1

Jag får inte bort högra dörren på min Bubbla...skruvarna sitter som berget och nu har några dessutom blivit runddragna av allt våld med att försöka få loss de. En enda har jag lyckats lossa. Försökte då knacka bort sprintarna istället och det gick på det övre, men det undre är fullständigt totalfast...har knackat mig gul och blå ICQ/ac . Har nån nåt annat tips?

Mvh

2

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve … sel-71506/

3

Jag "drog runt" en stjärnskruv sist i garaget - som håller ventilationsrutans "stolpe", fast jag använde slagskruvmejsel....

Bara att borra bort skallen, dörrarna sitter ju med M8, borra först med mindre borr genom hela skruven och sedan när du kör med 8 mm lossnar ju skallen.
Sedan får du ju renovera "mutterstyckena" men de är ju "lösa" och rätt lätta att fixa sedan ?

4

Lite sent nu, men jag använde en tryckluftsdriven mutterdragare med hylsan + bits från en slagskruvmejsel. Satte den på lägsta/näst lägsta momentet och tryckte den så hårt jag kunde mot skruvarna. Fick loss samtliga (12?) skruvar utan att skada någon av dem.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

5

Vad menar du med mutterstyckena?

6

Använd värme, gjorde nyss en liknande operation, fick bara loss en med våld, resten satt fast.

Köpte en sådan på biltema  http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsn … are-17612/

värme en liten stund på varje och sen var det inga problem.

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

7

När det gått åt pipan så kan du alltid svetsa fast en bult på skruvarna.
Sedan dra du i den bulten.

Barndoor Division finns på facebook!
............................................................................................

8

Tack för tipsen!
Ska göra operation slagmejsel till att börja med.

Mvh

9

Slagmejsel var en jädrigt bra grej...tack Waxxarn!! Fått bort alla utom den nedersta inre rackarn. Den är ej runddragen men omöjlig. Får kalla in kavalleriet....borrmaskinen!

Tack!

10

Det var så lite så ICQ/ab

11

Ta en huggmejsel och angrip skruvskallen med en vinkel så att den sakta vrids åt rätt håll.  5-56 osv på baksidan ifrån bagaeutrymmet..

Vw-73 1303s Orginalbil med automatvxl-låda, vinterbil? Texaxgul L10B
Vw-69 Westfalia Californienbuss bruksskick, Pearl white L87
Vw-62 typ 1 Callooker med Scallops, daily driver sommartid. Tidigare orginal kulör Golfblå L390
Vw-54 typ 1 Orginalprojekt under renovering. Islandsgrön L213

12

Med "mutterstycket" menar jag den plåtbit innanför stolpen som gångjärnsbultarna är skruvade i....

Den är "lös" och borde gå att få ut om man behöver ? -Efter att ha fått bort dörrn alltså ; -)

13

Många användbara tips i tråden. Jag tillägger att jag använde min Makita slagskruvdragare, den lossar skruvarna galant, var noga med att använda rätt sorts bits som passar rätt i skruven för att undvika "runddragning".

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

14

Tadaa....nu är dörren borta. Borrade ur sista skruven, gick smidigt. Först med en mindre borr och sen större. Nu fattar jag oxå vad mutterstycken är ICQ/ab . Annars var som sagt en rejäl slagskruvmejsel suverän!

Tack igen!

15

Om man misstänker att bitset kommer slira i krysset eller om det är slitet, lägg en liten klick ventilslippasta i krysset så bettar bitset mkt bättre. Använder det nästan dagligen i jobbet och det funkar nästan alltid. Annars får man borra!

Martin A