1

Har letat lite på forumet men hittar ingenstans något bra how to do it.

I mitt fall så har jag renoverat min 2.0i motor, har ingen jättevändkant men tänkte det är väl lika bra att hona när det är isär eller hur?

Tänkte köpa biltemas honingsverktyg, jag är inget fan av biltema men många säger att det funkar fino! Kan inte någon som gjort detta ett par gånger skriva ett par rader hur man gör och vad man bör tänka på¨.

tackar på förhand!

Latebay -79 2,0i
Nybörjare men suger information som en svamp ICQ/ad

2

Det du bör göra är att ha en stressplatta och dra ihop cylindrarna i rätt moment när du honar dem.

3

MrPete skrev:

Det du bör göra är att ha en stressplatta och dra ihop cylindrarna i rätt moment när du honar dem.

Med en fjädrande hon har man ingen nytta av stressplatta, fjädrande honar följer bara ytan och skall bara förväntas göra nytta med minimal vändkant.

Med en Sunnen eller Delapena honingsmaskin gör stressplatta stor nytta eftersom dessa använder sidan motstående stenarna som referens vilket inte den fjädrande honen gör.

Honing är inte bara honing...

När jag använder fjädrande hon ställer jag cylindern i en liten hink med lite skrot mellan kylflänsar och hinkvägg så inte cyllen snurrar. Hinken klämmer jag mellan fötterna. Smörjer liberalt med fotogen blandat med motorolja.
Har tidigare testat i skruvstycke men det svinade ned så förskräckligt.
Batteriskruvdragare ger ofta lämplig honingshastighet, pumpa upp och ned för att få x-mönster. Låt inte stenarna komma mer än någon cm utanför cylinderns ändar, kör från båda cylinderändarna. Repa inte loppet med stenarna annat än när du honar. Pyssligt och kräver ett gott handlag, testa/öva helst först på en oviktig cylinder!


S

4

Tack för svaren honade cylindrarna i söndags och blev nöjd med resultatet körde med typ 30/70 olja/fotogen och tyckte den blandningen blev bra för att smörja ordentligt. Körde utan plattan genom att använda hink och skrot som Sten skrev funkade fino. Har ännu inte testat cylindrarna men reporna såg bra ut.

Hade vart kul att se bilder när någon duktig gjort de för att kunna göra en ordentlig bedömning.

Än en gång tack för svaren!

Latebay -79 2,0i
Nybörjare men suger information som en svamp ICQ/ad

5 Senaste redigerad av Svwerker (2014-11-04 16:44:29)

Google är din vän.
http://www.dansmc.com/Hone_cyl_crosshatch.JPG

Man ha ca 45° i kryssen.
http://automotiveenginemechanics.tpub.com/TM-9-2815-256-24/img/TM-9-2815-256-24_233_2.jpg


Att m,an inte tjänar något på att stresshona med en vanlig honare är ju en sanning med modifikation. Fjäderkraften gör ju att den ligger på hårdare det där är mindre och lösare där det är större dessutom förutsätter resonemangen att cylindern inte förlorar formen axiellt vilken jag inte är helt övertygad om att den inte gör. Har inte kontrollmätt så jag vet inte.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Glöm inte att tvätta NOGA efter honingen. ATF-olja funkar fint att tvätta cylinderlopp med. Ta ett rent torkpapper och dra i loppet. Ser du minsta antydan till smuts är det bara att fortsätta tvätta.....

/Janne

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

7

Vilken bra bild! Så tätt blev inte mitt riktigt kanske borde köra lite till då? Rent och fint är givet vid monteringen.

Latebay -79 2,0i
Nybörjare men suger information som en svamp ICQ/ad

8

Är inte stressplatta något som anv när man "borrar" cylinder lopp, honing är vell egentlig inte för material avverkning.
Reporna vill man ha i en ny/renov motor för att hjälpa olje filmen i början ??

9

Det är så jag har förstått de också, kanske är om man vill avverka en liten vändkant eller något...

Latebay -79 2,0i
Nybörjare men suger information som en svamp ICQ/ad

10

Om en cylinder inte är borrad med stressplattor så kan man hona bort formfelet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

SperiX skrev:

Det är så jag har förstått de också, kanske är om man vill avverka en liten vändkant eller något...

Om man honar så vändkanten är borta så är till 90% förstora
Du skall ha 6-8 hundringar spel  en räser 10-11
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

Vilken grovlek skall man ha på stenarna? Tänker på biltemas verktyg, lästa någonstans att med fin (280) så får man nästan en slät yta, så är det medium då som gäller (180)? Ifall inte cylindern är dålig och med minimal vändkant.

VW typ 1 1961

13

Kan bara råda dig att mäta upp innan för om dom är som en flaska (formen på cyllen)
I bland är dom 0vala  så man måste borra dom
/// micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

14

Äch.."Ser den bra ut , är en bra" - dvs om man har så liten vändkant i en begagnad cylinder att den går att hona (hena heter det visst på Svenska?) duger det gott i en originalmaskin. Jag har märkt att Biltemas finaste sten avverkar bäst (dvs gör jobbet snabbare ?) och jag råkade komma över 5 lit Sunnen hening oil för 20 år sedan...;-) men din blandning funkar säkert, annars skulle jag nog testa "skärolja" på spray ?

Jag brukar ta bort sotkanten överst med smärgelduk först, för att spara på honingsverktyget...
Reporna skall ju "hålla kvar oljefilmen" i min värld för att täta/smörja bättre än den spegelblanka ytan som uppstår efter många mil....så bättre så även utan inspänningsverktyg (nya  cyl är väl heller inte bearbetade "inspända" ; -))

http://i.imgur.com/NfQxde1.jpg

Detta är gamla 1200:a cyl...

http://i.imgur.com/RfDz0Tm.jpg

15

Jag vill inte vara dum men mettis  om kanten är 7-9 hundringar på varje sida   Vad blir kolvspelet då
Man kan göra så men är det bra ???? Om man vill ha motorn några år och inte riva i sär varje år eller få konstiga motorras
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

16 Senaste redigerad av mettis (2014-12-03 16:21:11)

Jag håller med om man har en (djup) vändkant där det inte går snabbt att hona fram en slät yta.....
Tolkade trådskaparen så att det inte var någon "större kant" ?
Och skall man återanvända gamla cyl, är det väl inte fel att hona, just som jag sade; oljefilmen hålls kvar bättre och tätar ?

Så min bild på gamla 34hkr cyl passade inte så bra som illustration ... ;-)

Men det där med "konstiga ras"... (?-) -I min standardmotorvärld finns det; dåliga vevlager, uppslaget block = taskigt oljetryck samt slitna ventilstyrningar - som oftast orsakar "ras". På andra plats kommer övertemp, felställd tändning (=smält kolv!) och kanske bensin i oljan (för fetställd förgasare).

Edit; -Enligt VW verkstadshandbok är förslitningsgräns "spel mellan kolv och cyl" 0,20mm - lätt att kolla med bladmått ?

17 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-12-03 20:31:59)

Är det inte svårt att mäta med bladmått efter som man mäter på kolvkanten i nederkant (cirka 10mm in från kanten)
för i överkant är alltid den minder än i botten
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

18

Beskriv gärna hur man mäter cylindrar och kolvar på rätt sätt.

19 Senaste redigerad av Svwerker (2014-12-04 06:08:47)

Kolvar mäter man nedanför kolvbulten 90 grader mot densamma.

http://www.hotrodlane.cc/New%20LS%20Links%20Page/LS%20Engine%20Overhaul/Piston,%20Connecting%20Rod,%20and%20Bearing%20Installation_files/TifToGif.gif


Cylindern mäts med någon form av tvåpunktare annars ser man inte formfel som ovalitet mm.

http://forum.e46fanatics.com/attachment.php?attachmentid=445933&d=1334082499

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

20

Kan man inte stoppa i kolven o mäta med ett bladmått mellan skirtet och cylinderväggen??

21 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-12-04 10:49:17)

Bengt H skrev:

Kan man inte stoppa i kolven o mäta med ett bladmått mellan skirtet och cylinderväggen??

Alt går men blir det bra  ( då är frågan vad som är slitet cyllen eller kolven)
Oftas är formfelet i cyllen mitt på tryck sidan av cyllen  Då kan det vara svårt att finna 0valeteten 
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

22

Hänger inte allt detta också lite på vad man vill få ut? I mitt fall var det en väldigt liten vändkant endast synligt inte nämnvärt kännbar och mitt mål med renoveringen är inte att få ur motorn mer kraft ur motorn än vad den orginal har.

Förstår att ska man bygga ett monster till att rejsa med eller något blir varje liten detalj i en motor av största vikt att få ultimat men för såna som mig som vill ha en buss som aldrig pressas, bara glider är det verkligen nödvändigt för oss att grotto ner oss i mätningar och toleranser på nano-nivå (förstå gärna min ironi).

För en glad hobbymekaniker som vill att saker bara ska gå honing var min ursprungliga fråga, kanske skulle skrivet den nogrannare ICQ/ab

Latebay -79 2,0i
Nybörjare men suger information som en svamp ICQ/ad

23

Ska tillägga att det är jäkligt kul läsning dock och mycket lärorikt det jag läser ICQ/ag Kul med ett så aktivt forum som detta!

Latebay -79 2,0i
Nybörjare men suger information som en svamp ICQ/ad

24 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-12-04 12:21:48)

SperiX skrev:

Hänger inte allt detta också lite på vad man vill få ut? I mitt fall var det en väldigt liten vändkant endast synligt inte nämnvärt kännbar och mitt mål med renoveringen är inte att få ur motorn mer kraft ur motorn än vad den orginal har.

Förstår att ska man bygga ett monster till att rejsa med eller något blir varje liten detalj i en motor av största vikt att få ultimat men för såna som mig som vill ha en buss som aldrig pressas, bara glider är det verkligen nödvändigt för oss att grotto ner oss i mätningar och toleranser på nano-nivå (förstå gärna min ironi).

För en glad hobbymekaniker som vill att saker bara ska gå honing var min ursprungliga fråga, kanske skulle skrivet den nogrannare ICQ/ab

När man reparerar en motor med stora kolvspel  kan det knacka som den innan den är varm
Som ett exp  om du skulle gå i depån och det knackar som förstort ventilspel när man startar upp en turbomotor så beror detta på mycket stora kolvspel för att inte kolven skall skära i cyllen när kolven blir hetsad av den höga värmen i kolven ( så det gjorde på moppen när det nöp)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

25

Man kan naturligtvis alltid lägga sig på olika nivåer men den som lägger ner mest tid är den som skruvar minst.
Gör man det inte ordentligt första gången är risken stor att man får göra om det. Det finns en anledning till alla tillverkningstoleranser och spel mellan olika detaljer. Det sämsta som kan hända om man är noga är att man lär sig något samtidigt som man slipper göra om det.  ICQ/ab

Jag har noterat att det nästan alltid är samma personer som skruvar i depåerna på dragracingtävlingar medan andra bara sitter och laddar inför nästa race. Det måste bero på något annat än slumpen.  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G