301

Finns olika typer av hårddiskar beroende på storlek och generation, adaptern jag länkade till ska passa både IDE (äldre datorer) och SATA (nyare datorer).

I bärbara sitter den mindre 2,5tums disken, i extern hårddisk kan det sitta både och men vanligast är väl den större 3.5tum.

/Foppa

302 Senaste redigerad av Mogge (2015-03-21 13:40:32)

Drivmedel 1: BENSIN
Motoreffekt, kW: 407,0
Effektnorm: SAE

Utdrag ur Transportstyrelsens register, måste väl vara bra papper det här?
Jamenar närmare 553hk ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

303

Det var inga dåliga papper ICQ/ab nu kan du trimma lungt...

Jag hade förresten 470kw i högtorpets papper, den gick tyvärr inte fortare för det ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

304

407 KW - det är 553 HK !  Trimma vidare

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

305

Nämen plötsligt händer det!
Vagnen vägrar starta.......
Regn, sen kväll och matkassar på flaket...
Typiskt.... men det det går ju att rulla igång...

Vid närmare undersökning i garaget visar det sig att kabeln in i startmotorn ärgat sönder och till slut brunnit av.
Tur man har lite på lager ICQ/af  ICQ/af

Post's attachments

001.JPG, 154.09 kb, 676 x 507
001.JPG 154.09 kb, 241 downloads since 2015-03-28 

005.JPG, 126.69 kb, 676 x 507
005.JPG 126.69 kb, 248 downloads since 2015-03-28 

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

306

Mogge skrev:

http://www.thesamba.com/vw/forum/album_ … _id=308184

En av det tidiga byggbilderna precis efter vagnen rullat in i garaget.
Nicko och Marcus provsitter och drömmer ;-)

Faen, det här är en av mina favoritbilder!
Marcus&Nicko. ICQ/ag  ICQ/ag

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

307

Mackan skrev:

Grattis grattis!
Lägger in en bild också.
http://i60.tinypic.com/fuxbew.jpg

Jävla frän bild. Tack Mackan!

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

308

Mogge skrev:
Mogge skrev:

http://www.thesamba.com/vw/forum/album_ … _id=308184

En av det tidiga byggbilderna precis efter vagnen rullat in i garaget.
Nicko och Marcus provsitter och drömmer ;-)

Faen, det här är en av mina favoritbilder!
Marcus&Nicko. ICQ/ag  ICQ/ag


Ja det var ju en "fin" bild du! Men kul hade vi!!

Alte Liebe rostet nicht!

309

Motorbygge pg.

Är denna lämplig att använda på en 1835 med dubbla Zenith 32:or.

http://vintagewerks.com/Distributors/di … 0sale.html

VJR 4 BR 25

Post's attachments

002.JPG, 159.93 kb, 1127 x 845
002.JPG 159.93 kb, 256 downloads since 2016-03-03 

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

310

Ja!

311

TobiasL skrev:

Ja!

  ICQ/ag

Denna fördelare var tydligen utvecklad -59 för en 40hk transportermotor.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

312 Senaste redigerad av TobiasL (2016-03-04 08:37:13)

Den kom först på 30 hästars "bastard" motorn 1959. Sedan användes den under 60-talet på vissa industrimotorer.

En skillnad mot tex 009 är att BR25/010 inte har retarderad förtändning på trean.

(har själv en BR25 i kombination med Zenith 32:or på min 1295cc 30-hästare)

313 Senaste redigerad av Mogge (2016-03-04 09:08:53)

TobiasL skrev:

Den kom först på 30 hästars "bastard" motorn 1959. Sedan användes den under 60-talet på vissa industrimotorer.

En skillnad mot tex 009 är att BR25/010 inte har retarderad förtändning på trean.

(har själv en BR25 i kombination med Zenith 32:or på min 1295cc 30-hästare)

Då jag kommer köra med doghouse är det alltså extra lämpligt då?
För den är väl retarderad för att 3:ans cylinder ska gå kallare?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

314

Jag tycker det är lite lustigt hur sanningar skiftar genom åren. På 90-talet var uppfattningen i VW-tidningar som Hot VWs att det var fullkomligt livsviktigt att ha retarderad trea. Men, i de senaste årens vurm för de gamla gjutjärnsfördelarna hör man aldrig det argumentet.

Tittar man på Porsche 356 hade de en liknande kylning som samtida VW och de körde upp till 95 hp utan retarderad trea, så det verkar inte vara någon omedelbar katastrof att köra så...

Hur det är med doghouse vet jag inte, jag trodde de fördelarna också hade retarderad trea, men jag kan ha fel.

315

TobiasL skrev:

Jag tycker det är lite lustigt hur sanningar skiftar genom åren. På 90-talet var uppfattningen i VW-tidningar som Hot VWs att det var fullkomligt livsviktigt att ha retarderad trea. Men, i de senaste årens vurm för de gamla gjutjärnsfördelarna hör man aldrig det argumentet.

Tittar man på Porsche 356 hade de en liknande kylning som samtida VW och de körde upp till 95 hp utan retarderad trea, så det verkar inte vara någon omedelbar katastrof att köra så...

Hur det är med doghouse vet jag inte, jag trodde de fördelarna också hade retarderad trea, men jag kan ha fel.

Det kan man undra varför de skulle ha?
Jag vet inte heller.......

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

316

Då går vi på 30hk kåpa med doghouse och fläktutblås.
Var ska jag placera dessa för att få plats med gasreglaget som jag inte vet hur jag ska göra......
Förslag någon?

Det finns någon variant som går bakom fläktkåpan, men där sitter ju doghouset.

Post's attachments

003.JPG, 253.34 kb, 902 x 676
003.JPG 253.34 kb, 238 downloads since 2016-03-05 

004.JPG, 244.94 kb, 902 x 676
004.JPG 244.94 kb, 230 downloads since 2016-03-05 

009.JPG, 223.75 kb, 902 x 676
009.JPG 223.75 kb, 239 downloads since 2016-03-05 

010.JPG, 235.26 kb, 902 x 676
010.JPG 235.26 kb, 227 downloads since 2016-03-05 

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

317 Senaste redigerad av TobiasL (2016-03-05 19:17:31)

Gissar att ett Gene Berg style länkage borde funka.

...eller så bygger du något som är baserat på CSP:s vändkors (vilket jag skriver bara för att jag har ett sådant till salu som passar din motor).

Edit: jag svarade inte riktigt på din fråga inser jag nu. Hur som helst är det nog smart att fixa länkaget innan rören placeras.

318

varför inte vajerstyrt... med en bryttrissa.. finns färdiga logteck/mek eller var det var ,tänkte mig annars en trissa från en volvo... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

319

Jag är inte helt övertygad om vajersystemens förträfflighet, efter att ha provat en. Tror fortfarande att den mekaniska varianten med kulleder är bättre.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

320

TobiasL skrev:

Gissar att ett Gene Berg style länkage borde funka.

...eller så bygger du något som är baserat på CSP:s vändkors (vilket jag skriver bara för att jag har ett sådant till salu som passar din motor).

Edit: jag svarade inte riktigt på din fråga inser jag nu. Hur som helst är det nog smart att fixa länkaget innan rören placeras.

Hm, då får jag väl köpa det länkaget då  ICQ/ab

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

321 Senaste redigerad av TobiasL (2016-03-06 12:11:18)

http://forumbilder.se/F96SI/image.jpeg?width=450

Så här ser mittbiten ut. Förgasararmar får du fila till själv (så gjorde jag). Som synes behöver du en pinne till samt kulleder vid förgasarna. 400 kr var priset.

(För en diskretare framtoning kan man lacka mittbiten svart)

322

TobiasL skrev:

http://forumbilder.se/F96SI/image.jpeg?width=450

Så här ser mittbiten ut. Förgasararmar får du fila till själv (så gjorde jag). Som synes behöver du en pinne till samt kulleder vid förgasarna. 400 kr var priset.

(För en diskretare framtoning kan man lacka mittbiten svart)

Jag tar den, den går väl alltid åt.

Kollade på min 912motor, där sitter ett reglage på baksidan av fläktkåpan fastsvetsat i fläktkåpan, är det original?
Det överför ju rörelsen korrekt till förgasarna...........
Men då sitter gasvajerns infästning till länkaget bakom fläktkåpan då?

Hmmmm

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

323

CSP grejerna är paxade till dig! Välkommen över till mitt garage så kan vi fördjupa oss ytterligare i länkagelösningar.

Jo det är något slags länksystem på Porschen istället för VW's vajerlösning. Säkert bättre rent tekniskt, men lurigt ur servicesynpunkt i en VW (och direkt omöjligt med Doghouse kyl).

324

Nu är motorn hemma för inpassning av länkage förgasare insug bränslefilter MANNfilterhållare osv.......
1835 blir mums i Marchallen.

Post's attachments

003.JPG, 165.02 kb, 676 x 507
003.JPG 165.02 kb, 235 downloads since 2016-03-08 

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

325

Du och dina banan lådor!!!! ICQ/af

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´