1 Senaste redigerad av mettis (2019-02-02 08:49:53)

Startar en tråd samtidigt som jag börjar plocka med beståndsdelarna jag köpt/sparat/fyndat/bytt till mig/fått... ;-)

Planen är en 76 x 87mm motor med IDA48:or
Fördelen är att hålen i block och toppar inte behöver "tas upp".

Jag saknar ännu några saker; Vev och stakar, som jag tänkte köpa nytt från CB över internet.
http://www.cbperformance.com/ProductDet … tCode=1106
http://www.cbperformance.com/ProductDet … tCode=1253
Annars köper jag helst alla mina VW-delar från C & S, Up north och Folkabiten, men just denna motor skall snikas... ICQ/ad

Ett bra AS-block jag köpte bland många för 12 år sedan har sparats, mkt för att jag är tveksam att borra upp för 94:or med dessa stora gänginsatser...

http://i.imgur.com/f9WJ9ar.jpg

Ärg finns, då det förvarades utomhus av säljaren.... Jag skall putsa, slipa och tvätta detta.

http://i.imgur.com/SH6jL3k.jpg

Det viktiga är att det inte känns någon "kant" här ! Av någon anledning har detta block klarat sig ?

http://i.imgur.com/5kMIxgf.jpg

87mm "slip in" Mahle cylindersats med "smidda" kolvar är en av anledningen till detta projekt. 3 st var hela när jag bytte till mig denna, sedan har det kompletterats... Tack till er (Niklas)!

http://i.imgur.com/Nzf5VXe.jpg

"Råa" toppar köptes på Bug-Run marknaden ifjol, 42 x 35,5mm ventiler - ifrån Beetle Cup världen...(Anders Fridh)

http://i.imgur.com/XIF5Quo.jpg

IDA48:or bestyckade "för gatan" står och samlar spindelväv.....

http://i.imgur.com/WkAnMXF.jpg

Vilken kam mm det blir har jag inte bestämt än ? Finns några "på hyllan", men bästa är ju att köpa precis rätt! Kostar inte så mkt.

http://i.imgur.com/RwJFHod.jpg

Min förra projekt motor  var "1200:a motorn" - ligger oanvänd i samma rum...... -En annan historia!

http://i.imgur.com/FQP2rBk.jpg

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4890

2

Vad trevligt med ett motorbygge till o följa! Äntligen börjar mörkret lägga sig där ute så folk kan låsa upp sina garage igen  ICQ/ag

vw typ-1 1967

3

Jag gjorde liknande förra året 76*87, 40mm insug 35mm avgas w110 kam. 44idf. Blev aldrig riktigt bra då cylindrarna blev ovala. 111hk men det slutade med en mutter i förbränningsrummet så efter mycket mer planing och 90,5 cylindrar har den sjukt mycket mer kraft ICQ/ag ...fast den spikar.

Ska följas, du gör alltid roliga byggen!

4

Har väntat ett tag nu på en bra motortråd, skall följas!

"Much good work is lost for the lack of a little more."
-Edward H Harriman

5 Senaste redigerad av mettis (2014-11-14 02:26:25)

Ibland startar man ju projekttråd innan man drar igång själva projektarbetet... ;-) Men "samlandet" av delar är ju halva nöjet ?

Hur som.. istället för att köpa "billig" vev o stakar ifrån CB blev det istället affär på en privatannons här på forumet (!)
Frakt (och ev tull + moms) skulle annars dragit upp priset till nästan det dubbla.... (80$ i frakt bara för veven, enligt CB )

http://i.imgur.com/Hqbb7XD.jpg

Istället för 76mm slag hamnar vi nu på 78,4mm, och bearbetade originalstakar, men wedge-mated svänghjul.

Så jag får ändra rubriken till 1864 cc ! (men jag vet ej hur man ändrar detta ? -)

(Niklasg; -Varför blev cyl ovala på din motor, och vad hade du för komp? )

6

Kan du inte ändra i första posten i tråden..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

michaelth skrev:

Kan du inte ändra i första posten i tråden..

"Redigera"

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

8

Har också väntat på en ny motortråd. Följes med spänning.

9

Ska bli spännande !!

10

Detta är spännande, för mig som har dåligt med kunskaper om sådant så är en projekttråd perfekt!

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

11

Plockade lite bland "hyllorna" i måndags, och bestämde mig för att använda detta;

http://i.imgur.com/pwTC40w.jpg

En ny "bara inkörd" (på Mantorp....) W140 kam, -vanligt kamdrev men "dubbla" kamlager.
Den är avsedd för 1,1 : 1 vippställ, som jag köpt nytt axelkit till ihop med "svirvelfeet" justerskruvar - bara vipporna blir beggade....

Topparna är "040" upptagna till 42/35mm ventiler (rostfria) och planade till 35cc i förbränningsrummet.
Dessa köpte jag på Bug Run Tierp, och de kostade inte mer än typ "nya ventiler och styrningar", så jag kan leva med detta ! -)

http://i.imgur.com/7shEoZ9.jpg

Dubbla ventilfjädrar krävs för denna kamaxel, har lånat verktyg för att modifiera topparna vartefter...

Topparna är "råa" så slipning krävs....-jag använder denna;

http://i.imgur.com/CMvc89X.jpg

Det krävdes så lite på avgassidan så det fixades på en timme....

http://i.imgur.com/IzmPXmr.jpg

Insugssidan kräver mera!

http://i.imgur.com/CovZERt.jpg

-forts följer....  ICQ/af

12

Mera  ICQ/ab

13

He, he.... Jag började slipa även på insugssidan dagen efter, det var ändå metallspån på golvet ;-)
Men sedan blir det paus, tills jag har köpt beggade IDA insug - jag har inga ännu.....


http://i.imgur.com/pFFgejD.jpg

http://i.imgur.com/hs5C05a.jpg

14

jag haller pa med en 1680 med bara originaldelar. Toppar ar 311 dar jag tog ur styrningarna for att kunna porta battre. Topparna ar planade 4mm vilket ar mumma for kompet. IDA 48 med 35 i halsring for att fa lite bottenvrid. Angaende kamdrevet kan du med fordel anvanda drev fran 30 hk. dom ar mer raka och i magnesium (latta) Motorn skall in i rallyfolkan och tanken ar att den skall ga en tavling i Ostersund. Sen blir den till salu. Det ar alltid en utmaning att bara anvanda originaldelar och se vart man hamnar i hk. Nar det galler liten borr med stora insugsventiler sa har jag kommit fram till att det ger mer att ga ner nan mm i insugsventil da ventilen tacks till stor del av cylindervaggen. Byggde en appendix k motor forra aret och gick ner fran 40 till 39 mm insug (041) och okade flodet i toppen. Skall bli kul att jamfora motorerna nasta sommar.

15

Hej Hans !
-Jag håller med i vad du nämner...
30Hkr kamdrev hade jag i min 2387:a som totalrasade i höstas - i denna motor blir original för jag har inga fler på "hyllan" ;-(

Men som jag sade "jag kan leva med" att det är för stora insugsventiler i dessa toppar pga billigt pris ,-)
Tänkvärt är, när jag ser mina egna bilder, att ALLT blir nytt i denna motor förutom blocket.....

Trots alla skinpack så har jag faktiskt köpt det mesta privat på marknader, annonser eller bytt till mig delarna - dvs "Billigare än nytt", jag brukar passa på när jag ser NOS som jag troligen kommer att använda nångång framöver.....

16

Den där slipmaskinen du använder...
Elektrisk?

isåfall vet du beteckningen på den? jag skulle haft tag i en sådan.

http://i.imgur.com/CMvc89X.jpg

*såld* Notchback 63:a,  *såld* Bay DH 73:a, *kvar ICQ/ac * Saab 02:a

17

Jodå, det är ju en rätt gammal maskin (?) som jag fick ifrån ett grannföretag på jobbet (som lades ned - ingen annan ville ha denna...?-)

Förr hette de väl "Scintilla" men min är Bosch GGS 27L
Varvar 27 000Rpm, så man kan ju inte sätta i vad-som-helst - har hänt att verktyg krökts eller splittrats för mig ; -(

18

Rakslip, rak slipmaskin, finns ett gäng olika. Bosch, makita, milwaukee m.fl... ganska dyra men har funderat på att skaffa en själv då dremeln är för klen.

Kolla bara så den varvar lite mindre.. och använder 6mm skaft.

19

Har en lika dan eller något liknande iaf.
Totalt lifsfarliga med långa slipskaft.
Böjt skaftet i 27000 varv får pulsen att skena och har
man otur så kan ju "pulsen" spruta ut ur kroppen med ;-)

20 Senaste redigerad av Xtreme-Street-VW (2014-12-08 15:16:14)

Grabbar, dom finns faktiskt med steglöst varvtal också, t.ex. från Flex Electronic. En sådan använder jag till allt från rot.fil till slipduksrullar.

Don´t Forget To Do A Budget ...
Then Triple It To Get The VW U Think U´ll Have ...

Under construction:
Original lookin' T1 - 57 oval body on modified - 66 pan.
Motordesign by JPM, Transmission by H.E.A.T. ( M.H.).

21

Håller med ovanstående att dessa slipmaskiner kräver respekt och rätt verktyg ! Men här hemma i källaren har jag ingen tryckluft...

Färdigslipat, och har "fräst om" 45 gr vinkeln för att se ev skador från slipverktyg... Har en god kamrat som lånat ut fräsar !

http://i.imgur.com/ViGUoeo.jpg

Sedan fick jag för mig att ventilerna kunde "bottna" ? -.Såg kort ut, men 14 mm skall väl min W140 kam klara med 1,1 : 1 vippställ (=ca 11mm ?)

http://i.imgur.com/zHS4ySE.jpg

22

Ikväll har jag högtryckstvättat blocket invändigt efter att ha slipat/borstat bort ärg....

Sedan tog jag fram det nya vevpartiet för lite koll, det var ju "wedgemated" - bäst att kolla (USA, ni vet...) Jorå här är det koniskt ! ;

http://i.imgur.com/ZyQThci.jpg

Jag tänkte kolla vilka shims som kommer att behövas, samtidigt som jag vill provmontera svänghjulet med full kraft !

http://i.imgur.com/F0ve7Mn.jpg

Jag använder denna gamla 3/4" maskin, som drar ca 35 - 40 Kg i moment.

http://i.imgur.com/T0m6sr4.jpg

Med bladmått hamnar jag mellan 1,05 - 1,1mm i spel. (1,07 ?) så jag försöker lägga mig på 0,97mm när jag väljer de tre shimsen.

http://i.imgur.com/UHFsPBx.jpg

Det jag var lite nyfiken på, att det "lirade" med wedgwematingen, visade sig ju OK ! Jag slog isär sedan med plastklubba....

Även dessa renoverade vevstakar ville jag kolla, och montera på veven. Avfettade först veven och blåste rent!

http://i.imgur.com/m9F6pJ9.jpg

"Märkena" skall ju sitta uppåt pga sidoförskjutning av kolven i cyl... Brukar kolla med blocket så det blir rätt ;-)

http://i.imgur.com/kpxS64Q.jpg

Tja, det var vad jag tänkt ikväll, men jag "kände på" passningen (pga de nya bussningarna) Här var det lite tight! Jag får väl hona, eller nått ?

http://i.imgur.com/4F2uovp.jpg

23 Senaste redigerad av mettis (2014-12-22 20:06:41)

Förra helgen "lade jag i" vev med monterade stakar, för att se var jag skulle "slipa ur".

Hade ingen kamera, men jag märkte med tusch och tog med mig blockhalvorna till hobbygaraget. där är lättare att städa (än hemma i tvättstugan..).
På bilden är det storänden på vevstaken och den påsvetsade motvikten som tagits ur för.... -även ca 5mm urtag för alla vevstaksmuttrar (ej på bild)
Tog väl 20 - 30 minuter med tryckluftsslip att "ta upp" för frigång. Eftersom blocket är tvättat, räckte det att "blåsa rent" efteråt ;-)

http://i.imgur.com/nqkbivD.jpg

i Söndags provmonterade jag igen...

http://i.imgur.com/wYVZxrE.jpg

-Bara att slipa ännu mer, även större uttag för muttrarna på dessa bearbetade originalstakar.
Egentligen är det bortkastade pengar att köpa sådana här vevstakar, med undantag för att de är kontrollerade och bytta bussningar ?
Är ju "bara att" slipa ur lite mer !? Jag föredrar "H-stakar" i crommolly - känns mera prisvärt !

Back to the workshop....

24

Med 78 vev får du slipa ut så att det blir en radie mellan hålen för pinnskruvarna för cylindrarna. Sen finns det ett lageröverfall för kammen som måste slipas lite till från original. Med originalstakar brukar jag kolla hur nära man ligger när staken vänder i motsatta blockhalvan. Fick ihop mitt block idag,lättare med 69 slag. 140 kammen kräver att man sänker ner lyftarna lite i blocket så att dom inte bottnar .Jag tog lite med planfräs sen svarva jag ner lyftarna till 45 grader på baksidan och försänkte hållet 60 grader. Gott om frigång numera. Jag tänker köra med 1-1.25 vippor så det blir att göra urtag i kolvarna. har inte satt i dubbla fjädrar men k-motion 750 klarar jobbet med enkelfjäder. Räknar med uppstart efter helgerna.

25

Hans Landelius skrev:

Med 78 vev får du slipa ut så att det blir en radie mellan hålen för pinnskruvarna för cylindrarna. Sen finns det ett lageröverfall för kammen som måste slipas lite till från original. Med originalstakar brukar jag kolla hur nära man ligger när staken vänder i motsatta blockhalvan. Fick ihop mitt block idag,lättare med 69 slag. 140 kammen kräver att man sänker ner lyftarna lite i blocket så att dom inte bottnar .Jag tog lite med planfräs sen svarva jag ner lyftarna till 45 grader på baksidan och försänkte hållet 60 grader. Gott om frigång numera. Jag tänker köra med 1-1.25 vippor så det blir att göra urtag i kolvarna. har inte satt i dubbla fjädrar men k-motion 750 klarar jobbet med enkelfjäder. Räknar med uppstart efter helgerna.

Hej Hans! Tack för tips, men jag har kollat frigång kam/lyftare;

http://i.imgur.com/4JG0vgk.jpg

Jag slipade av på lyftarna istället, när jag använde dom senast. Tips att slipa/märka "nr" istället för bara tusch som kan lösas upp av oljan ? Detta är nr 8....

http://i.imgur.com/LJuOEEW.jpg

Visst slipper man slipa ur på en del ställen med dessa "anpassade" stakar (ovansidan på blocket) ;

http://i.imgur.com/2Tj7Hfp.jpg

Men här vid kamlagerläget var frigången ok, tror det är olika på gjutning i blocken ?

http://i.imgur.com/zNtKsQ2.jpg

Här, däremot, tog vevstaksmuttern i, blir att slipa ur ännu mer, -för tredje gången !

http://i.imgur.com/YcdFzzY.jpg