1

Hallå!
Tänkte ta ur motorn ur min 1303a men undrar hur högt jag måste hissa upp baken? Tycker det är läskigt om den brakar av domkraften. Hur gör jag det säkrast och smidigast? Tycker det verkar krångligt att göra bakre plåten demonterbar, så jag tänkte bygga en vagn att dra motorn på.

Crockett

2

Stadiga pallbockar är ett måste. ca 80cm, kanske lite till, kan vara bra att få upp baken på för att motorn ska gå fritt att dra ut bakåt. Speciellt om du ställer den på en vagn.

Mera känd som jb...

3

Jo, detklart... det släpar ju med sig lite extra job som ommålning av bakplåten och lite svetsjobb, då man bygger om så att den platen blir demonterbar. Men det kommer man att inte ångra sen efteråt. ICQ/ab

http://forumbilder.se/DETEQ/4.jpg

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

4

man tjänar lite om man efter den är nere kan dra den lite åt sidan förbi bakhjulet.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

5

Okej! Varför jag vill bygga en vagn är just för att jag inte vill dra den på garagegolvet. Kan ju inte vara bra för vare sig motor eller det stackars garagegolvet. Kanske blir att modifiera bakplåt ändå. Hur får jag fast den sen om jag sågar bort den med vinkelslip??

6

jag släppte ner min motor på en träskiva, hissa sen upp bilen och drog ut den på skivan. men jo på min nuvarande är de lite enklare med löstagbar plåt. finns väl många sett, ska man göra de riktigt snyggs så ska väl svetsarna borras ur där mellanplåten sitter fast men jag kapa väck den med tigersågen och rondell, svetsa på 2 små plattjärn med gäng i efter kanten så nu skruvas den fast. en modell jag sett är att nedre skruvarna i skärmen sticker ut lite, gör spår i mellanplåten som sticks i och sen 2 snabbfästen på väggarna. svårt o förklara när man inte har nå bilder Default/smile

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

7 Senaste redigerad av Malman80 (2014-12-04 14:49:39)

Lägg en masonitskiva med blanka sidan upp, hur lätt som helst o flytta o dra på motorn själv!

vw typ-1 1967

8 Senaste redigerad av Björn J. (2014-12-04 15:17:32)

Jag använder Julas motorcykellyft, hydraulisk, med hjul.

http://www.jula.se/globalassets/catalog/productimages/601036.jpg?width=1024&height=1024&scale=both&bgcolor=white
Balkarna på denna passar bra längst ut på oljetråget, men en stabil plywoodskiva eller liknande på lyften underlättar.
Tag bort plåten runt motorn, även luftfiltret.
Upp med bilen någorlunda jämnt på fyra pallbockar, lossa bultar, vajrar och kablar, under med lyften, rucka litet på motorn, drag bakåt och sänk ned, jätteenkelt.
ICQ/ad Återmontering sker i motsatt ordning! ICQ/ab

(Det är alltså den röda grejen jag använder, det som står ovanpå medföljer inte i priset från Jula... 999kr)

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

9 Senaste redigerad av SakLetare (2014-12-05 08:54:58)

Skjut ut/in motorn där pilen är, då behöver du inte höja så mycket. MEN pallbockar är ett MÅSTE! Äger du inga, så åk och köp innan du ens funderar på att ta ur motorn.

Post's attachments

20140308_133013.jpg, 162.77 kb, 441 x 588
20140308_133013.jpg 162.77 kb, 134 downloads since 2014-12-05 

Bubbla -62
Buss -60

10

mclyft och pallbockar räddar både liv och rygg, även kanon för andra ändamål