1

Då menar jag inte DJ tanner från huset fullt utan min 2.1 DJ.
Var trögstartad hela dagen idag till att den tillslut dog efter att ha gnuggats igång(ca 30 sekunder) och sedan körts 1/2km. stendöd.

Verkar som att den får soppa(har inte lossat någon spridare men det kommer från pumpen).
Den har gnista(stiften svarta och kladdiga).
svarar inte på startgas inte det minsta liv...
har vridit föredelaren utan framgång(i brist på annat)

den är stendöd!

någon som har några tips?

Nils, umeå

orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil

2

Kolla att du har gnista till att börja med.

3

alidhojd skrev:

Var trögstartad hela dagen idag till att den tillslut dog efter att ha gnuggats igång(ca 30 sekunder) och sedan körts 1/2km. stendöd.

Verkar som att den får soppa(har inte lossat någon spridare men det kommer från pumpen).

den är stendöd!

Nils, umeå

4

Bränsle från pumpen kollar man genom att mäta tryck på röret mellan insprutarna och mängd på RETUR ledningen, efter tryckregulatorn. kollar man vad som kommer från pumpen innan tryckregulatorn så ger även en sliten pump bränsle där eftersom det inte är något strömningsmotstånd före tryckregulatorn.
System reläet "förser" spridare, styrenhet mm med ström från plus och styrenheten jordar spridarna när det skall ske insprutning.
Att riva och slitta på måfå ger ingen diagnos.

5

Har inga planer på att riva och slita, tänkte prova att putsa upp lite jordpunkter i eftermiddag då jag hört att detta kan ställa till problem. Jag har inget hemma att mäta bränsletryck med men pumpen går och en kraftig stråle kommer ur retur ledningen(det var det jag menade med med att det kom från pumpen). har inte lossnat någon spridare än.
kan jag mäta något eller kontrollera några relän? har du några fler tips kjell?

Kjell T skrev:

Bränsle från pumpen kollar man genom att mäta tryck på röret mellan insprutarna och mängd på RETUR ledningen, efter tryckregulatorn. kollar man vad som kommer från pumpen innan tryckregulatorn så ger även en sliten pump bränsle där eftersom det inte är något strömningsmotstånd före tryckregulatorn.
System reläet "förser" spridare, styrenhet mm med ström från plus och styrenheten jordar spridarna när det skall ske insprutning.
Att riva och slitta på måfå ger ingen diagnos.

Nils, umeå

6

alidhojd skrev:
alidhojd skrev:

den är stendöd!

Hur har du kollat att du har gnista, skruvat ur ett stift och kollat eller använt en stroblampa? Har tändspolen brunnit så kan du ha gnista om du skruvar ur ett stift, men inte när det sitter i övertryck inne i cylindern. Svarar det inte på startgas är inte problemet soppa, det är tändningen. Stiften är blöta och kladdiga för att du har surat ner den, de ska definitivt inte vara det om tändningen är okej. Om du kollar gnistan genom att ta ut ett stift ska de vara en rejäl blå båge, inget fjant.
Så, kolla att du har gnista till att börja med.

7

DJ Tanner från huset fullt, det var länge sen  ICQ/ag

Pickup EH -76
1303 cab -78

8

koppla om kaltstart regulator, vita boxen vanster bak, drar ut båda slattar och koppla dem ihop

T2 Buss, t3 doka, Lt distance wide

9

Jag har kollade igår men tyckte inte att gnistan var så stark som den borde vara. ska kolla igen i kväll.

tack för alla tips!! gärna fler!!

svenne duva skrev:
alidhojd skrev:
alidhojd skrev:

den är stendöd!

Hur har du kollat att du har gnista, skruvat ur ett stift och kollat eller använt en stroblampa? Har tändspolen brunnit så kan du ha gnista om du skruvar ur ett stift, men inte när det sitter i övertryck inne i cylindern. Svarar det inte på startgas är inte problemet soppa, det är tändningen. Stiften är blöta och kladdiga för att du har surat ner den, de ska definitivt inte vara det om tändningen är okej. Om du kollar gnistan genom att ta ut ett stift ska de vara en rejäl blå båge, inget fjant.
Så, kolla att du har gnista till att börja med.

Nils, umeå

10

ingen skillnad

dns_georg skrev:

koppla om kaltstart regulator, vita boxen vanster bak, drar ut båda slattar och koppla dem ihop

Nils, umeå

11

dns_georg skrev:

Kan man köra utan kallstartsregulator?

Galet par med motorintresse. T3  Dj Aut med förhöjt tak av reimosnitt Byggd 2003 med delar från äldre buss.

12

Kolla tändmodulen. Den sitter nära ett hörn på plåten på vänster sida i motorrummet. Till den går en rätt så platt 7-polig kontakt med en metallbygel som låser kontaktstycket i modulen.

http://www.vwbusshop.de/WebRoot/Sage/Shops/GuenzlClassicParts/4F97/F625/5290/347C/ED44/0A0C/05E7/BCDD/gsobild_2887.jpg

13

Bytte stift och lossade/rengjorde kontakter och relän, NU GÅR DEN! Ska ut och provköra nu.

Nils, umeå

14

JoAnna skrev:
dns_georg skrev:

Kan man köra utan kallstartsregulator?

jag det går, men om jag komma ratt ihåg, så förbrukade den mer

T2 Buss, t3 doka, Lt distance wide