Enligt sfro:s handbok så får man ha 78hk, men vad är de maximala vridmomentet då?
Vid vilket varvtal?
Finns mig veterligen inga begränsningar vad gäller moment (eller varvtal).
(hade ju för mig att det var lite olika max tillåten effekt, beroende på årsmodell och framförallt bromsar: Porsche trumbromsar 60hk(44kW), skivbromsar 74hk(54kW))
(P=M x n , där P=effekt(W), M=moment(Nm) och n= rpm x "pi"/30. Antag P=78hk(57,35kW )@5500rpm => M=99,6Nm. P=78Hk@1000rpm => 547,7Nm)
tänkte mest om de var möjligt att regga med en annan motor, typ en 1,6td eller 1,9 td från golf. 1,9td ska ha 75hk och 150nm
Borde inte vara några problem, eftersom effekten är ok.
Bästa sättet är att kontakta din lokala besiktningsstation(Reg.besiktningsman) och fråga vad han har för tolkningar/säger.
(Adaptersats för att hänga i en Golf- eller Passatmotor i en Typ 1 (eller 2, 3, 4), finns på hyllan. På 90-talet var det inga problem med den typen av ombyggnad.)
Har för mig jag läst någonstans att det är max 20% mer hk och 10% mer nm för att inte behöva byta något mer än motorn..
Inget att lita blint på utan något jag hört.
