Gammalt eller ett nytt fynd?
Gammalt och tyvärr inte mitt fynd
rullar redan, Berglunds 
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Typ2: Splitbuss » Svenska och fd svenska barndoors även vrak
Sidor Föregående 1 … 22 23 24 25 26 … 33 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Gammalt eller ett nytt fynd?
Gammalt och tyvärr inte mitt fynd
rullar redan, Berglunds 
Fd. svensk 1951 tydligen, Boliden
Underbar tråd, har missat den helt innan.
Kul med samlad info om alla dessa bussar, de får en helt egen personlighet när man vet lite om dem. Alla har sina skrapsår och lagningar som gör dem helt egna.
Har ju lagt upp på projekttråden men kan väl posta nån bild här också
min 54 jag hämtade i Maj. Markägarens far hade ställt ut den utan axlar för att ha som vindskydd/fikastuga typ!
Resten finns att beskåda i projekttråden 
Någon som har bild på bussar från Uddeholms AB ?
Någon som har bild på bussar från Uddeholms AB ?
På mitt skogsvrak står det Uddeholms skogsförvaltning.
Två barndoor. Den blå stod i en ravin utanför Borlänge. Lars Häsä och jag bärgade den och jag kommer inte ihåg var den tog vägen. Den röd-vita stod utanför Ringarum och den blev tyvärr inte räddad av oss men jag hoppas att någon annan gjorde det. Den var inte alls dålig.
Har kollat upp detta med Ringarumsbussen och den blev, enligt nya fastighetsägaren, dessvärre körd till skroten...
Faller in under kategorin "saker man ångrar att man inte gjorde", tog hand om den alltså... 
Svwerker skrev:Två barndoor. Den blå stod i en ravin utanför Borlänge. Lars Häsä och jag bärgade den och jag kommer inte ihåg var den tog vägen. Den röd-vita stod utanför Ringarum och den blev tyvärr inte räddad av oss men jag hoppas att någon annan gjorde det. Den var inte alls dålig.
Har kollat upp detta med Ringarumsbussen och den blev, enligt nya fastighetsägaren, dessvärre körd till skroten...
Faller in under kategorin "saker man ångrar att man inte gjorde", tog hand om den alltså...
Då får vi slå huvudet i väggen hårt några gånger tills vi fattar vad vi inte gjorde då. 
hittade denna i en grupp på facebook från min hem by. ska försöka luska reda på vart den ligger
Har letat i gamla album och hittat endel bilder som kan få en att undra varför man i hela friden inte gjorde det Rogga Lundberg sade åt mig: LARS, AGERA!!!
Well, jag (vi) visste inte var det skulle ta vägen med den BarndoorCraze som nu råder.
Nåväl, bilderna så...

Denna bild säger en hel del... Alla typ 2 på bilden kunde vi få om vi tog dom från platsen... En loggad 56:a, en 55-56 EH pickis, en 59 Klein och sedan den buss som hör hemma i denna tråd, den rödvita Barndoorbussen. Det var en 50:a Kleinbus som begåvats med bakruta, man hade helt sonika kapat upp ett hål för bakrutan och satt den i den tunna plåten med en gummilist. Med dagens mått mätt var den riktigt bra trots avsaknad av trösklar och tvärbalkar. Den ratades pga av detta... Jo jag vet, har ångrat ihjäl mig så smått på att den inte räddades. Den blev, tillsammans med övriga bilar körd till Orsa för återvinning för ca 20 år sedan. SUCK!
Foto: Janne H.

Denna buss stod vid en gård utmed riksväg 70 för sisådär 26-27 år sedan. En 51-52:a. Rollad vit med skojtext så slopades eventuella planer på att ta igen den. Gången efter när platsen passerades var den borta.
Kortet taget av kompisen Janne H.

Denna 54:a Klein blev "partouted" av mig själv för att komplettera upp min första 54:a. Säten, soppatank, rutor, gummimattor togs omhand. Som synes var den redigt slut, när rutorna fram skulle tas ur följde rutramarna och mittstolpen med!

Lite dålig bildkvalitet men denna 55:a Kombi stod på en villatomt i Knivsta där vi inspekterade den efter Uppsalamarknaden 1988. Även här får jag väl tillstå att den borde tagits omhand. Av oss. Istället blev det Anders Israelsson som efter mitt tips släpade hem den och använde vissa delar till de projekt det då jobbades med.
Den var väl i ärlighetens namn heller inte så dålig utan borde väl ha gjorts i ordning. Men som nämnts tidigare, man var bortskämd med bättre objekt...
Roliga kort.
I samma veva som Israelsson släpade hem -55 ovan måste han ha köpte min -55 av Reichler. Då hade jag tur att inte min också blev reservdelsbil. Det ser ju ut som att dom har varit i liknande skick.
Synd att du inte har fler kort på 50:an, det hade varit roligt att sett.
Jag fick en del gamla barndoorbilder av Uhland för nån vecka sedan, som jag tänkte scanna in. Bla annat en -52 lyx längst ner i en presshög på en skrot 
Roliga kort.
I samma veva som Israelsson släpade hem -55 ovan måste han ha köpte min -55 av Reichler. Då hade jag tur att inte min också blev reservdelsbil. Det ser ju ut som att dom har varit i liknande skick.
Synd att du inte har fler kort på 50:an, det hade varit roligt att sett.
Jag fick en del gamla barndoorbilder av Uhland för nån vecka sedan, som jag tänkte scanna in. Bla annat en -52 lyx längst ner i en presshög på en skrot
Jag har fler bilder men på dia... Skall kolla om det kan finnas någon mer pappersbild på den.
Kommer ihåg när jag följde upp spåret på -50an Häsä skriver om och hamnade hos någon på återvinningen.
Försent....."gam bussen ? den är pellets" skrockade gubben. Dom hade tryckt in den i fragmenteringsmaskinen
Vet inte chassinr på den men annan som skrotades i Härnösand var 20-03063 förmodligen den äldsta bussen i Sverige.
Har för mig att det funnits bussar (enligt landsarkivet) med ch nummer ca 1500 i norrland, men är inte blixtsäker just nu.
(men dom är garanterat borta sen adam var länsman , läs sent 50tal eller tidigt 60)
Var var den 50an häsä skriver om?
Jonas, när spårade du 3063, var det i "modern tid" eller bara att du hittat den i register?
Det har rullat ett helt gäng bakrutelösa "back in the days" i härnösands trakten (Y län) så, Bil Norlund var nog duktiga på kränga då!
Är det någon av er som vet vad det var för årgång på den barndoor som stod på Mälby bilskrot mellan Enköping och Hummelsta? Eftersom jag var helt ointresserad av bussar på den tiden så kollade jag knappt på den då. Det ångrar man ju något idag.
1959 fanns det enligt Bilkalendern i Östergötland 10 st lastbilsreggade 50:or och 31st 51:or. Personbilsreggade bilar ej medräknade.
I hyfsat modern tid, Lasse Knöppel och jag var uppe på Norrlandturné 2006.
En gammal grävmaskinist dog och hela gården rensades på rubbet, några gamla Saabar, 20-3063 och ett par bussar till försvann.
Är det någon av er som vet vad det var för årgång på den barndoor som stod på Mälby bilskrot mellan Enköping och Hummelsta? Eftersom jag var helt ointresserad av bussar på den tiden så kollade jag knappt på den då. Det ångrar man ju något idag.
Den hade nummer 20-08860 och var således en januari 51a
Har för mig att det funnits bussar (enligt landsarkivet) med ch nummer ca 1500 i norrland, men är inte blixtsäker just nu.
(men dom är garanterat borta sen adam var länsman , läs sent 50tal eller tidigt 60)Var var den 50an häsä skriver om?
Jonas, när spårade du 3063, var det i "modern tid" eller bara att du hittat den i register?
Det har rullat ett helt gäng bakrutelösa "back in the days" i härnösands trakten (Y län) så, Bil Norlund var nog duktiga på kränga då!
Det var i Dalarna. Som Jonas nämner så pressades allt för ca 20 år sedan...
Röd-vita 50:an hade inte stående reserv, minns tyvärr inte chassienumret, det var ju 1987... 
50 split skrev:Har för mig att det funnits bussar (enligt landsarkivet) med ch nummer ca 1500 i norrland, men är inte blixtsäker just nu.
(men dom är garanterat borta sen adam var länsman , läs sent 50tal eller tidigt 60)Var var den 50an häsä skriver om?
Röd-vita 50:an hade inte stående reserv, minns tyvärr inte chassienumret, det var ju 1987...
Vill inte vara sån, MEN, visst vet ni att låta en 50a bli skrot leder till kropps stympning...
Jag fattar att bussarna var inte lika hett då, å att man inte kan ta reda på allt, men, vafaan, en femtia....

I hyfsat modern tid, Lasse Knöppel och jag var uppe på Norrlandturné 2006.
En gammal grävmaskinist dog och hela gården rensades på rubbet, några gamla Saabar, 20-3063 och ett par bussar till försvann.
Noll sex... Då var ju tillochmed JAG i bussträsket...
Synd! Sabla synd!
Pratade med lasse om nån dubbelhyttare från övik, var det samtidigt månne?
Kul att du är på gång tillbaka! Kan inde du ordna en historieberättarkväll på BRC eller dylikt? Gissar att det finns storrys för att fylla hela helgen! 
Lars Häsä skrev:50 split skrev:Har för mig att det funnits bussar (enligt landsarkivet) med ch nummer ca 1500 i norrland, men är inte blixtsäker just nu.
Röd-vita 50:an hade inte stående reserv, minns tyvärr inte chassienumret, det var ju 1987...Vill inte vara sån, MEN, visst vet ni att låta en 50a bli skrot leder till kropps stympning...
![]()
Jag fattar att bussarna var inte lika hett då, å att man inte kan ta reda på allt, men, vafaan, en femtia....![]()
Jag har själv funderat på något liknande, har slagit mig hårt många gånger men det hjälper inte!
Skämt åsido, 50:an hade nog räddats om det funnits plats hemma, bodde fortfarande hos föräldrarna då så det var liksom inte att tänka på. Och sedan var vi bortskämda med finare objekt hur konstigt det än må låta. Idag är ju läget något helt annat. Jag ratade ju 51:an som Bengt Nyberg har också... Min dumma f-n!
Det finns många bussar på listan (saker jag ångrar att jag inte gjorde när tid funnes) numera. 
Jo, nä jag fattar att världsläget var ett heelt annat, därav är jag lite tacksam att jag har mina 4,3 hektar mark med 1500m2 takyta att tillgå, så om det dyker upp nåt så kan man ta hem det! 
Och, somsagt så var ju inte buss det hetaste villebrådet då, och alla UK renoveringar har ju gjort att även vi vaknat för hur man kan få till det som bara är "skrot" så, då var det inte så konstigt att det ratades mycket, även om en femtia (!!!) även var en femtia då!
Sen ska vi ju också komma ihåg att 80talet var det närmaste buss repplåt man kom, var väl om man lyckades hitta NOS plåt hos nån vag handlare som inte tryckt ner den gamla plåten i metallbingen redan....
Så, time changes, och vi med den.
Klart du må försöka få dina diabilder på digitalt format!
Vi som var och körde Bergrennen i norge i höst fick en härlig "diabilds-resa" genom tid och rum, från både USA, swe och norge. Mycket trevligt!
Ett svensk högerstyrd buss som håller på att återuppstå.
Det var Brezel som hittade och sålde den för 2-3 år sedan.

Det här var intressant och kul att se Demian! Man börjar förstå prisutvecklingen
när man ser sådana här renoveringar, finns inte många kvar nu!
Sidor Föregående 1 … 22 23 24 25 26 … 33 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Typ2: Splitbuss » Svenska och fd svenska barndoors även vrak
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.