1

Jag tänkte visa några bilder från min bärgning av en splitpickis med förhoppningen av lite förståelse då man bara möts av förvåning och huvudskakningar.
Det hela började med att jag spårade upp en bandtraktor, även den med galen bärgning, och hittade en del annat att köpa på samma gård. En sen böjrute panel är nu klar för hämtning och nu jobbar jag vidare på pickisen.
Pickisen är använt som plintar för ett uthus. Vänd upp och ner med balkar pålagda för husets golv. Nu måste huset lyftas för att sätta dit nya plintar och balkar så att pickisen avlastas. Jag har även släpat dit en lång stålbalk för att kunna lasta av hela framkanten på huset så att pickisen sedan kan dras ut med traktor. Eftersom hytten är nedgrävd får man först göra en grop framför att dra ned den i.
Traktorn hade jag en annan galen samlare till hjälp med men nu jobbar jag ensam. Mamma följde dock med som vakt om man skulle fastna därunder! Det var lite obekvämt att ligga inne bakom pickisen och hela huset knarrade och knäppte när man lyfte det med domkraften.
Pickisen är förvånansvärt fin undertill. Hela chassit skulle säkert gå att använda med mindre lagning. Utriggarna och domkraftsfästen är hela. Underdelen på lämmarna kan nog användas för att reparera andra lämmar. Golvet fram finns det inte ett hål i. nedre delen av fronten är intakt. Tanken är att använda det mesta till min dh. När den är framme helt går det bättre att bedöma skicket och om det var värt jobbet och kostnaden. Bara man inte får för sig att den är renoveringsbar!

Traktorbärgning:
http://www.acmoc.org/bb/showthread.php? … nd-in-barn
http://images.mydozers.com/#27.0

Post's attachments

SNAG-1.jpg, 51.38 kb, 794 x 517
SNAG-1.jpg 51.38 kb, 302 downloads since 2011-06-13 

SNAG-2.jpg, 57.69 kb, 787 x 581
SNAG-2.jpg 57.69 kb, 322 downloads since 2011-06-13 

SNAG-3.jpg, 34.05 kb, 781 x 584
SNAG-3.jpg 34.05 kb, 283 downloads since 2011-06-13 

SNAG-4.jpg, 39.16 kb, 788 x 585
SNAG-4.jpg 39.16 kb, 296 downloads since 2011-06-13 

2

Hur kan man komma på iden att bygga en del av ett hus på bilar som garanterat kommer att rosta när dom är nergrävda Default/yikes
Vad är det för årsmodell på baggen Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

3

Man upphör aldrig att förvånas över alla otroliga bärgningar !
Ska bli kul att få se skicket på pickisen när den är framdragen, hoppas ovandelen är i lika bra skick så att du slipper skrota den  ICQ/ab
Lycka till med bärgningen och håll oss uppdaterade !

4

Galet är underbart.
Detta är underbart.  ICQ/ag

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

5

Jag vet inte vad som är bäst, att använda en split pickup som plintar till ett uthus eller medlemskap i 'Antique Caterpillar Machinery Owners Club'... Default/lol

Ser fram emot fortsättning på det här historien!  ICQ/ab

Buy the ticket, take the ride... - HST

6

j:son skrev:

Galet är underbart.
Detta är underbart.  ICQ/ag

Detta är bara galet Default/lol

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

7

Default/yikes

Ducati Monster 1200S

8

Underbart ICQ/ag

9

Helt otroligt underbart.

Lite jobbigt bara för nu räcker det inte att kika in i ladugårdarna nu skall man leta bil under hus också  Default/lol

Jan Jacobsson Borås

10

Helt bisarrt  Default/yikes  Hur kommer man på idén att lägga ut några bilar som fundament till ett hus? Underbar räddningsaktion - det här vill vi se mer av! Ös på med bilder och håll oss informerade!

Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://luftkyld.blogspot.com/
Instagram: Luftkyld

I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff

11

Ribban för hur dåliga bilar som räddas likaså hur galna räddningar som genomförs blir bara högre och högre haha..
Kul att se denna. väntar spänt på mera bilder.. " gräv fortare" ICQ/af

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

12

Eller ribban blir snarare lägre o lägre  ICQ/ag

Sjukt läcker bärgning!!

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

13

hur som, så ger sånna här räddningar mig ribba ICQ/ab

Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65

14

ICQ/ad

Default/lol

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

15

opec skrev:

Har för mig att jag sagt det tidigare, men du är allt lite skadad.  Default/lol

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/fdf4fe724493a8cf67f1eb57d101f642.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

16

Bubblan är en tidig femtiotals cab och ganska komplett men utan motor, transaxel och stolar. Så gick ryktet men tyvärr så visade det sig inte vara så. Jag är ju buss-människa men hjärtbakljus har den i alla fall. Jag är lite tveksam till att lägga jobb på den men går det bra med pickisen så tar jag nog ut den också. Det vore dumt att behöva ta upp den i "saker jag ångrar" tråden i framtiden! Jag har även blivit stärkt av kommentarerna här. Galenskapen känner nu inga gränser!

Bilarna funkade bra som plintar. Det är torrt därunder och endast luckor som varit utfällda mot gräset har rostat ordentligt. Hur hytten som är nedgrävd ser ut blir dock intressant. Sedan borde det varit både enklare och snabbare att använt konventionella plintar än göra så här. Byggnadsverket i övrigt är inte imponerande så ett par bilar matchar stilen.

Post's attachments

på-väg-in.jpg, 51.3 kb,  x
på-väg-in.jpg 51.3 kb, 3 downloads since 2011-06-13 

SNAG-0600.jpg, 29.28 kb, 433 x 579
SNAG-0600.jpg 29.28 kb, 285 downloads since 2011-06-13 

17

Helt sjukt skönt... Jag skulle ljuga ihop en historia om att bilarna varit med i någon gammal spritsmugglingsliga på 50-talet men när bilarna blev lite "heta" då länsmann spanat på dem så gömde man dem under ett hus  ICQ/ag

Alte Liebe rostet nicht!

18

Man kunde ju nästan förstå att du inte kunde låta bli  Default/lol

Har man som hobby att bärga lingrävare och andra coola gamla maskiner, så var väl det här gjort på eftermiddagsfikat...

19

Galet är att gräva ner en pickup, underbart är det att gräva upp den! Det här kommer att följas med stort intresse! ICQ/ag

Och oavsett om det var värt besväret eller inte, har du en god skara spända entusiaster som inväntar nästa uppdatering och bara det kan ju vara värt det. Lägg upp det på thesamba och du lär även bli internationellt känd!  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

20

Cabben låter ju inte tokig den heller... Gräv fram bara!!!

21 Senaste redigerad av vwentusiasten (2011-06-15 12:59:46)

j:son skrev:
opec skrev:

Har för mig att jag sagt det tidigare, men du är allt lite skadad.  Default/lol

Ja det börjar bli lite tjatigt nu ICQ/af haha

Zundfolge hittade några slita Levis Jeans som gick att rädda ICQ/ae
Var det Röda korsets uppsamlingslager för kläder som skulle till Haiti eller nått ?
Snacka om att ha rejäl garderob..

22

Herregud Default/yikes  Sjukt skoj o följa!

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

23

Ja fy fan vad fränt !

You´ll never know...

24

Vad händer her...?? givet upp?? ICQ/ad

Vw typ1 55,Vw typ1 56 fd callooker(SÅLD), Vw typ1 57 ladugårdsfynd från Nässjö (såld), Vw typ1 57 Öfund ifrån Samsö (DK) 4200 mil, Vw typ1 61,  Vw golf I Öfund ifrån Samsö (DK) 1720mil (såld), vw typ2 t2 71 högtak(såld)

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/e3baf3edc3ff250493d3fa5c5a46dc55.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

25 Senaste redigerad av Zündfolge (2011-06-22 08:24:11)

Närå, jag kan ju inte ge upp när jag har allas ögon på mig. Förra helgen hade jag hjälp av en kompis och tog ut en svarv jag också köpt på samma ställe. Sedan började det regna och då gjorde vi kväll. Igår hämtade jag ett lass med pallar för att kunna ersätta pickisen med. Nu blir det lång-helg men antagligen måste man vara lite social hemma. Efter detta semester så då om inte annat ska väl detta kunna avslutas.

Kee; jag tror jag skippar theSamba. Kändisskapet här och på ACMOC med R2 nummer 1 räcker. Redan jobbigt med alla Papparazzi och kvinnor som springer efter en.

Damian: jo formatet är behändigare än lingrävare men den sitter attans dumt till.

Återkommer antagligen nästa vecka.

Post's attachments

SNAG-0604.jpg, 21.97 kb,  x
SNAG-0604.jpg 21.97 kb, 8 downloads since 2011-06-22