet lär ju tänningen vara på?

3

Motorn bör ju sitta fast på en gammal växellåda eller liknande, för motorfästet och startmotons skull iallafall.
En 12v spole går ju bra! Men betänk att det ofta finns två elektriska grejer på förgasraren, tomgångsventilen och automatchoken, dessa är väl till 6v på din motor kan tänkas.
Sedan är det så att det skiljer i antalet kuggar på bendixdrevet mellan 12 och 6 volts startmotorer liksom på kuggkransen i svänghjulet.
Men rent teoretiskt så kan det gå.... ICQ/ab

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Jag har en gång startat en mindre bilmotor (inte VW) med hjälp av en stor och kraftig betongborrmaskin, en Hilti. En kort förlängare med passande hylsa i chucken, hylsan passade på remskivans bult. Den motorn satt kvar i bilen, kylaren och fronten var bortplockade.
Risken är stor att man drar loss bulten som håller svänghjulet.
Risken är också stor att man skadar sig själv, borrmaskinen och kanske också motor, bil och "övriga omgivningar".

5

19alex91 skrev:

Eller ja lär ha ett 6v batteri. Ja har ingen 12v generator. Men allså som jag fattar de så tar man en kabel från spolen till batteriet. Och utan start motor så kanske man kan snöra igång den? Såg nån film om nån som gjorde de. Och när man kopplar på kabel från spolen till batteriet lär ju tänningen vara på?

Tankana går till Farbror Melker på Saltkråkan, och den stackas saten i SOS Sällskapsresan som aldrig lyckades snörstarta gamla båtmotorer.
Nej, jag tror inte att du kan dra igång en VW-boxer med ett snöre, men iofs så kunde man ju starta de tidigaste bubblorna med vev.
Annars är det ju då som du skriver, bara att ansluta plus och minus från tändspolen till ett bilbatteri.
Du har ju ingen växelströmsgenerator, så du behöver inte bekymra dig om den, men om man har det så skall den inte snurra utan batteri inkopplat, då kan dioderna gå sönder. Lättast är ju att ta bort drivremmen, och det kan du också göra, =mindre mekaniskt motstånd.

Spänn gärna fast motorn på en lastpall eller liknande innan detta plågsamma motorförsök påbörjas!
Jag hade inte gjort detta utan en växellåda eller en sån där adapter som sitter på släpmotorsprutor, länspumpar och generatoraggregat. Eller haft motorn monterad i bilen.

6

Jag har fått tag i en sån här, en stationär växellåda... typ... som jag själv ska använda att starta upp min nybyggda motor så småningom:

http://forumbilder.se/DEVAE/getrag1.JPG

http://forumbilder.se/DEVAE/getrag5.JPG

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

7

Ja, det var en sådan jag menade.

8 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2014-12-24 20:52:57)

Den lådan tillverkas och kallas för Getrag låda! Dom
Brukar dyka upp titt som tätt till salu både här på
Boxervill och på blocket samt boxerville fb. Kostsr oftast runt 1500kr.
Har själv en sådan på en metallvagn på hjul. Fungerar perfekt.
Hjulvagn eller dyl är att föredra då alla körningar bör göras utomhus eller med
bra ventilation. Då är det smutt att kunna meka vid bänken och sen rulla ut hela
Pktet vid körnking.
Som tidigare skribent påpekat är det annat svänhjul och annan
Kuggkrans på 12v vs 6v motorer och startmotorer. Dessutom är stödbussningen i lådan olika på 6v och 12v.
Att köra 12v batteri på en 6v starter brukar generelt fungera men kan bränna upp startmotorn.
generatorn behöver du inte koppla in det går bra
Att köra med bara spännignen från batteriet.
Se till att ställa batteriet på laddning när du inte anväder det!

Lycka till!

Learning by experience is a great way to spend money...

9

Björn J. skrev:
19alex91 skrev:

Tankana går till Farbror Melker på Saltkråkan, och den stackas saten i SOS Sällskapsresan som aldrig lyckades snörstarta gamla båtmotorer.
Nej, jag tror inte att du kan dra igång en VW-boxer med ett snöre, men iofs så kunde man ju starta de tidigaste bubblorna med vev.
Annars är det ju då som du skriver, bara att ansluta plus och minus från tändspolen till ett bilbatteri.
Du har ju ingen växelströmsgenerator, så du behöver inte bekymra dig om den, men om man har det så skall den inte snurra utan batteri inkopplat, då kan dioderna gå sönder. Lättast är ju att ta bort drivremmen, och det kan du också göra, =mindre mekaniskt motstånd.

Spänn gärna fast motorn på en lastpall eller liknande innan detta plågsamma motorförsök påbörjas!
Jag hade inte gjort detta utan en växellåda eller en sån där adapter som sitter på släpmotorsprutor, länspumpar och generatoraggregat. Eller haft motorn monterad i bilen.

Det fanns ett tillbehör för snörstart till vw

Post's attachments

ATT00004[1].jpg, 39.87 kb, 640 x 480
ATT00004[1].jpg 39.87 kb, 141 downloads since 2014-12-24 

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

10

Att veva eller snörstarta en gammal vw motor.. tja då vill man nog ha en mycket bra och väl justerad maskin om man inte skall tröttna mycket fort..
Min far hade ett elverk som varit till att starta merkury stridsvagnar här på Gotland.. den var med startvev och magnet tändning.. den gick mycket lätt att starta med vev. bara 16 drift timmar... tyvärr lurade någon av min far det verket.. ICQ/ac . skulle haft det till min bubbla...... ICQ/am
Att lura gamla mäniskor borde vara straffbart...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11

Okej. Aja annars sätter ja in maskin på orginallådan som sitter på plattan. Karosse ska snart på sig ett lyft. Håller på och laga hjulhus samt trösklar när de e klart blir de o slipa plattan o måla  då kan man ju ta snurran då o kasta i ICQ/ab

12

Getraghuset är bra men funkar inte utan modd om man har djupsump.