1

Jag undrar om någon av er vet vad den tredje (och även fjärde) lampan från vänster betyder ? -)

http://i.imgur.com/yQhRLZ5.jpg

Första två är laddning oljetryck (tror jag) - tempmätare finns oxå.....

2

Trean ser ut som någon form av nivå. Är det inte en tratt?
Fjärde skulle kunna vara broms. Ser ut som en pedal och en cylinder.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Kontakta Per Lind i Linköping. Han kan det mesta om gamla Skodor. Där köpte tidningen Klassiker sin Skoda.

[

4

Bromsar?

S

5 Senaste redigerad av mettis (2014-12-09 00:14:49)

Jag kontaktar gärna Per Lind, någon som har närmare info att hitta honom så PM:a gärna mig ?

Jo, den 3:e (orangea) lampan blinkar nämligen när jag flyttar bilen (med motorn igång..) -Har inte kört mer än så....
Kylarvätska tänkte jag först, men detta var OK, likaså bromsvätska (där finns ingen givare...) bensinmätaren svajar på 1/4 tank - vad som nu finns i denna efter 10 års avställning... ;-)

Se här, så mkt mer lättåtkomligt broms o kopplingscyl sitter i bagageutrymmet fram jämfört med VW ? -)
Vid första anblick... sedan började undra; -bromsrör ? Och vart tar slangarna vägen - kul är det !

http://i.imgur.com/S2dW529.jpg

6

Om det är så att du har en kontakt till bromsljuset som påverkas mekaniskt av bromspedalen (inne i bilen) så är dessa två till varningslampan för fel i bromskretsen. Det ser ut som om dom är parallellkopplade, och det räcker att den ena kontakten påverkas för att varningslampan skall tändas. Det är troligtvis en kontakt för den främre, och en kontakt för den bakre kretsen. VW, Volvo med fler har samma eller ungefär samma koppling.
Koppla loss en kabel på varje kontakt och se om kontrollampan släcks, eller om det är en bakvänd funktion, nc (normally closed), så får du koppla ihop de båda svarta för sig och de båda röda för sig, och se vad som händer.

Skoda hade väl även då ett elsystem som väldigt mycket liknar Bosch, något licenstillverkat eller möjligen östkopierat boschliknande..?

Föresten, var kommer anslutningarna från bromsvätskebehållaren in? liksom den till kopplingscylindern? Måhända "svansmonterad" den också? ICQ/ae

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Den orangea lampan... Jag tror också att det är nån varning för låg vätskenivå.
Spolarvätskenivån? Nivån i bränsletanken?
Det kan ju knappast vara någon glödtrådsvakt...
Men symbolen kan ju föreställa insugstratten på en förgasare, och då varna för choken, tja en gissning alltså.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."