1

Hej! Har en 1303, och undrar om kaross enbart är skruvad med bultar i golvet..alltså inte fastsvetsad nånstans?Hur kan den sitta ihoptätad med golvet om den inte är svetsad menar jag. Tycker det ser ut som om mina trösklar eller värmekammare sitter svetsade inne nere vid golvet vid fötterna. Sen tycker jag mig se punktsvetsar på vänstra sidan, precis som om plåten till fotsteg sitter punktade mot yttre golvkanten, om ni förstår vad jag menar. Vlika klassiska ställen brukar kaross sitta fast om den är plåtrenoverad av tidigare ägare? Man drar sig ju för att lyfta kaross när man inte vet var. Det är ju en mardröm om man lossat alla bultar och kaross sitter som berget ändå!!

2 Senaste redigerad av michaelth (2014-12-11 23:42:42)

Det är inte ovanligt att mindre nog räknade "lagat" rost under forstegen och därmed svetsat ihop bottenplattan med karossens värmekanaler..
fotstegen skall sitta bultade dels i skärmarna sedan med m6 bultar in i värmekanalerna.. inte helt ovanligt att det blivit rost där. man får helt "enkelt" skrapa bort all gammal underreds massa/ kitt färg och dylikt, och sedan försiktigt kapa bort svetsar/punkter.. det skall ligga en gummitätnings list mellan karossen och plattan.. den finns troligen där, fast den kan vara övertäckt vid "lagnings ställen" tänk på att desa bilar är äldre än många av dess ägare..... ICQ/ad mycket hinner hända på dom åren inte många trodde dom skulle finnas kvar så länge. ICQ/ad
Du fixar detta, ta dig tid, och stressa meka inte, då blir det fel.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Håller på och kollar lite runt bilen för att bilda mig en uppfattning hur kaross sitter fast. Svetsskarvar och svetspunkter här och där men de kanske ska vara där. Finns det nån bild där man ser hur de olika delarna ska vara monterade. Eller kan nån förklara delarnas uppbyggnad. Sitter värmekanalerna i trösklarna eller är det två skillda saker och sitter fotstegsplåten fast i tröskeln och sen fotsteg i plåten?? Sen om nån har en bild inne vid pedalerna och runt värmekanalerna och vid Napoleonhatten vore det bra oxå!!! Då kan jag jämföra med min bil.

Tack!

4

Värmekanalerna sitter i trösklarna och är en del av karossen, inte bottenplattan. Här har du en serie bilder på bottenplattan:

http://www.y73bug.com/page5/page31/page31.html

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

5

Jag ska Snart lyfta min kaross igen och behandla allt innan slutmontering, kan skicka några bilder till dig om det är nåt spec du vill se. Är det nåt`? passa på nu när karossen är naken och ska lyftas ICQ/ae

6

Ok...kaross är alltså "bara" anställd på plattan med en list emellan och sen med ett antal bultar runt om? Ok, känner mig dum som inte fattar men försöker tanka på mig med info ICQ/ab .

7

"Body off":

http://www.superbeetles.com/Tech_talk/jun.htm

Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

8

Det är inget fel att inte kunna och än mindre att vilja lära sig.  ICQ/ab

Här har du alla info du behöver.
http://www.adlibris.com/se/bok/volkswag … 0837616230

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

igår köpte jag brickorna och skruvarna längs värmekanalerna...helvete va dyra dom är!!!!!!!!!!!!!!!!

10

Hej!
Om jag fattat rätt sitter alltså bultarna under golvet fastskruvade i värmekanalerna, som i sin tur är integrerade i trösklarna?

11

Crockett skrev:

Hej!
Om jag fattat rätt sitter alltså bultarna under golvet fastskruvade i värmekanalerna, som i sin tur är integrerade i trösklarna?

Mycket riktigt!

12 Senaste redigerad av Stefan F (2014-12-13 20:10:14)

Nja, skruvarna ("bultar" är något helt annat...  ICQ/af ) sitter alltså från plattans undersida med stora u-formade brickor. Dessa är skruvade i trösklarnas undersida där tätningen mellan platta och kaross ligger. Värmekanalen i sig löper alltså inuti tröskeln. Tröskel är kanske lite missvisande beteckning när det rör sig om en plåtdel som sträcker sig längs hela bilsidan, inte bara i dörröppningen. Här kan du se den plåt som sitter på tröskeln/värmekanalens undersida och där det sitter muttrar insvetsade:

http://www.vw-wholesale.com/details.asp … mp;id=3279

Skruvarna + brickorna syns på den här bilden:

http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/ … ents%2CBug

13

Annars kan man ju såga ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

14

Johan W skrev:

Annars kan man ju såga ICQ/ab

Spola fram till 17:56...  Default/lol  Default/lol  Default/lol

15

Ha ha...tänk om han ångrar sig och vill sätta fast kaross igen. Skämt åt sido....nu har jag skrivit till verket!! Alla skärmar, dörrar, rutor, tänk mm är väck. Dock snurrar ju skruvjävlarna på sidorna bara runt. Muttrarna verkar ha släppt på insidan eller nåt. Det var inte en enda som jag lyckades få loss...grattis!!  Är det kört?? På bottenplattan sitter alltså en plåt ihop med värmekamrarna, och den håller skruvarna till karossen?

16

Crockett skrev:

Ha ha...tänk om han ångrar sig och vill sätta fast kaross igen. Skämt åt sido....nu har jag skrivit till verket!! Alla skärmar, dörrar, rutor, tänk mm är väck. Dock snurrar ju skruvjävlarna på sidorna bara runt. Muttrarna verkar ha släppt på insidan eller nåt. Det var inte en enda som jag lyckades få loss...grattis!!  Är det kört?? På bottenplattan sitter alltså en plåt ihop med värmekamrarna, och den håller skruvarna till karossen?

Ajdå, ja där sitter svetsmuttrar i "kanalen/tröskeln" om alla dem är slut ska du nog inte lyfta utan att staga upp karossen med ett par rör!
Dem som kan mer än mig får gärna rätta mig men om nästan alla har rostat sönder gissar jag på att kanalerna kanske inte tål ett lyft!

17

Nej, vilken osis man ska ha jämt ICQ/ac . Dock kan ju inte jag vara den enda som haft detta problem? Tycker ändå att"trösklar" och plåten till fotsteg ser väldigt friska ut. Ser ut att vara bytta. Hur gör jag??

18

Är de ihopsvetsade med plattan så och dessutom går muttrarna runt så kan du vara ganska säker på att det bara är ytan som är bra. Man har lagt en plåt ovanpå den rostiga.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

19

Ja vem vet. Tänkte sätta fyrkantsrör mellan dörrhålen och diagonalt mellan A-stolparna och staga upp med ordentligt innan jag försöker såga upp svetsarna som kaross sitter fast i golvet med och sen provar jag att lyfta. Verkar som om värmekamrarna är svetsade längs med golvet inne i kupen. Går det åt skogen, så får jag väl skrota bilen ICQ/ac . Vore katastrof med en i övrigt väldigt fräsch kultvagn! Tycker det måste gå!!

20

Crockett skrev:

Ja vem vet. Tänkte sätta fyrkantsrör mellan dörrhålen och diagonalt mellan A-stolparna och staga upp med ordentligt innan jag försöker såga upp svetsarna som kaross sitter fast i golvet med och sen provar jag att lyfta. Verkar som om värmekamrarna är svetsade längs med golvet inne i kupen. Går det åt skogen, så får jag väl skrota bilen ICQ/ac . Vore katastrof med en i övrigt väldigt fräsch kultvagn! Tycker det måste gå!!

Det är bara o kapa, blir inge skrot där inte! Det som kan hända är ju bara att du får byta lite extra plåt men det är inga problem ICQ/ag

21

Sen blir ju 1303 utan framhjulsupphängning när karossen väl är lös från botten...  ICQ/ag

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

22

Måste bilen vara upphissad när karossen lyfts av....tänkte hur det blir när man lossar fjäderbenen och så?

23

Du får fixa några stag som håller framvagnen på plats om du vill kunna rulla omkring plattan. Nej, den behöver inte vara upplyft, det gör nog bara det hela svårare...  ICQ/ae

http://www.superbeetles.com/Tech_talk/images/TRIANGLE.jpg

24

Hallå därute!
Några frågor igen!
1. Måste domkraftsfästena bort innan karosslyft?
2. Monteras nya värmekanaler direkt på nya golvet och sen dit med kaross, eller ska de monteras i trösklar först efter att karossen är lyft?

Anledningen ang värmekanaler, är att jag måste veta var jag ska såga eftersom mina är fastsvetsade inne både längs med dörröppningen vid golvet samt uppe från A-stolpen till nappehatten. Ska jag såga längs med golvet eller längre upp. De måste ju iof bytas senare innan karossen ska dit igen, men vad är smidigast. Kanske kan få in en bild men inte just nu.

MVH

25

Domkraftfästen sitter svetsade i karossen under trösklarna. Lättast att få trösklarna/värmekanalerna att passa på plattan om man monterar dom på plattan å sen passar in karossen mot plattan å trösklar.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36