1

Köpte mej en 82a som stått ett tag och gubben som jag köpte den av hävdade att den var fulltankad och att den stått ett tag. Bevisligen så var den tvärtom på bränsle nu och jag stor misstankar om att någon har slangat ur den bränslet medan den stått still.

Då till frågan. Har fått motorn att puffa och gå på startgas men vill inte gå för egen maskin. Fyllde på mer bränsle i tron om att jag hällt i för lite då den står sluttande. Efter ett tag så börjar det läka ur bränsle ur fanstyget!
Hittade en slang som det rann bränsle ur. Men är inte säker på vart den ska sitta.

Är detta bara en avluftning som skall sitta i rör/slangstumparna som går precis ovanför påfyllningsröret? Detta är alltså i hjulhus höger fram.
http://farm6.static.flickr.com/5267/5819303346_aec0a16aa3_z.jpg

När jag hukar mej under så ser det ut så här. Ett universalfilter är ditsatt i stället för grunkamojängerna som är inkopplade i vanliga fall.
http://farm3.static.flickr.com/2117/5819301970_baa98d3a58_z.jpg

Mod ä va den fege ta te när´n int törs

2

Vet inte om det hjälper dig men när jag hämtade min -84:a för 1månad sen så ha jag problem med att slangrna från tanken torkat sönder vilket ledde till att pumpen inte kunde bygga tryck.såg inget utanpå slangarna... Bytte alla stumpar, sen funka det!
Det stora för filtret kan du skruva bort.
Kan kolla i hayes manualen i eftermiddag ang dom andra slangrna(om den luftkylda finns med).

Nils, umeå

röd transporter DH -89
orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil

3

Skulle prova att blåsa rent slangarna och då märkte jag att en slang läkte som en torpederad kajak! Bytte slang och nu går den.

Problemet med vad slangarna som är i hjulhusen är dock kvar. kopplade samman de som jag har på bilden och började tanka. Då började det rinna i vänster hjulhus fram. Då ser det likadant ut där?! Begriper inte vad som har hänt då tidigare ägare påstår att han inte gjort något. Möjligtvis att slangarna tidigare varit i ett högre läge och nu ramlat ner. Men vad ska de vara bra för?
De anslutningar man ser på bilden går bara till små "burkar"(^2-3L) som sitter i hjulhusen. Är det någon form av kolkanister kanske?

4

Burkarna i hjulhusen ska enligt vad jag hört vara avluftning från tanken och kopplade till insuget så att ångorna ska förbrännas vid start. Men detta är bara hörsägen.

5

Ja precis vad jag misstänkte. En typ av kolkanister. Läste i en verkstadshandbok och där kallades det något liknade som expantionstjärl. Var på engelska.
Kan vara så att det var urkopplat pga att det varit en insprutare och då fungerade den som kolkanister men nu urkopplat då det inte finns någon lämplig anslutning från burkarna till motorn längre.
Skulle kanske ta och dra en slang vidare till luftburken?

6

http://wiki.club8090.co.uk/index.php/Fu … ther_tanks

Nils, umeå

röd transporter DH -89
orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil