26 Senaste redigerad av Malman80 (2014-11-26 19:37:37)

Sten vW skrev:

Ser ut som om att det skulle passa bra här med svivlande justerskruvar...

http://www.vwcsp.se/product.asp?hkat=1& … rtnr=4-142

Du skulle kunna behålla geometrin du har på bilderna ovan samt få lite mer gängor i låsmuttern.
Sedan så tycker jag att originalskruvarna går hårt åt ventiländarna.
S

Du menar att dom inte är lika känsliga med geometrin då eller? Att den inte hehöver vara helt 100?
Behövs det slipas ur på själva vippan för dessa?
Är detta samma sak?
http://dalhems.com/sv/p/691bd26fb1ef4c9 … ngsskruvar
Handlar det mesta ifrån dalhems då vi har avtal med dom på jobbet.

vw typ-1 1967

27

Fattar inte vad som blir fel i ditt fall, om du har planat topplocket 1,6 mm så kan du antingen korta stötstången 1,6mm eller schimsa upp vipparmsbryggan 1,6mm( enklare eftersom du inte behöver ändra stötstängerna utan kan köra original längd) Hans Landelinus föreslog detta i det första inlägget

Tror att du överarbetar allt, justermuttern ska ligga precis som original om du gör någon av dessa enkla åtgärder  ICQ/ab

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

28

Skåningen skrev:

Fattar inte vad som blir fel i ditt fall, om du har planat topplocket 1,6 mm så kan du antingen korta stötstången 1,6mm eller schimsa upp vipparmsbryggan 1,6mm( enklare eftersom du inte behöver ändra stötstängerna utan kan köra original längd) Hans Landelinus föreslog detta i det första inlägget

Tror att du överarbetar allt, justermuttern ska ligga precis som original om du gör någon av dessa enkla åtgärder  ICQ/ab

Har ju provat o korta stötstången lika mycket, se bild lite längre upp i diskutionen. Blir fel då.
Provade shims med men hade inte exakt rätt mått så tyckte inte det testet blev rättvist.

vw typ-1 1967

29 Senaste redigerad av Sten vW (2014-11-26 21:50:27)

Malman80 skrev:
Sten vW skrev:

Ser ut som om att det skulle passa bra här med svivlande justerskruvar...

http://www.vwcsp.se/product.asp?hkat=1& … rtnr=4-142

Du skulle kunna behålla geometrin du har på bilderna ovan samt få lite mer gängor i låsmuttern.
Sedan så tycker jag att originalskruvarna går hårt åt ventiländarna.
S

Du menar att dom inte är lika känsliga med geometrin då eller? Att den inte hehöver vara helt 100?
Behövs det slipas ur på själva vippan för dessa?
Är detta samma sak?
http://dalhems.com/sv/p/691bd26fb1ef4c9 … ngsskruvar
Handlar det mesta ifrån dalhems då vi har avtal med dom på jobbet.

Din geometri ser rättså ok ut om du vill följa den normala regeln att ha 90 grader mellan ventilskaftet och en tänkt linje mellan kontaktpunkten ställare-ventil och vippans vridningsaxel vid 1/2 lyft.

Man kan se på din minimum lyftbild att kontaktytan mellan justerskruv och ventil är obefintlig, fel kurva på justerskruvsändan (sliten?).
De ledade justerskruvarna sliter mycket mindre på ventiländarna än original, på min motor hade jag lite svårt att få plats med dem mellan vippa och ventil med mina förutsättningar, din bild tycks visa att de borde få plats och ändå ge lite justermån åt alla håll.


Dalhems, jodå:

http://dalhems.com/sv/p/691bd26fb1ef4c9 … ngsskruvar

S

PS/ rent hypotetiskt så borde man egentligen fixa vipparmsgeometrin först och sedan kapa stötstängerna efter de givna förutsättningarna, lite bökigt så de flesta (inkl jag) verkar prova sig fram med en justerbar stötstång för att sedan upptäcka att höjdsättningen av vipparmsbryggan var fel eller ventilen för kort. Borde kunna göra någon enkel skruvmoj som puttar på vipporna utan att ens ha topparna på motorn, random thought! /DS

30 Senaste redigerad av Malman80 (2014-11-26 21:55:16)

Sten vW skrev:
Malman80 skrev:
Sten vW skrev:

Ser ut som om att det skulle passa bra här med svivlande justerskruvar...

http://www.vwcsp.se/product.asp?hkat=1& … rtnr=4-142

Du skulle kunna behålla geometrin du har på bilderna ovan samt få lite mer gängor i låsmuttern.
Sedan så tycker jag att originalskruvarna går hårt åt ventiländarna.
S

Du menar att dom inte är lika känsliga med geometrin då eller? Att den inte hehöver vara helt 100?
Behövs det slipas ur på själva vippan för dessa?
Är detta samma sak?
http://dalhems.com/sv/p/691bd26fb1ef4c9 … ngsskruvar
Jo, slitna är dom nog. Tänkte på det själv. Så planen på nya har funnits.
Får bli beställning på ett set sådana så får jag prova igen. Känns som jag lär återkomma  ICQ/ab
Handlar det mesta ifrån dalhems då vi har avtal med dom på jobbet.

Din geometri ser rättså ok ut om du vill följa den normala regeln att ha 90 grader mellan ventilskaftet och en tänkt linje mellan kontaktpunkten ställare-ventil och vippans vridningsaxel vid 1/2 lyft.

Man kan se på din minimum lyftbild att kontaktytan mellan justerskruv och ventil är obefintlig, fel kurva på justerskruvsändan (sliten?).
De ledade justerskruvarna sliter mycket mindre på ventiländarna än original, på min motor hade jag lite svårt att få plats med dem mellan vippa och ventil med mina förutsättningar, din bild tycks visa att de borde få plats och ändå ge lite justermån åt alla håll.


Dalhems, jodå:

http://dalhems.com/sv/p/691bd26fb1ef4c9 … ngsskruvar

S

Jo, slita är dom. Har haft tanken på nya.
Får bli en beställning på ett sådant set. Jag lär återkomma  ICQ/ab

vw typ-1 1967

31

Here we go again!  ICQ/ad
Testade som hastigast ikväll och hamnar så här.
Inga shims bara kortad stång.
Halft lyft
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/0ee1a4caec0d6ced9dd5ca5ebb923334_zpse4c5c7e3.jpg
Nu börjar det se bra ut tycker jag. Möjligtvis en lite finjustering
Fullt och inget lyft
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/911a637c5669c1a94623afb32e8e4ab1_zpsaf4c0a4e.jpg

http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/f7f595c5c961ea95eb414c4329aaef47_zps7b94993f.jpg
Vad tror ni?
Vad ska ventilspelet ligga på tycker ni? 0.10, 0,15?
Förhoppningsvis var detta dom sista dumma frågorna om detta  ICQ/ab

vw typ-1 1967

32

Tycker att det borjar se bra ut. Hur nara stotstangsrorets kant ar stotstangen vid fult och vid inget lyft. har du original stotstanger? om sa skall spelet vara 0.10 vid ljummen motor men kolla spelet vid varm motor. Sjalv kor jag med 0.05 pa ljummen motor men sa varvar jag nog lite mer och vill inte ha fritt fall mot ventilsatet. Jag ar ingen van av stora ventilspel da det latt leder till att satet och ventilen forlorar sin tatning.

33

Hans Landelius skrev:

Tycker att det borjar se bra ut. Hur nara stotstangsrorets kant ar stotstangen vid fult och vid inget lyft. har du original stotstanger? om sa skall spelet vara 0.10 vid ljummen motor men kolla spelet vid varm motor. Sjalv kor jag med 0.05 pa ljummen motor men sa varvar jag nog lite mer och vill inte ha fritt fall mot ventilsatet. Jag ar ingen van av stora ventilspel da det latt leder till att satet och ventilen forlorar sin tatning.

Stången ligger inte centrerad i hålet, men är inte heller nära kanten. Har inte testat med rör monterat ännu men det ska nog vara marginal kvar.
Jag ska köra med CH stötstänger så då kan jag lägga mig rätt tajt på spelet då. får testa med 0,05 då.
Gött att jag hittade lösning till slut! nu kan jag göra färdigt detta o gå vidare. Tack!

vw typ-1 1967

34

Med cromemoly lagger du spelet pa noll. Det skall ga att snurra pa stangen men inget spel alls. Motorn vaxer ratt mycket pa bredden men cromemoly har valdigt lite langdrorelse. Lycka till.

35

Jag igen  ICQ/ad

Trodde allt var löst o klar för att monteras nu, men icke!
Brukar det skilja sidorna på motorn åt? Cyl 1/2 är klart, inga problem o montera allt. Fick slipa en en liiiten aning på vipparn för att få lite justermån efter att jag monterat den nya kulan.
Sedan skulle jag göra lika på andra sidan cyl 3/4 då tog det stopp!
Stötstängerna är exakt lika långa som andra sidan men nu måste jag slipa jättemycket för att kulan isåfall ska gå fritt. Egentligen kan man säga att stötstängerna är alldeles för långa. Slutade slipa för jag tyckte jag började ta mycket material.
Topparna ska vara uppmätta o planade lika mycket enligt Stickan som gjort jobbet. Vad gör jag nu? Tips och funderingar kring detta någon??

vw typ-1 1967

36

Ingen som har någon ide?
Motorn börjar blir billig nu...  ICQ/ad

vw typ-1 1967

37

Njaa, jag fräste bara en topp för att förbränningsrummen på den skulle bli lika stora som på den andra.

38

Höjden på vipparms fästet (det gjutna i toppen) skulle kunna skilja i höjd. Då får du shimsa så det blir lika som på Cyl 1/2.

39

stickan skrev:

Njaa, jag fräste bara en topp för att förbränningsrummen på den skulle bli lika stora som på den andra.

Mätte du bägge? Borde inte topparna vara lika då?
Skulle jag kunna fixa med antingen annan läng på stängerna, eller shimsa stället på den sidan motor för att få det lika? Borde väl inte göra någon skillnad för funktionen i övrigt på motorn? Huvudsaken borde väl vara att jag får till rätt geometri och att jag får lika lyft på ventilerna?

vw typ-1 1967

40 Senaste redigerad av stickan (2014-12-12 15:49:46)

Att förbränningsrummen är lika betyder inte att allt annat stämmer. Det finns olika gjutningar med olika mått på toppar/förbränningsrum. Kolla om du kan schimsa upp stället i första hand och låt stängerna vara lika.

41

Shimsar man stället för 3-4 så blir det ju fel geometri där.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

42

Det vet han ju inte förrän han testat! ICQ/ab

43

stickan skrev:

Det vet han ju inte förrän han testat! ICQ/ab

Får testa helt enkelt. Är ju inte säkert att det blir fel om topparna är lite olika. Får återkomma när jag provat helt enkelt!

vw typ-1 1967

44

Om infästningen för vipporna och ventilerna sitter lika på båda topparna (vilket är mycket troligt då det är samma vippor original ICQ/ab) så kommer det att bli fel om man bara shimsar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

45

Tänkte på en sak när det gäller att topparna inte är lika...... Mina ventiler sitter olika djupt i topparna så jag har fått kapa stängerna utifrån detta för att få till geometrin  ICQ/ab
Men som sagt prova att shimsa först innan du ger dig på stängerna.

//Björn

46

Fick en stund  i garaget idag. Provade o lägga dit 1,5 mm shims o hamnar så här
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/d4b6570ddcaa381bbc679e73b5440d3b_zps9e5c418e.jpg
Tycker det ser skapligt bra ut va?
Som ni ser är det mycket slipat på vipporna, lite väl mycket nu kanske. Har andra liggandes.
Vad tror ni?

vw typ-1 1967

47

Ser bra ut  ICQ/ab
Har du kollat om 1-2an  är samma höjd som  3-4an  det brukar skilja något på siderna (vändhöjden )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

48

PPRMicke skrev:

Ser bra ut  ICQ/ab
Har du kollat om 1-2an  är samma höjd som  3-4an  det brukar skilja något på siderna (vändhöjden )
/// Micke

Jag mätte vändhöjden tidigare och det skiljer 0,1 mm mellan sidorna.
Vad tror ni om vipporna, ska jag rota fram mina andra istället?

vw typ-1 1967

49

Vipporna är ok, men mer än sådär ska du inte ta bort!

50

Ok!
Är det vanligt att det skiljer sidorna åt? Eller är det jag som har råkat ut för nått knas bara?
Men det är helt ok o shimsa ena sidan såhär då? Jag har mätt upp att jag får fullt lyft så det borde ju inte göra nått...

vw typ-1 1967