151

Testa att mäta runtom insugsventil och kolla om det är lika.. om det är mer på dem med större förbränningsrum kan du öppna upp runtom ventil på dem som är mindre. Sök på valve unshroud om du är osäker på vad jag menar.

Kompressionsförhållande. Cylindervolym + förbränningsrum + vändhöjd cc/ förbränningsrum.

Tex. 500cc cylinder, 50cc förbränningsrum, 10cc vändhöjd.

500 + 60 / 60 = 9,33333 = 9,3:1 i kompressionsförhållande.

152 Senaste redigerad av Malman80 (2014-12-14 21:46:35)

Shortblock har blivit longblock!
Småpillat lite på lediga stunder. Började med att montera svänghjulet och med det shimsa upp axialspelet.
Siktade på o hamna så nära 0,10 som möjligt, får väl se det som godkänt  ICQ/ae
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/4fe72c15b9a318779b783b09e7d49a06_zpse520195b.jpg
Sen skulle bulten dit, köpte ett mellanting, lite kraftigare än orginal
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/f45f684e6d16af930703a7d72c833f1f_zps4d3eff1b.jpg
O så skulle bulten dras...
Fick inte tag i en momentnyckel stor nog så jag fick dra den med uträknad hävarm o då vill det till att grejerna är stilla o i inte rör på sig  ICQ/ag
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/87dc48ed622649d535eb920616ff7b86_zps6ccf6602.jpg
Hade skaffat nya org stötstångs rör utan o tänka sig för.
Passade inte så bra då topparna är plande nu  ICQ/ad
Så dessa fick införskaffas, Empis själsjusterande. Känns faktisk riktigt bra för den pengen. Vet dock ej om dom hållet tätt...
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/af49a4ecd6805135547a09afc0be4f5c_zpsbac33eb7.jpg
Har jobbat många timmar med vipparmsgeometrin som många av er säkert läst på annat ställe.
Fick bli vipparmsställ från cb, känns oxå väldigt bra! Justerskruv av modell kula och standard vippor.
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/8267b012c7dc615e2003b51fa2462264_zps09e36786.jpg
Så här är jag nu, klart longblock!
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/194fa129c41f2f94b57333513fb506fd_zps1829f059.jpg
Remskivan och fördelaren ska givetvis inte användas. Även ett sprajlans nytt oljekyl på plats.
Har kapat och slipat på kylplåtarna och lämnat dom på pulverlack. Hoppas på leverans av dom innan jul.
Även dessa ventilkåpor från Empi överaskar väldigt positivt!
Riktigt bra kvalitet på dessa! O sen att dom är skitsnygga gör ju inte saken sämre! Synd dom inte kommer synas sen bara... funderar ändå på o skaffa snyggare skruv till dom...
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/3d4e434e8f9d74a0202da51cbdc5e2de_zpsba8e0a3e.jpg
Annars är motorn ur bilen i och med ikväll, från den motorn ska vissa saker stjälas, typ tändspole, givare till tempmätare och oljetrycksmätare och nån kylplåt.
Motorrummet ska snyggas till med ny lack.
På återseende!

vw typ-1 1967

153

Ser smutt ut ! ICQ/ag

Ser att du har biltemas fjäderspännarverktyg.... köpte jag med...
men den jag köpte bottnade i sargen i toppen så spännaren måste byggas om....
eller funkar den andra bättre ser att du har den andre med !?

mvh/
Andy

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

154

Har använt såna stötstångsrör och de funkade fint för mig utan läckage.. fick dock kapa ett varv på fjädrarna för att få i dem (mina toppar var planade 3,7mm).

155

easos skrev:

Ser smutt ut ! ICQ/ag

Ser att du har biltemas fjäderspännarverktyg.... köpte jag med...
men den jag köpte bottnade i sargen i toppen så spännaren måste byggas om....
eller funkar den andra bättre ser att du har den andre med !?

mvh/
Andy

Jepp! jag har båda!Köpte fel först, men för det priset struntade jag i o bygga om utan köpte ny bara... den andra funkar, men med lite hårdare fjädrar gör det jävligt ont i handen!! Är precis att jag orkade o trycka ihop med den. funkar om man inte gör det på daglig basis.

vw typ-1 1967

156

MrPete skrev:

Har använt såna stötstångsrör och de funkade fint för mig utan läckage.. fick dock kapa ett varv på fjädrarna för att få i dem (mina toppar var planade 3,7mm).

Det finns lite "spel" kvar i fjädrarna så det ska nog inte vara några problem. Dom kommer ju att växa lite när motorn blir varm.

vw typ-1 1967

157 Senaste redigerad av MrIcka (2014-12-15 09:09:42)

Malman80 skrev:
MrPete skrev:

Har använt såna stötstångsrör och de funkade fint för mig utan läckage.. fick dock kapa ett varv på fjädrarna för att få i dem (mina toppar var planade 3,7mm).

Det finns lite "spel" kvar i fjädrarna så det ska nog inte vara några problem. Dom kommer ju att växa lite när motorn blir varm.

Kör också såna rör, nöjd med de. Även liknande ventilkåpor fast från CB funkar också bra utan läckage. Snygg bygge, vill också bygga motor igen!

158

MrIcka skrev:
Malman80 skrev:
MrPete skrev:

Har använt såna stötstångsrör och de funkade fint för mig utan läckage.. fick dock kapa ett varv på fjädrarna för att få i dem (mina toppar var planade 3,7mm).

Det finns lite "spel" kvar i fjädrarna så det ska nog inte vara några problem. Dom kommer ju att växa lite när motorn blir varm.

Kör också såna rör, nöjd med de. Även liknande ventilkåpor fast från CB funkar också bra utan läckage. Snygg bygge, vill också bygga motor igen!

Lusläst ditt motorbygge! Inte helt olikt mitt bygge!
Lämnade som sagt in lite plåtar på pulverlack i Torsdags kväll, blev idag levererade med färg på! Snabba ryck! Sånt uppskattas!

vw typ-1 1967

159 Senaste redigerad av Malman80 (2014-12-18 20:21:46)

Fick som sagt tillbaka plåtarna från pulverlackan o blev genast sugen på o få dit dom. Innan det fick jag kapa ur lite i plåten bakom rekskivan, oljepumpen bygger lite mer än org.
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/92beff10f62eb87267d77236532fa8c1_zps39716a4d.jpg
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/25c2315f139f4c820fd72ca759f745ce_zpsffa15f67.jpg
Börjar ser ut som jag tänkt mig nu!!
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/51bd0097110a1b70f10156c427f49272_zps3b03e093.jpg

Men, MEN vad trött jag blir på alla bakslag... Nu får jag inte dit generatorn i rätt läge. O fattar inte vad felet är.
När plåten som man skrivar med fyra skruvar i fläktkåpan är monterad hamnar den för långt ut. Ca 1,5-2cm. Är den just den plåten eller den nya kina fläktkåpan som är knas? Eller rent äv ägaren  ICQ/ad
Någon mer som råkat ut för detta?
Blir lite ledig nu i helgerna så planen är o hinna med en del, så nu är en uppstart inte långt borta. Skitfarligt o säga det... Ett steg framåt, två bakåt...

vw typ-1 1967

160

Mina 10 cent går till fläktåpan, hade en likadan som jag till slut gav bort till en kompis...... ICQ/am
Jag byggde om en originalkåpa utav senare modell istället och helt plötsligt passade allt som handen i handsken  ICQ/ab

161

Nej, du har fel plåt bakom generatorn. Det finns 2-3 olika.. Istället för utåt så ska den bukta inåt mot fläkthjulet.

162

Malman80 skrev:
easos skrev:

Ser smutt ut ! ICQ/ag

Ser att du har biltemas fjäderspännarverktyg.... köpte jag med...
men den jag köpte bottnade i sargen i toppen så spännaren måste byggas om....
eller funkar den andra bättre ser att du har den andre med !?

mvh/
Andy

Jepp! jag har båda!Köpte fel först, men för det priset struntade jag i o bygga om utan köpte ny bara... den andra funkar, men med lite hårdare fjädrar gör det jävligt ont i handen!! Är precis att jag orkade o trycka ihop med den. funkar om man inte gör det på daglig basis.

Okej... mja ska nog bygga en av en tving tror jag.. jag har dubbla fjädrar i min
så de vettefan om man orkar klämma ihop spännaren då Default/hmm

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

163

MrPete skrev:

Nej, du har fel plåt bakom generatorn. Det finns 2-3 olika.. Istället för utåt så ska den bukta inåt mot fläkthjulet.

Men va fan! plåten är köpt på dalhems som ett 12v kit... Vilket kit ska jag ha då?

vw typ-1 1967

164

easos skrev:
Malman80 skrev:
easos skrev:

Ser smutt ut ! ICQ/ag

Ser att du har biltemas fjäderspännarverktyg.... köpte jag med...
men den jag köpte bottnade i sargen i toppen så spännaren måste byggas om....
eller funkar den andra bättre ser att du har den andre med !?

mvh/
Andy

Jepp! jag har båda!Köpte fel först, men för det priset struntade jag i o bygga om utan köpte ny bara... den andra funkar, men med lite hårdare fjädrar gör det jävligt ont i handen!! Är precis att jag orkade o trycka ihop med den. funkar om man inte gör det på daglig basis.

Okej... mja ska nog bygga en av en tving tror jag.. jag har dubbla fjädrar i min
så de vettefan om man orkar klämma ihop spännaren då Default/hmm

Med dubbla fjädrar kan du nog lägga ner biltemas direkt! en ombyggd tving funkar bra, bra med tryck för dina fjädrar. Vet många bilverkstäder som faktiskt kör med en sån hemmabyggd.

vw typ-1 1967

165

Hmmm... jag kikade lite på bilder på min plåt.. så jag ska inte svära nu.. för jag tycker min ser likadan ut.. men det var iaf det första som slog mig.. Jag vet att det finns olika och att generatorn hamnar för långt ut om man har fel plåt.. Kan du fått en för likströmsgenerator?

För jag har också en eftermarknads fläktkåpa och den funkar fint.. Har fått shimsa remskivan nån mm men det beror på att jag har sand seal på blocket.

166

Kollade faktiskt bla på dina bilder, och som du säger så ser dom väldigt lika ut.
Har några plåtar liggandes hemma någonstans så jag får kolla o jämnföra med dom. Trött på sånt här trassel nu  ICQ/am

vw typ-1 1967

167

Den du har är tredelad va?

Hittade detta fotot jag postat i Bengts tråd för en tid sen..

Post's attachments

generatorplåt.jpg, 114.2 kb, 1024 x 912
generatorplåt.jpg 114.2 kb, 230 downloads since 2014-12-19 

168

MrPete skrev:

Den du har är tredelad va?

Hittade detta fotot jag postat i Bengts tråd för en tid sen..

Jepp! tredelad. Ska kolla hur det ser ut när jag kommer hem.

vw typ-1 1967

169

Det var idag allt skulle ske! Julledig från jobbet, bokat garagedag med familjen och allt inköpt o hemma för att göra motorn klar för montering o bil.
Det skulle rengöras o monteras förgasare o fixas med koppling fixas o trixas med det där sista roliga, men NEJ! Istället tar tar vi steg bakåt, flera steg!
Jag kan inte i mitt liv förstå vad det är som gör att generatorn inte hamnar rätt.
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/377a44b6ac73c40d1df4952a85441e6a_zpse2eee6fc.jpg
Såhär kommer ju aldrig gå! Remmen kommer, om den sitter kvar slitas ut på nolltid.
Här ser man rätt tydligt att hela generator ska in ca 1cm till.
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/9babdcdca99697cf4c1d89acc98851e9_zpsf1d1e7dd.jpg
Jag har provar att montera en orginal fläktkåpa, ingen skillnad. Jag har provat en gammal remskiva, ingen skillnad. Jag har provat en helt annan generator men likadan från min andra motor, ingen skillnad. Fläktkåpan kan ju bara hamna i ett läga, o den passar jättebra över oljekyl och i kylplåtarna över cylindrarna.
Skruvat ner allt för att återigen konstatera att det inte går... ICQ/am
Mätt och kontrolerat lite mått och gämnfört med min andra motor och fattar inget!
Är på riktigt jävligt trött på detta nu! Har hotat med att hålla koll under "delar säljes" innan men nu är det fan bra nära...
Jag tog tag i motorrummet idag istället. Det såg allt annat än välvårdat ut innan. Blev bättre men inte helt bra sähär. Duger väl till den jävla motor som nångång motförmodan skulle utav någon anledning kastas i där...  ICQ/am
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/2060e8ea4415c1f0e8291e1721530937_zps33c706c0.jpg
Kan någon här ha råkat ut för samma?

vw typ-1 1967

170

Hade det varit en "likströmmare" hade jag sagt att du hade en 68 - 69 typ2-generator (38 amp) - de är nämligen 1 cm lngre... :-)

Men nu tror jag du skall kolla generatorns remskiva ("offset") ? Tycker inte den ser "rätt" ut in mot generatorn... jämför med annan, original ?

171

mettis skrev:

Hade det varit en "likströmmare" hade jag sagt att du hade en 68 - 69 typ2-generator (38 amp) - de är nämligen 1 cm lngre... :-)

Men nu tror jag du skall kolla generatorns remskiva ("offset") ? Tycker inte den ser "rätt" ut in mot generatorn... jämför med annan, original ?

Har provat med en annan icke org, ingen skillnad. Ska rota upp en gammal o prova.

vw typ-1 1967

172

isak jag har en 1300 ska vi byta  ICQ/ad
nä tråkigt som fan när det inte fungerar.

173

-1,2 i garaget idag. Inte så sugen på o vara där. Visserligen en byggfläkt som värmer medans jag är där men allt blir kallt o ta i.
Julklapp från frun! En 009 kopia från Euromax. Ska väl vara bland den bättre kopian om jag förstått rätt.  Fick bli montering av ett brytarlöst kit jag köpte för längesedan. Men uppstarten kommer längre o längre bort pga av generatorn... Grrr Default/yikes  ICQ/ac

vw typ-1 1967

174

Fick bli en runda i garaget så här dagen efter, bra start på det nya året helt enkelt!
Rengjort och bytt munstycken i mina "baby webers" gick från 130 till 140 i huvud och från 52 till 60 i tomgång. Vad tror om det? Läst att dom flesta firmor som säljer dessa kit rekomenderar denna bestyckning till liknande motorer. Får prova helt enkelt.
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/3a3b9cb3d4475650dc996658a778bca2_zps88518629.jpg
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/15349e84c86abca1258a486eed47a4dd_zps26fbfd47.jpg
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/21d340df042354497cd6d22e6d452218_zps99b2337d.jpg
Luftfiltret har hamnat på sniskan på bilden, allt är bara provmonterat. Får väl plocka av allt innan jag sätter i motorn i bilen. Finns väl ingen chans att det finns plats för att sätta i motorn med förgasarna monterade.
O här synes min julklapp! Trevligt när sånt ligger under granen!
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/a6b7b98268877fae74dfc5f8b5339149_zps8e7ac993.jpg
Brytarlöst monterat 
Nu är det bara lite pill med dom sista plåtarna.  Lite pill med o få till slangar o sladdar lite snyggt. Kan nog ta tid iofs...Sen lyfta ner den från stativet o på med en ny koppling o sen hopp upp i baken på bilen!
Gott nytt år på er!

vw typ-1 1967

175

Ser riktigt najs ut!

Minns när allt var så där nytt å fin målat... sedan fick man plocka i och ur motorn några gånger, ta av fläktkåpan lite å vips var inte allt lika fint längre Default/smile