1

Två (felslitna) däck ska ersättas, har idag 205x75R15 C-däck, funderar på 215x75R15 vågar inte (men skulle vilja) 225x75R15 (skrapar?)

hur som överväger jag något liknande nedanstående grova att ha bak

någon som kör med denna stil?

De två första bilderna, önskedäck + utseende monterade

Tredje bild, så ser mina ut idag, 205x75R15 C-däck

vad säger panelen?

Post's attachments

1266148.jpg, 278.46 kb, 1600 x 1600
1266148.jpg 278.46 kb, 217 downloads since 2014-12-07 

1266182.jpg, 398.14 kb, 1600 x 1600
1266182.jpg 398.14 kb, 161 downloads since 2014-12-07 

IMG_0039 - Copy.JPG, 223.23 kb, 922 x 692
IMG_0039 - Copy.JPG 223.23 kb, 181 downloads since 2014-12-07 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Har du kraft i maskinen för dylika mackor??
Är orsaken för förslitningen konstaterad/åtgärdad? =vad? ICQ/an

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Krut i motorn är det inga problem med, har lastat uppåt 400 kg plus passagerare utan problem.
Tilläggas bör att jag kör inte rally-style, snarare gubbkör, motorn klagar aldrig.

Orsaken. Jag har övergått från "snöplog" till vanlig buss efter riktning av framhjulen (eller hur Herbie63?)
Framdäcken hann gå åt. Tyvärr. Bakdäcken är fortfarande som nya.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

4

Härligt med rejäla däck:)

Jag kör ju lite åt det hållet också, blev 195 80 cooper discoverer på min 61a.

Ville inte ha för brett var mer höjden jag gillar. La även dessa däck jämte org diagonaler och det skilde inte mycket på omkretsen. Så lådan är ju designad för såhär stora hjul. Det vanliga är väl mer att folk kör runt med för små hjul och sen tycker motorn varvar för mycket.

Har inte lastat jättetungt men hittills inte haft några problem med frigång samt att det går fint att knöggla av bakhjulen också även med den äldre släta skärmkanten.

http://forumbilder.no/images/2014/08/18/DSC_0863.jpg
http://forumbilder.no/images/2014/08/18/DSC_0865.jpg

5

Har du övergett din "Bias Ply" dröm nu då?

Hur bred är din fälg? Fälgen bestämmer vad du kan ha.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

6 Senaste redigerad av luftgekühlt (2014-12-07 20:56:00)

Mnjaaa, som en utav de ytterst få drömmar som jag har ... ja, övergett är fel ord.  ICQ/ad  Jag har uppskjutit det.

og fälg

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

7 Senaste redigerad av luftgekühlt (2014-12-07 20:52:52)

Alex's skrev:

Härligt med rejäla däck:)

Jag kör ju lite åt det hållet också, blev 195 80 cooper discoverer på min 61a.

Ville inte ha för brett var mer höjden jag gillar. La även dessa däck jämte org diagonaler och det skilde inte mycket på omkretsen. Så lådan är ju designad för såhär stora hjul. Det vanliga är väl mer att folk kör runt med för små hjul och sen tycker motorn varvar för mycket.

Har inte lastat jättetungt men hittills inte haft några problem med frigång samt att det går fint att knöggla av bakhjulen också även med den äldre släta skärmkanten.

Kul, tack för trevligt svar och bilder! Superhård buss du har, man blir tvärsåld på den, det ser helt rätt ut med dina däck.
Håller med om det du säger om för små hjul, upplevde precis det med förra bussen, alufälgar och för små däck.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

8

Faen, dom där på första bilderna var ju steeenhårda! Skulle sitta som en smäck på en militärish splitpanel...  ICQ/ag

9

luftgekühlt skrev:

Krut i motorn är det inga problem med, har lastat uppåt 400 kg plus passagerare utan problem.
Tilläggas bör att jag kör inte rally-style, snarare gubbkör, motorn klagar aldrig.

Orsaken. Jag har övergått från "snöplog" till vanlig buss efter riktning av framhjulen (eller hur Herbie63?)
Framdäcken hann gå åt. Tyvärr. Bakdäcken är fortfarande som nya.

Jadu snöplog var rätta ordet, däckkrängaren stod länge frågande och tittade på bilen till slut frågade jag vad är det? "Hur F*ns h*lvetes j*vla s*it ska vi lösa detta?? Vadå? Går inte att justera mer!!! S*tan!! Styrstaget bottnar ju! Aha går det inte att korta? Ja det går kanske men då får du f*n göra det! Ja kan jag väll.
Sen var hjulen raka och bussen går som en dröm, man kan till och med släppa ratten utan att hamna i diket! ICQ/af
Liten historia såhär på kvällskvisten... ICQ/ab

Typ2 1953 barndoor 11W, Typ2 1961 panel, Typ2 1968 buss,
Typ1 1963 soltak (Herbie), Karmann ghia 1967 m.m.