1

Kan man se vad det här är för slags relä?

http://i1360.photobucket.com/albums/r648/Kristoffer_Larson/D5318427-D54C-439B-A61F-E53318BF8442_zpsiumlqgv1.jpg

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

2 Senaste redigerad av Björn J. (2014-12-21 22:04:59)

Kul att du visar ett sådant!
Lätt att missta sig på denna typ, och tro att det är ett växlande relä, men det är det INTE!

Det är ett vanligt slutande relä med två anslutningar (87) på utgången.
Kan exempelvis användas till två extraljus, vilket bevisas av att det tål hela 40 ampere.

Kopplas så här;
85 till jord.
86 kopplas till den lilla blåa helljuskontrollampan, via en strömbrytare (om du vill).
30 kopplas via säkring till batteri +.
De båda 87:orna kopplas till var sitt extraljus.

Det finns en snarlik modell också, där utgångrana heter 87 och 87a, det är ett växlande relä, alltså där 30 har konkakt med 87a i viloläge och med 87 i aktiverat läge.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/image_zps09690c86.jpg
Ungefär så här, men reläet på bilden har bara en anslutning som heter 87, föreställ dig istället två sådana, och två kablar från vardera extraljuset till åttisjuorna.

Men du kan använda detta relä till nästan vad som helst som drar mycket ström, kompressorhorn, hjälpstartrelä, etc, etc...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Tack Björn. Den är kopplat till skruvterminalen på en växelströms generator, en sladd till blinkersspalen o en till den anslutning som sitter längst till höger på säkringablocket. Va får man utav de? Hela elsystemet är kaos.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

5

Jaha, ok, självklart, dom har ju kopplat ihop dragkroken med vektorseparationen och kompressorn till hyperdriften. Då kan det behövas ett relä som tål minst 40A! ICQ/ae

Hemmakopplade elsystem kan erbjuda många intressanta och ibland fungerande överaskningar!

Kolla vart 30 och 87 är kopplade, så kan man kanske lista ut vad relät egentlligen var avsett att fixa till, eller så fattar man ännu mindre.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Används också för att koppla ihop fler enheter under villkor!
Exempelvis 2 separata batterier med generator på campingfordon.
Varje batteri sitter på en 87 anslutning och har alltså inte inbördes kontakt.
Ett batteri användes till värmaren, det andra till campingförbrukare.

30 går till generatorplus och spolen kopplas över laddreläet.
Då generatorn laddas kopplas dessa extrabatterier in och laddas med startbatteriet.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

7

Skulle tro på dragkroken ja. Ser ju ut som ett ormbo till balklamporna. Alla kablar är antingen röd lr svart. Sitter inget drag på bilen så skiten åker bort.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

8

Piraten skrev:

Används också för att koppla ihop fler enheter under villkor!
Exempelvis 2 separata batterier med generator på campingfordon.
Varje batteri sitter på en 87 anslutning och har alltså inte inbördes kontakt.
Ett batteri användes till värmaren, det andra till campingförbrukare.

30 går till generatorplus och spolen kopplas över laddreläet.
Då generatorn laddas kopplas dessa extrabatterier in och laddas med startbatteriet.

Jo, visst så kan det vara, nen då är det inte riktigt det reläet, utan ett där de båda 87:orna verligen är åtskillda, det som Leguanen visar på bild, där sitter åttiosjuorna ihop, de är egentligen samma elektriska punkt, men med två anslutningar. Båda batterierna skulle då alltid vara ihopkopplade. Det finns relän för detta också, men dom ligger liksom inte i den vanliga hyllan på Biltema, möjligen finner man dessa i det marina sortimentet. Brukar kallas för skiljereläer eller separationsrelä.
Men man kan koppla litet annorlunda också, låta startbatteriet alltid vara anslutet till generatorn, och sedan låta förbrukarbatteriet kopplas in när startbatteriet är någorlunda fulladdat, men det är egentligen ingen bra lösning. Det finns färdiga diodbryggor med eller utan skiljereläer, som nu börjar bli överkomliga i pris. Med ett sådant laddar man inte ur startbatteriet, utan det sparas alltid till det det är avsett för.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

9

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/image_zpsbfccad2d.jpg
Så här ser ett växlande relä ut.
Observera att 30 står i kontakt med 87a då relät är i viloläge. Och bryter kretsen 30-87a när det är i aktiverat läge, men då istället sluter 30-87.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

10

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/image_zps503df410.jpg

Växlande relä.

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/image_zpsad9860d0.jpg

Vanligt enkelt relä.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

11 Senaste redigerad av Björn J. (2014-12-22 20:05:23)

leguanen skrev:

Skulle tro på dragkroken ja. Ser ju ut som ett ormbo till balklamporna. Alla kablar är antingen röd lr svart. Sitter inget drag på bilen så skiten åker bort.

En kille som hade köpte en beach buggy hade två ormbon, såväl ett sladd-rigt under huven som ett ljuddämpande baktill.
Det under huven bestod mest av gröna kablar, alla omärkta, miljövänligt, grön el!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."