Med ett skruv hål
heha 9 Ab 111635-00
Vad är dom till?
Mvh Stefan
Late bay, tro jag
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.
Dom fanns på 1303 1975. Har en förmåga att sprcka lätt, och kromet är inget vidare, byt till sådana av metall, om du kan. På -75:an sitter dessutom justerskruvarna gängade i godset i skärmarna, möjligen är det likadant på andra årsmodeller, men på min 73 satt hela justeringen i ringen.
-75 kom vanliga standard 5" insatser, samma som Golf1 mfl och då kom dessa ringar. De har en något större innerdiameter än de i plåt för att få frigång för insatsen.
Ali G
-75 kom vanliga standard 5" insatser, samma som Golf1 mfl och då kom dessa ringar. De har en något större innerdiameter än de i plåt för att få frigång för insatsen.
Jag har inte tänkt så mycket på det förän nu när frågan kom på tal, men om man ser dessa "tjockbubblor" rakt framifrån så har en original -75:a en annan look i "blicken". Alltså bara inte avsaknaden av skärmblinkers, utan även an annan typ av strålkastare.
Sedan är väl i stort sett hela framvagnen på -75:orna mer Golf än bubbla....
Framvagnen är lika som -74 förutom att -75 har kuggstångsstyrning.
Ali G
Strälkastare typ golf med lös kromring kom redan 74 samtidigt som strålkastarspolning och dom nyare typen av fjäderben. 74 kom det samtidigt en mycket förbättrad version av defrosterutblås bättre stolar, rullbälten mm. (tror lyktsarg med ett hål även finns i metall)
Crewcab 65a
Typ 1 50a i delar
Diskussionen fjärmar sig alltmer ifrån ämnet....
Redan min -73:a hade rullbälten fram men inte bak, möjligen var dom främre bälterna utbytta av tidigare ägare. Men -75 kom iallafall rullbälten bak, iallafall på den svenska marknaden. Sjuttiofemmorna hade väl också en annan design på bärjärnen till kofångarna? samt "bubblan" på mellanplåten bak, så att katlysatorn på US-bilarna fick plats.
För att ta tillbaka ämnet till "det elektriska planet" så hade min genomrostade och nyligen skrotade -75:a växelströmsgenerator med inbyggd regulator. Tidigare växelströmmare hade externa regulatorer, ja egentligen ett "relä", en elektromekanisk regulator.
-låt mig inte få sista ordet
.
Sedan får la vi änna ta å flytta diskussionen till den för senare typ ettor. 
75 har ju annan växellåda
74 kom pappersluftfilter, 75 kom skyltbelysning i plast.
Crewcab 65a
Typ 1 50a i delar
När kom AD respektive AS motorena då?
AD kom -71, AS -74 (8/-73).
Ali G
Jag har sådana ringar i plast på min finsksålda 1200 -75:a. Reggad i Sverige som en 1302 
VW 1300 -68
Lite OT men jag har också en skyltbelysning med räfflor på ovansidan.(Samma bil).
VW 1300 -68
Lite OT men jag har också en skyltbelysning med räfflor på ovansidan.(Samma bil).
Det blev väl billigare att spruta den i plast än att gjuta i aluminiumlegering
.
Räfflorna är säkert kylflänsar
även skyltbelysningen skulle ju bli luftkyld!
Men till mer allvar, det måste ha varit jäkligt bra kvalitet på den plasten, för jag har inte sett någon sådan som spruckit, inte ens på det genomrostade liket jag plockade delar på i höstas, även stjärnan "Sol" hade förstört en del med sin strålning, men skyltbelysningen hade klarat även UV-strålningen.
Man kan ju spekulera i vad som hade hänt med typ1 om den fått fortsätta att tillverkas även i Europa. Katalysator fanns ju redan på kaliforniamodellerna. Bromsservo? Mer stötupptagande material i kupén? Wasserboxer? Ytterligare utveckling av fram- och bakvagn? Diverse kosmetiska förändringar med stripes och plastlister som på vissa golfar? Det kanske kom en GTI version, med bredare däck och uppskrämd motor och femvöxlad låda....?
Tja, tänk om....