1

Jag monterade lös min bn4 pump idag.
Jag har fått den att klicka.
Varje gång den klickar verkar den slå ett slag och skvittra lite bensin.

Den ska alltså mata lite bensin vid varje klick?
Inte som en vanlig pump som pumpar upp trycket?

Om det nu är så att jag inte får ström till pumpen från ebern, vart fortsätter man
då felsökningen?

Fläkten går iallafall......

*såld* Notchback 63:a,  *såld* Bay DH 73:a, *kvar ICQ/ac * Saab 02:a

2

Du borde ha ett överhettningsskydd som sitter mellan matning och pump. Det var oxiderat på min med ingen ström till pump som följd. Min är dock ingen BN4 men det kanske är nåt att kolla upp!

3

Japp. Pumpen är inte en vanlig bensinpump som brukar pumpa så fort ström ligger på.
Utan en doseringspump som vid varje klick trycker ut en inställd mängd bensin.

Så pumpen har jag fått att funka.

Överhettningskyddet ska jag kolla. Tack.

Och kolla över lite oxid på diverse kontaktytor.

4

Nu vet jag inte om pumpen till denna Eber är likadan som till de senare (B1L tex), men där är det väldigt viktigt med korrekt typ av bränsleledning. Original är det en smal plastslang i hårdplast och just att den är så smal och styv gör att den lilla dos bränsle som behövs kommer fram till värmaren. Använder man konventionell slang har jag hört att man kan få problem med att soppan når fram till brännkammaren då dessa är för mjuka och har fel diameter.

Kanske inte var någon frågeställning här egentligen, men kan vara bra för framtida funderingar.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5

Jodå. Även bn4 har plastslangen. Jag va idag å köpte lite bränsleslang för att byta ut i ändarna av plast slangen.

Dom gamla tygomspunna va inte i nå vidare skick.