Kul att se att du är på gång 
Nu sitter även höger framskärm på plats.
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21
Tänk på att skydda era ögon, när jag var i garaget i torsdags hade jag på mig skyddsglasögon och körde vinkelslip, fick ändå skräp ju ögat som jag trodde att jag fick ur.
Fel hade jag så i går fick jag åka till vård centralen och skrapa borra och slipa ur en stålflis och en rostfläck som bildats på hornhinnan.
Tänk på hur skydds glasögonen är utformade så att ni minskar risken att få in skräp i ögonen.
Oval-55 (släktbilen)
visir och skyddsglasögon brukar vara bra.. då skiten kan studsa.. har hänt mig flera gånger.. sen slipper man en hel del av skräpet i ansiktet tack vara visiret..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Var ute i garaget en sväng i onsdags och svetsade lite och när jag skulle fortsätta igår så tog tråden slut efter bara nåra sekunder
Har haft 0,8 mm tråd och funderar på om det är lättare med 0,6 tråd då jag tycker det bränner hål alldeles för lätt oavsett vad jag ställer in svetsen.
Vad säger de lärda?
Hur som helst så blev det lite småskruvande istället, fick skruvat loss den lilla armen som man fäster kopplings wiren i ifram då jag fick med mig en sån från skogsvraket vi slaktade för 2år sedan och monterade den på bussen istället samt att jag fick loss fäst järnen för stötfångaren fram så jag kan börja med det sista grovjobbet i fronten där det behöver svetsas en hel del, både yttre och inre nedersta plåtarna behöver lite kärlek.
Oval-55 (släktbilen)
Vilken tjocklek på tråden du använder,e lite avhängigt på svetsen.. Är det en liten, är det oftast ett krav att använda entunn tråd.. Om man anvönder tunnare så är det ju en längre tråd som matas ut /sek mao kanske lättare att finsjustera in.. Att du bränner hål kan ju oxå bero på att du kapat bort för lite.dvs inte kommit till frisk plåt. Om man kommer åt bakom kan man hålla en bit koppar eller alu bakom hålet, och ha som stöd när man svetsar till dylika hål. Håll med tång, då det blir varmt. Det fastnar inte i smältan
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Köpte ny svetstråd idag, gick ner till 0,6mm istället för 0,8, vilken jäkla skillnad, nu gick det ju äntligen att svetsa med den. Här alltid d bara bränt hål och blivit fula svetsar hur jag än ställt in den men nu blev det som en dröm .
Oval-55 (släktbilen)
Nu var det ett tag sedan man gjorde nåt med bussen men ikväll så blev det färdigsvetsat på höger sida i förarhytten, så nu är golvet och framskärmen samt alla små plåtar som var tvunget att fixas klart.
Började fundera på hur jag skulle göra med nedre inre front plåten då jag inte vill byta allt, så en liten träform sågades till med rätt radie så en första bit har blivit tillknackad som skall svetsas dit så fort jag bara svetsat dit den yttre nedre plåten.
Tyvärr inga bilder från dagens projekt.
Oval-55 (släktbilen)
Grymt. Du gör en liknande metod till front plåten som ja gorde eller? 
Japp det blir något liknande !
Oval-55 (släktbilen)
62 2015-03-04 22:16:14 Senaste redigerad av Berg (2015-03-04 22:17:33)
Svetsade lite på fronten idag, tyckte att jag var försiktig och kylde ordentligt men fan va plåten slog sig ändå 
Hur riktar man front plåten lättast eller är det spackel som gäller?
Oval-55 (släktbilen)
Fått svetsat dit en ny undre plåt i fronten och lagat upp den inre nedre balken oxå, dock tog tråden slut i svetsen när jag bara hade en plåt kvar att svetsa dit.
Fick målat dit lite underredsmassa i hjulhusen fram oxå, fasen vilken skön känsla när man kan börja återställa bussen och inte bara se hur mycket svetsjobb det är kvar.

Oval-55 (släktbilen)
Bra jobbat,här händer det grejer.. 
late,
in love,
and a little drunk..
65 2015-07-30 22:54:25 Senaste redigerad av Berg (2015-07-30 22:57:56)
Sen senast har jag svetsat upp den inre nedre balken i fronten.Idag har jag haft en heldag i garaget då jag fått slipat av massa svetsar som jag inte velat göra på kvällar och nätter då jag har ett vidbyggt garage och riskerar att väcka hela familjen,sen har jag fått lagat nedre delen av rutramarna i fram.
Då den svetsning som återstår är några ställen på dropplisten samt lastrumsdörrarna så känner man ju att målet börjar närma sig, visst det är mycket jobb med att slipa, spackla, lacka men ändå, bara att kunna ställa undan svetsen är ju underbart 
Oval-55 (släktbilen)
Sen senast har jag svetsat upp den inre nedre balken i fronten.Idag har jag haft en heldag i garaget då jag fått slipat av massa svetsar som jag inte velat göra på kvällar och nätter då jag har ett vidbyggt garage och riskerar att väcka hela familjen,sen har jag fått lagat nedre delen av rutramarna i fram.
Då den svetsning som återstår är några ställen på dropplisten samt lastrumsdörrarna så känner man ju att målet börjar närma sig, visst det är mycket jobb med att slipa, spackla, lacka men ändå, bara att kunna ställa undan svetsen är ju underbart
Kör hårt. Det känns så gött å kunna ställa undan svetsen ! Hör av dig om du ville få spindlarna fixade 
Berg skrev:Sen senast har jag svetsat upp den inre nedre balken i fronten.Idag har jag haft en heldag i garaget då jag fått slipat av massa svetsar som jag inte velat göra på kvällar och nätter då jag har ett vidbyggt garage och riskerar att väcka hela familjen,sen har jag fått lagat nedre delen av rutramarna i fram.
Då den svetsning som återstår är några ställen på dropplisten samt lastrumsdörrarna så känner man ju att målet börjar närma sig, visst det är mycket jobb med att slipa, spackla, lacka men ändå, bara att kunna ställa undan svetsen är ju underbartKör hårt. Det känns så gött å kunna ställa undan svetsen ! Hör av dig om du ville få spindlarna fixade
Ja det ska bli skönt när man kan ställa undan den.
Det blir nog till vintern vi fixar spindlarna 
Oval-55 (släktbilen)
68 2015-11-19 22:46:06 Senaste redigerad av Berg (2015-11-19 22:48:33)
Nu har det hänt lite iallafall igen.
Bussen är så nog färdig svetsad nu utom
lastrumsdörrarna.
Har börjat måla på skyddsfärg i botten, fått bytt växellådan till en som en kompis plockade ur sin buss för ett tag sedan som jag vet fungerar då jag inte hade en aning om den som satt i.
Nu har jag även bytt plats på bubblan och bussen i garaget och byggt in den vid garage porten med presenning då jag kan börja slipa och bästa utan att damma ner hela garaget.
Byggde ju mig en riktig trycktanksbläster för några år sedan som jag petade liv i igen.
Tyvärr är min kompressor för dålig men jag får hem en annan kompresssor som jag får låna av en bonde några månader som är lite större än min.
Här får den lite frisk luft för första gången på drygt 5 år.
Plats bytt och pressenningen uppsatt.
Oval-55 (släktbilen)
Nice 
Bra jobbat, ha det bra
71 2015-11-20 22:12:47 Senaste redigerad av Berg (2015-11-20 22:13:26)
Helt rätt!
Jag nötte med en 3hk 50l kompressor när jag blästrade...
Den fick jobba kan jag lova 
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan
Bra med större kompressor.. hur många minutliter har den kompressorn??
Bra med större kompressor.. hur många minutliter har den kompressorn??
Inte en aning men jag hoppas det räcker 
Oval-55 (släktbilen)
75 2015-11-21 14:52:22 Senaste redigerad av Torpa (2015-11-21 14:53:14)
Jag har en sån kompressor fast jag tror min tank är större 200l och om jag inte minns helt fel 850l i minuten och 650l i minuten vid 6,5 bar.
Elmotorn är på 4kw 5/5 ps
Högsta arbetstryck 10bar
Jag kör min till strax under 9bar o reglerar ut till 7bar.
Jag har hittills inte stött på nåt där den får jobba ihjäl sig ex blästerskåp mutterdragare idiotvarvare det är med däckkrängaren den får jobba mest när jag trycker av däcksfoten av fälgen men den kolven är rejält stor dock är det aldrig att luften tar slut.
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(