51

Det borde vara helt ok!

52

Vad jag har förstått är det inte helt ovanligt att veven inte ligger helt i centrum i blockhalvorna, jag mätte från lager lägena när jag däckade mitt block, hamnade inte helt rätt ändå men det justerade jag med cylinderfots schimsen som slipades till rätt mått.

Anders

53

Men förskjutningen på veven... där pratar vi som mest någon tiondels mm?

Don´t Forget To Do A Budget ...
Then Triple It To Get The VW U Think U´ll Have ...

Under construction:
Original lookin' T1 - 57 oval body on modified - 66 pan.
Motordesign by JPM, Transmission by H.E.A.T. ( M.H.).

54

Jag har mätt ett antal block och bara hittat en skillnad på 0,1 mm och det påverkar inte så mycket. Jag deckar alltid blocken för att kompensera, det är gjort så original.

Det som gör såhär stor skillnad borde vara topparna. Tätytan upp till vipptornen kan skilja. Ventilsätena kan ligga på olika höjd, ventillängden kanske kan skilja lite mm mm. Många faktorer spelar in.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

55

Ja, nog ligger det i topparna tror jag med. Men är alla ok med att det är bara  tuta o köra med ena sidan shimsad eller?

vw typ-1 1967

56

Om topparna inte är ett par från början utan från olika gjutningar så kan det bli så här. Speciellt om man vill ha samma volym i förbränningsrummen. Om allt ser bra ut i övrigt så kan du köra med den lilla schimsningen utan problem.