Fick tillfälle att ta kort på Gandalf 


Här är en illustration över hur hög den faktiskt är fram
min hand är ca 10 cm bred och går in under framskärmen utan problem ^^
Vatten: 98'a Golf 4'a 88'a Golf 2 motor/lack/ljud bygge
Vad blir näst ?
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Projekt -62 Gandalf
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Fick tillfälle att ta kort på Gandalf 


Här är en illustration över hur hög den faktiskt är fram
min hand är ca 10 cm bred och går in under framskärmen utan problem ^^
Ja den ska la sänkas lite eller ??
Ja får också in ett hästhuvud under mina framskärmar men den ska allt ner vilket år som helst 
Sånt där spelrum har en annan när man hissat upp bilen me domkraft 
Ja den ska la sänkas lite eller ??
Ja får också in ett hästhuvud under mina framskärmar men den ska allt ner vilket år som helst
Ja den ska ner
dubbla sänkningssatser fram och troligtvis två hack på splinsen bak 
Det med donkraften ^^ det är väl något i den stilen jag satsar på 
Idag har jag satt in bälten i gamle Gandalf
det blev riktigt bra enligt migsjälv 

Pimpade också backspegeln

Nu glömde du tala om att du fixat handbromsspaken! 
Nu glömde du tala om att du fixat handbromsspaken!
Ops
det gjorde jag visst också ^^
Kan meddela att Gandalf lyckades stå med ljuset på i 4 timmar på skolparkeringen, komma med på alla skolans tvskärmar (ditt ljus är på, meddelande) och sedan starta utan problem
De ni ;P ni som påstår att 6v är för klent kan slänga sig i väggen xD
Gubben prövar det häringa med att ladda upp bilder

Tres amigos

Har idag tagit mig för att kolla 6 -> 12 volts konverteraren, den fungerar utmärkt
får ungefär ut 13 volt 
Har också dragit en ny kabel bak till startmotorn, det visade sig att den gamla sladden var "kass" så det blev en ny
Nu startar bilen med nyckeln igen 
Ska sätta LED-strips i lyktorna fram som positionsljus 
Hej!
Nu har det gått alldeles för länge sedan jag gjorde något med Gandalf. så jag blev sur på mig själv och gick ut och kollade vad det var som gjorde att motorn gick som den gick (dåligt vid kallstart och allmänt svårstartad). Det visade sig ganska snabbt att det var brytarspettsarna (Ja jag skäms lite över att inte kollat detta innan) hade "glidit isär" eller vad man kan kalla det... så jag och pappa (halsback, ägare till bilen ovan (FGP 372)) plockade loss fördelaren på "Egon´s" (blå) motor, denna fördelare var dock annorlunda så vi tog pappas gamla fördelare som tidigare suttit på "Gösta" (FGP 372) men som bytts ut på grund av misständningar. Efter noggrant justerade av tändning (avlyssnad och stämd i tonarten böböböbö...) gick bilen sjukt mycket bättre än vad den gjort innan 
Så nu fungerar den
Nu är det snart dags för besiktning så jag får göra klart det som behövs göras innan, vilket i sig bara är kosmetiskt 
Inga bilder tyvärr
srry 
Tjing 
Ne nu jäkl*r har det gått för lång tid sen jag senast smutsade ner händerna, så nu kommer den senaste sprutan med bensin som Gandalf fått på sig denna veckan!
Eller ja... vi kanske ska dra lite bakgrundshistoria om vad som hände egentligen.
Det började med att jag skulle ut och campa med några gamla skolkompisar, hade varit varmt i några dagar så jag hade ställt upp Gandalf´s dörrar så han skulle få lufta sig lite.
När jag sedan åkte iväg mot campingen (med annan bil) stängde jag dörrarna och lämnade bilen att stå över helgen. Jag hade 3 underbara dagar med både grill,sol och bad men så kom dagen som jag nu i efterhand ser som "dagen jag insåg värdet av att kolla i bilen innan man stänger den".
Tre dagar innan hade jag stängt dörrarna på bubblan och nu när jag öppnade dom igen fick jag för mig att bilen luktade jäkligt konstigt... jag ställde upp dörrarna för att vädra men lukten försvann inte på flera timmat (hmmm...) så jag kollade under framsätena... inget där, sen välte jag fram ryggstödet till baksätet och fick en svärm av stora äckliga flugor över mig.
Jag tog mod till mig och drog fram sätet igen och fick syn på en död fågel. EN FÅGEL.... i en mörkgrå bil... i TRE dagar... varma dagar
urk... det blev några seriösa kräk symptom och sen blev det till att vänta på pappa tills han kom hem (10 minuter). Jag klarar i vanliga fall inte av att hälla ut gammal mat som soppor och sånt utan att själv kräkas så jag tycker att det var hyfsat starkt av mig att inte kräkas av fågelns lukt
(skratta om ni vill men det är fan inte kul ^^ )
Pappa fick tillslut ut fågeln, dock punkterad, så bilen luktade inte bättre utav att fågeln var väck utan jag fåck åka och hämta en andningsmask som tar bort alla dofter/amoniak/ all annan skit, (finns säkert något najjs ord för en sån) sen var det bara att riva ur klädseln och tvätta den med en blandning av klorin / Spiral 18 (ett industritvättmedel) och en högtryckstvätt. När det var klart luktade bilen fortfarande död fågel så jag rev ur flis/filt/väv mattan som ligger på "motorplåten", lukten lyste då med sin frånvaro 
Detta var lite förhistoria till kommande bilder 

Ovanför är bilen rensad på inredning och mattor 

Mattorna och alla säten får så länge stå under carporten 

När jag kom till detta stadiet insåg jag att jag hade en del jobb framför mig
men man ska inte ge upp i förtid 


Högersidan är hel

Vänstersidan... not so much
det blir till att skära ut ny plåt och svetsa.

Lunch för det ihärdige 

Asfaltsmattorna (eller vad heter dom ? :S ) borta och golvet slipat från grovrost.

Det var... eller ja, det blev hål under batteriet ^^ mösig plåt + hammare = hål 
Nästa steg efter att jag slipat och rensat plåten på rost var att rostskydda
Jag använder en röd rostskyddsfärg från Flügger som penslas på och som jag spädde ut med thinner så den skulle tränga ner i plåten lite bättre
(P.S Svindyr färg!! 244 kr för 0.75 l
...)


Jag tycker färgen var väääldigt orange för att vara röd... aj 

Här är masken jag använde när jag rensade bilen på inredning
Som synes är färgen stark som attan även med mask xD

Färdig med golvet.

Även motorplåten målad 

Bubbla...
^^
Glömde nästan att visa en kul liten sak som jag hittade monterad under växelspaken ;O 
En av världens mest onödiga sak på en bubbla
Speedshift ^^
Någon som vill ha denna ? jag vill inte ha den men någon annan kanske vill ^^
Det kommer naturligtvis mer bilder imorgon ( allt ovan har jag inte gjort idag! så mycket duracellkanin är inte ens jag ^^ ) jag har haft lite problem med Photobucket.com så det kan dröja lite med nästa update men den kommer så småningom 
Chill så länge
/// Simon
Det var ju inte så mycket rost, kul att du slipper det 
Kom på en sak ang växelläges kortaren, den är bra att ha om du vill ha lång spak
Jag hadde planer på en 80cms men den tog i instrumentbrädan och stolar 
ang den dyra färgen, bra produkter som kostar blir oftast billigare i längden. hade du köpt motsvarande på biltema hade du kanske sparat en hundring men fått göra om jobbet nästa år. nu kommer nån säkerligen protestera mot detta men d är fakta.
kör på nu!

Här kommer en del av de utlovade bilderna 

Efter att jag "hittat" ett hål under batteriet så skar jag upp ett 25x25 cm stort hål som jag ska fylla med ny plåt. Jag tog en snabb titt under bilen när jag ändå hade gjort hål i golvet 

Här är den nya plåten som ska svetsas i.

Donkraftsfästet på höger sida hade rostat hål, så där blir det ny frisk plåt istället 

Samma sak på vänster sida 

Igår tog jag mig även tid att slipa ner och lacka om de "grönflakade" till en mer passande röd kulör 
Nu väntar jag bara på att en kompis ska hjälpa mig med att svetsa i plåten
sen blir det målning och nya ljuddämparmattor 
Om man vid inpassning av plåten får för stora glipor.. vilket ju händer ibland ... kan man hålla under en bit koppar eller aluminium sen svetsar man mot detta .. eftersom den biten avleder värmen fastnar inte smältan.. man kan därigenom "mura" till hål och glipor och behöver inte slipa bort något efteråt på den sidan.. obs koppar eller alu biten blir varm som fn.. håll med en tång eller dylikt.. om man nu inte har en bit koppar hemma kan man ta en bit koppar rör och bulta platt, brukar finnas stumpar av dyligt hos vvs firmor.. använder själv flertalet olika bitar beroende på situation.. dom kan fastna lite men är lätta att vrida loss i sådant fall.
roligt att se din framgång!! lycka till.. angående färgen, bra skit är dyr.. men inte i längden.
Om man vid inpassning av plåten får för stora glipor.. vilket ju händer ibland ... kan man hålla under en bit koppar eller aluminium sen svetsar man mot detta .. eftersom den biten avleder värmen fastnar inte smältan.. man kan därigenom "mura" till hål och glipor och behöver inte slipa bort något efteråt på den sidan.. obs koppar eller alu biten blir varm som fn.. håll med en tång eller dylikt.. om man nu inte har en bit koppar hemma kan man ta en bit koppar rör och bulta platt, brukar finnas stumpar av dyligt hos vvs firmor.. använder själv flertalet olika bitar beroende på situation.. dom kan fastna lite men är lätta att vrida loss i sådant fall.
roligt att se din framgång!! lycka till.. angående färgen, bra skit är dyr.. men inte i längden.
Tack för tipset inför svetsningen michaelth
kommer garanterat att vara till hjälp 
Då var det vår igen och suget har kommit tillbaka efter den årliga skitvintern som vi brukar ha här i västra Sverige.
Efter att ha stått kallt i en carport under vintern var jag tvungen att dra igång bubblan då den var mer än svårstartad... 
Efter att jag fått kört motorn varm bestämde jag mig för att jag skulle invertera i en ny fördelare. Sagt och gjort var den beställd och bytt. Höfftade in tändningen och vred på nyckeln...
Man blir besviken när det knappt klickar i startmotorn när man vet att det är ström på batteriet 
Tänkte över situationen några dagar och beställde hem en ny startmotorbussning, bytte denna i samband med byta till en annan startmotor som visade sig vara betydligt lättare att dra runt för när jag vred på nyckeln efter bytet surrade det på bra bak i motorn
Detta var någon månad sedan eller tre 
Just i detta tillfälle väntar jag på att färgen ska torka på framvagnen, men dit kommer vi nog tillslut.
Årets mål är att få sänkt bubblan och göra iordning skärmkanter och tvätta av motorn så den inte ser lika gammal ut som det är 
Kommer att posta bilder under kommande vecka för jag har inte alla bilder i datorn än sålänge.
Vwh Simon 
Hej igen! Har under våren småmekat från och till. Tvärr har det inte blivit någon uppdatering i tråden
så jag får berätta lite snabbt vad som hänt.
Under vintern smeds planer på sänkning som skattes i verket då snön behagade att dra sig tillbaka ifrån markerna, bilen for in i garaget och pallades upp i förening så det stänkte om det 
Framvagn plockades ner, kapades, sänksatser svetsades i och allt slipades till perfektion.
Efter det målades den med hammarlack (vit) och monterades tillbaka med nya bussningar och låsbleck.
Efter det var det dags att sänka bak. Upp me svansen och flyttade tre yttre splines, detta blev låååååågt. Jag ville inte höja den igen så jag tog flykt till Lidköping och inhandlade ett par 16" fälgar, som var breddade med ett par 225/45-16
de sitter nu på bubblan och den är precis lagom låg 
Här kommer lite bilder ifrån ikväll 




Hittade lite mer bilder på framvagnens renovering. Kommer i nästa post 
Kom på att jag haft ur motorn och bytt lagret i svänghjulsbulten, och kopplingen... Urtrampningslagret sprängdes nämligen dagen innan jag skulle ta bubblan till Bugrun på Mantorp Park 
Här är iaf lite mer bilder 
Horn.
Improviserad upphängningspunkt för målning
.
Torkställning.
Uppallad fram, eller gasres utan framvagn ;0 ^^
Här är den arbetsyta som står till förfogande vid kallare dagar 

Rostfritt.se 

Svårast var att montera de j***a tortionsstavarna xD
En styck renoverad och sänkt framvagn.
Endast sänkt fram.
Fick en flipp och skissade lite...
Någon vecka eller två satt den på armen
(lite förvriden då det var svårt att få en bra bild utan att vrida på armen
..)
Då var det allt för idag
Ha det bra tills bästa gång 
Oj så bra det blir 
Efter två år fick Gandalf gå vidare i sitt liv och tjäna en annan herre i Torpshammar 
Hoppas resan från bugrun gick bra 
Resan gick kanon 
Nu står den tvättad och fin i garaget.
Alltid kul att hitta gamla trådar om sin bil, nu i lite hottare version 

Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Projekt -62 Gandalf
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.