Hur är det med gångjärn å sånt?
Kan jag monterar 77:a framdörrar på en 73:a ?
* Saab 02:aDu är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Typ2: Baywindow » Skillnad på late bay dörrar?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hur är det med gångjärn å sånt?
Kan jag monterar 77:a framdörrar på en 73:a ?
* Saab 02:aJa, det går att montera nyare dörrar på äldre, men det skiljer på gångjärnen.
Men vw brukar ju ha så allt är bolt on. Nu minns jag inte exakt, men det är kanske bättre än inget svar alls. Det verkar finnas tre typer av gångjärn. Jag vet inte var brytpunkten är. Då jag monterade en 79:a dörr på en -68:a fick jag ta gångjärnen från en årsmodell därimellan.
Kanon! Då är det bara släpa hem dörrarna och prova byta. Med lite tur passar 77 på 73 bolt on

* Saab 02:aJag bytte mellan årsmodeller på mina dörrar o gångjärnen skilde då. Knackade ur sprinten med ett dorn och bytte plattorna bara 
Googlade runt lite.....Tyvärr inte bolt on. Men det verkar inte va nå större jobb.
Please note that on 1976-1979 vans, the old door hinge will have to be used as they bolt on with M8 bolts and not with countersunk screws. The new doors have 10mm hinge pins and original 76-79 vans have 8mm hinge pins. To fit the new doors the old hinge will need to be drilled out with a 10mm drill bit and the new pin used.
Borra ut lite gångjärn. Jaja man får väl jaga gångjärn om man skulle vilja byta tillbaks till
orginaldörrarna.
Grejen är att det sitter en orginal logga på 73 dörrarna så jag vill inte sabba dom.
77 dörrarna ska få en annan logga.
* Saab 02:aDet finns en skillnad till och det är dörrstoppet. Fästet i a-stolpen är helt annorlunda. De nyare dörrstoppen passar i de gamla dörrarna, men man måste visst sätta dit en platta för att inte gummit skall kalva ut. Kolla på Just Kampers, Alan H Schofield eller någon av de andra stora firmornas hemsidor. Tror gränsen för dörrstoppet går någonstans runt -77.
Googlade runt lite.....Tyvärr inte bolt on. Men det verkar inte va nå större jobb.
Please note that on 1976-1979 vans, the old door hinge will have to be used as they bolt on with M8 bolts and not with countersunk screws. The new doors have 10mm hinge pins and original 76-79 vans have 8mm hinge pins. To fit the new doors the old hinge will need to be drilled out with a 10mm drill bit and the new pin used.
Borra ut lite gångjärn. Jaja man får väl jaga gångjärn om man skulle vilja byta tillbaks till
orginaldörrarna.Grejen är att det sitter en orginal logga på 73 dörrarna så jag vill inte sabba dom.
77 dörrarna ska få en annan logga.
Man ska inte lita så mycket på info från nätet
Som jag skrev tidigare så finns det tre olika gångjärn. Det finns en tidig modell och en mellan modell och en sen modell.
Dom tidiga har 10mm sprint försänkta bultar. Mellanmodellen har 8mm sprint och försänkta bultar och den sista modellen har 8mm sprint utan försänkta bultar.
Så i ditt fall borde du kunna byta bara yttre delen på gångjärnet till den försänkta modellen. Fast som sagt, jag vet inte årsmodellbrytningarna, men 73 borde vara mellanmodellen.
Jag har inte dörrarna hemma än men jag vet att det sitter bultar utan försänkning på 77.
73 har försänkta bultar.
Sprintarna har jag inte kunnat mäta än men med lite tur är det 8mm på bägge.
Då byter jag bara yttre delen av gångjärnet.
Åker och hämtar dörrarna helgen efter nyår så man får klarhet.
Vad värre är att jag tappat all motivation att hålla på... får hoppas den kommer tillbaka.
* Saab 02:aSidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Typ2: Baywindow » Skillnad på late bay dörrar?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.