1

Ska nu ge mig på att demontera rutorna på min 1303a. Som jag förstått sitter de klämma med en list runt sig, men hur får jag smidigast loss de, utan att knäcka/tappa rutorna eller skada bilen? Ska den kramade listen fram och bak bort innan de rutorna ska loss?

Tack!

2

Alla rutor utom framrutan går att trycka ut inifrån. Tillräckligt med tryck så ploppar de ut men se till att någon tar emot dem.
Ska framrutan behållas så är det enklast att skära bort listen men det går att försiktigt pilla läppen på insidan innanför plåtkanten och sedan gå runt och ta minst halva överdelen och sedan försiktigt trycka ut den.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Den kromade listen skall sitta kvar...om du skall sätta tillbaks samma gummilist igen.

Faktiskt ett litet helv....e att få dit detta på plats igen ;-)

4

Skär bort alla lister och lyft ur rutorna. Lägg en brytbladskniv efter glaset och skär mot plåten. Köp nya lister och kromlister till återmonteringen. Enklast och dyrast.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

5

Är nya gummilister att lita på att de håller över tid? Tycker ofta att det som är nyproducerat har sämre kvalitet, är det bara jag eller?

Gubbjävel; dvs originalfantast

6

Om listen till framrutan är gammal o sprucken, och du tänker skära loss den - se upp så du inte skadar innertaket! Det ligger vikt runt rutöppningen och är mycket lätt att skada om man skär för nära. Gissa hur jag vet det...  ICQ/ad

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

7

Ok..ska tänka mig för! Listerna ser förfärliga ut, så det gör inget att de skärs sönder. Är väl bara att öppna upp lädret när det är dags att sätta tillbaka rutorna igen. Pengar ska rulla Default/lol .

8

O vill du inte hålla på o böka med kromlisten så köper du lister utan spår för den  ICQ/ad

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

9

Nya lister finns i utmärkt, bra och hm mindre bra kvalité. Jag har bäst erfarenheter av WCM men det finns säkert andra som funkar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Se till att du köper lister som har förböjda hörn. Vissa billiga lister har inte det och det blir skit. WCM och Paruzzi har bra lister.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss