I brist på insikt, verklighetsuppfattning och förmåga att inse verklig egen ekonomisk situation blev det sålunda en Porsche 356 till sist. Sedan jag var 15 år har jag velat ha en av dessa underbara bilar men det har aldrig funkat av en eller annan anledning. Över de senaste åren har flertalet annonsbilar diskuterats och beskådats, tips har följts upp... Men så plötsligt uppstod en situation där jag kunde sälja min älskade splittbuss i samband med att ett lämpligt 356A-objekt dök upp, och jag tänkte "nu eller aldrig".
Alltså blev det köp av en ännu i registret inskriven och svensksåld T2 1958 kupé, gentilt erbjuden av den gode Woffe i kungadömet Gävle. Bilen hämtades i vintras med hjälp av goda vänner och parkerades under resten av vintern i mitt nybyggda garage. Resten av vintern / våren bestod av funderingar över vad i helvete jag gjort perforerade av visionen av en renoverad och alldeles egen 356A. En hel del delar letades upp, delvis i Sverige och delvis i USA. Ett besök på Sierra Madre Collection samt Steve Hogue's metal shop i LA blev att visionen vann över våndorna och jag fick en grym kick att sätta igång! Bilen må se riktigt risig ut - men den är i stort sett helt upplagad i chassi och allt bärande. Återstår hela karossen...
Hursomhaver; idag gick jag ut och städade upp kring bilen, rev ur de sista "lösa" delarna och imorgon bär det iväg till blästerfirman för att ta bort diverse rostangrepp samt blymönja. Därefter skall den levereras till Macke i Gustafs för påbörjande av det digra arbetet med karossen. Projektet ska få ta sin tid och jag känner att det viktigaste är att det blir bra rakt igenom - visionen är att bygga en gedigen, snygg och pålitlig daily driver som möjliggör åtminstone 6-7 månaders körning per år. Då kör vi...
Redo för midvintertransport från Gävle
Solig vinterdag, hemkommen till garaget
Genomgång samt lite finputs av riktigt friska original kromdetaljer
It's a Reutter!
Delar inhandlade - bland annat inredning samt en komplett gummisats till i princip hela bilen från Sierra Madre
Fler delar...
På besök hos Steve Hogue i LA
Dagens bild - strippad och redo för avfärd till blästerfirman