1 Senaste redigerad av Crockett (2015-03-30 12:06:14)

Hej!
Jag är grymt imponerad av alla er som plockar ner era bilar i molekyler, renoverar, gör konstverk i plåt och svets och får ihop de igen. Jag är varken speciellt duktig på plåt, svets eller mekande men tyckte att det var dags att göra min egna projekttråd efter att jag bombarderat er med diverse frågor i några månaders tid. Dessutom kan det ju vara bra med en egen tråd med bilder mm vid frågor och sånt. Dessutom tycker jag det är för få projekt med 1303or här på forumet. Dock kommer nog denna tråd att uppdateras låååångsamt, eftersom mitt stora problem heter tid. Jag har 3 barn, 1 fru, 1 hus samt ett jobb som går före detta bilintresse. Vissa kommer nog att tycka att jag gör saker bak och fram samt fel ibland, men jag vill ändå visa att det går att bedriva en bilhobby på en lägre nivå.
För några år sedan köpte jag en Fiat X 1/9 som varit avställd i 15 år, med en mittmonterad monstermotor på hela 80 hk  ICQ/ag !! Renoverade bromsarna, bytte kamrem, servade, putsade och lyckades få igenom den i besiktningen utan anmärkning. Sålde den sen men ville ha nåt "billigt" att pula med när man känner för det. Jag har alltid diggat 1303orna och bestämde mig för att hitta ett lämpligt objekt. Jag hade dock vissa krav...det skulle vara en av samma årgång som jag själv, 1973, samt ha taklucka. Hittade en som varit avställd 13år med de kriterierna som jag sökte. Köpte den faktiskt av en här på forumet. Att lyfta karossen var för mig inte aktuellt, utan jag lånade en stor MIG svets med gas och bytte ut den rostiga plåt som fanns i golvet. Tanken var att jag skulle försöka få den igenom besiktningen i somras, men det sket sig. Bilen ställdes undan då sommarens husprojekt tog all min tid. Nu är jag dock sugen på att ta tag i projektet igen. Jag har köpt på mig massa delar men har inte bestämt mig för hur den ska se ut än. Är dock lite svag för den sk German stilen, men vi får se. Jag är ju inte 18 längre, så det får ju inte bli för extrem styling ICQ/ab. Motor och bromsar måste ses över och det är där jag är i nuläget. Bjuder på några bilder och kom gärna med tips och sånt om ni vill!!

Post's attachments

Fiat X 19-80.jpg, 40.95 kb, 323 x 242
Fiat X 19-80.jpg 40.95 kb, 233 downloads since 2014-12-04 

Hämtning av bil.JPG, 167.09 kb, 576 x 384
Hämtning av bil.JPG 167.09 kb, 231 downloads since 2014-12-04 

Hus till bilen ;-).JPG, 156.85 kb, 576 x 384
Hus till bilen ;-).JPG 156.85 kb, 226 downloads since 2014-12-04 

Interiör.JPG, 120.18 kb, 576 x 384
Interiör.JPG 120.18 kb, 266 downloads since 2014-12-04 

2

Lite fler bilder

Post's attachments

Breddat eller inte...hmmm.JPG, 133.29 kb, 576 x 384
Breddat eller inte...hmmm.JPG 133.29 kb, 234 downloads since 2014-12-04 

Golv svetsat och målat samt dämpplattor.JPG, 149.77 kb, 576 x 384
Golv svetsat och målat samt dämpplattor.JPG 149.77 kb, 271 downloads since 2014-12-04 

Huvudcylinder måste bytas.JPG, 121.42 kb, 576 x 384
Huvudcylinder måste bytas.JPG 121.42 kb, 249 downloads since 2014-12-04 

Kromade fotsteg ska dit.JPG, 104.51 kb, 576 x 384
Kromade fotsteg ska dit.JPG 104.51 kb, 251 downloads since 2014-12-04 

Original 1600.JPG, 159.47 kb, 576 x 384
Original 1600.JPG 159.47 kb, 261 downloads since 2014-12-04 

3

Alla har vi varit nybörjare. Man lär sig själv det mesta allteftersom innom bilhobbyn ICQ/ab Och det är ju det som är roligast att man både det man själv har gjort och lyckats med sitt projekt på egen hand, fast det tar sin tid ibland. Men då brukar det ju bli som allra bäst i slutänden ICQ/ab

Så nu är vi alla 1302/-03-ägare här (...och jag ICQ/ab ) nyfikna även på den här -03-tråden ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

4

germanbug skrev:

Alla har vi varit nybörjare. Man lär sig själv det mesta allteftersom innom bilhobbyn ICQ/ab Och det är ju det som är roligast att man både det man själv har gjort och lyckats med sitt projekt på egen hand, fast det tar sin tid ibland. Men då brukar det ju bli som allra bäst i slutänden ICQ/ab

Så nu är vi alla 1302/-03-ägare här (...och jag ICQ/ab ) nyfikna även på den här -03-tråden ICQ/ab

Jag ansluter mig till följarskaran! 1303 orna är på framfart!

5

Köpte min första bubbla förra året, hade samma krav som du att det skulle vara en 73:a, lika gammal som mig. Köpte den av första ägaren i Storuman.
Lycka till med projektet.

T2b taigagrön ´77

6

Här har du ju massor med läckra G-Lookers, och vi fyller på med flera (fast med lite ojämna mellanrum...)

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=28915

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

7

Crockett skrev:

...dessutom tycker jag det är för få projekt med 1303or här på forumet

Du har så rätt! Men du hjälper till att ändra på det!  ICQ/af

Crockett skrev:

Är lite svag för den sk German stilen, men vi får se.

Se länken ovan, där borde finnas en hel del inspiration  ICQ/ae

Lite extrem kanske, men klart läcker:

https://plus.google.com/109149884265661 … banner=pwa

Den 1303:an går inte av för hackor...  ICQ/ag

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

8

Stefan F skrev:

Bra mål att följa ICQ/ag ICQ/ag
Om vi tänker efter är den jäääätte extrem utseende mässigt, när man väl börjar leka lite med tankarna så är man snart där utan att märka av det..Kostnaden på just den bilen drar iväg extremt mycket av prestandan ICQ/ae

Ett bra tips av mig, och mina misstag. Sikta på en FIN och körduglig bil, germanlook till utseendet och org prestanda. Sedan kör du den njuter av den och tar tag i prestandan efteråt! Annars kan det bli som (för mig) för andra att man börja bli lite less på att den är uppallad så länge just för att man tog beslutet att ge den en totalgenomgång i både utseende och prestanda på en gång... ICQ/ae

1303 HELT RÄTT!

9

abdalh121 skrev:
Stefan F skrev:

Bra mål att följa ICQ/ag ICQ/ag
Om vi tänker efter är den jäääätte extrem utseende mässigt, när man väl börjar leka lite med tankarna så är man snart där utan att märka av det..Kostnaden på just den bilen drar iväg extremt mycket av prestandan ICQ/ae

Ett bra tips av mig, och mina misstag. Sikta på en FIN och körduglig bil, germanlook till utseendet och org prestanda. Sedan kör du den njuter av den och tar tag i prestandan efteråt! Annars kan det bli som (för mig) för andra att man börja bli lite less på att den är uppallad så länge just för att man tog beslutet att ge den en totalgenomgång i både utseende och prestanda på en gång... ICQ/ae

1303 HELT RÄTT!

Det ligger något i det som du säger, att risken är nog övervägande stor att man tappar lusten och inspirationen om man drar igång sitt "lila" renoveringsprojekt i lite för stor skala än så som man hade tänkt sig.
Bättre att göra som du säger, att få den körbar och lackad tex, och sen bygga vidare allteftersom, och utveckla bilen till just det utförandet som man skulle vilja ha den:)
Själv har jag ju hållit på att utvecklat min sen -96, efter totalrenoveringen. Och än går det att bygga vidare på den:)

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 

10

germanbug, jag är grymt impad av det arbete du lagt ner på din bil. Måste dock fråga om inte du blev less nån gång och kände att du aldrig skulle få ihop det igen?  Jag ville oxå plocka ner min bil , lyfta kaross, lacka mm påen gång när jag fick hem den. Det blir ju inte mindre sug när man ser andras bilar här på forumet. Dock finns inte en chans just nu i mitt liv att hinna med en sådan renovering. Barn är bara små en gång ICQ/ab .

11

Tror inte att du nångång kommer tappa suget OM du gör en sak i taget! ICQ/ab T.ex att göra en plåtrenovering eller prestanda nu direkt. Köra den njuta av, se vart det behövs finjustering. Vintern därpå ta tag i annat som du insett behöver ändring, om du börja med prestanda t.ex så kanske det är dags att fräscha upp den eller tvärt om börja med utseende sen skrämma upp den ICQ/ae

Nu bygger jag fortfarande min, men i slutändan har jag gjort sååå många ändringar att jag antingen kommer att hata dens egenskaper eller ÄLSKA den..finns tyvärr inget mitt emellan så som jag har gjort det..en sak som inte hade hänt om jag hade kört den och ändrat en sak i taget ICQ/ae
Germanbug är en idol för många 1303 byggare här i Sverige skulle jag tro ICQ/ag

12

Jag har haft två större svackor sen jag köpte bilen -94, kan man väl säga. Den första kom en bra bit under själva renoveringen. För man blev bra less på all rost som skulle lagas som aldrig tog slut, och att det kändes att man kom aldrig frammåt någon gång. Men jag bet ihop och kämpade på.
Sen svacka nr två kom kring -00. ( i samma veva bytte jag bruksbil, och då blev den mycket roligare istället) Men vid den här tiden så var ju bilen redan klar efter renoveringen, och att jag hade kört en hel del mellan -96 till -00.
Men under tiden som VW:n stog stilla i garaget, avställd och allt... så började det här med Germanlook-stuket födas. Och då började jag leta delar som tex Porsche-lådan, Porsche-Cup hjulen, bygga en annan motor, bygga om till skivor bak och bygga om till kuggstångsstyrning.
Så sommaren -05 (tror jag att det var), var den redo att tas ut på vägarna igen. Då SFRO-besiktade jag den och även en reg. besiktning (pga. alla ändringar jag hade gjort)
Jag är självlärd från början. Och innan hade jag varken moped eller epa... Så det det här med att skruva bil var något nytt ICQ/ab Och det ångrar jag inte idag, då det är min stora hobby! ICQ/ab
Men jag har aldrig haft någon större tanke att sälja den. Och ännu mindre av det idag, då det är bara roligt att bygga vidare och såklart åka med den på sommaren ICQ/ab
Och idag märks en liten bubbla bra mycket mera på vägarna än för några år sedan, då det vimlar av amerikanare som man är bra mätt på ICQ/ab

13

abdalh121 skrev:

Tror inte att du nångång kommer tappa suget OM du gör en sak i taget! ICQ/ab T.ex att göra en plåtrenovering eller prestanda nu direkt. Köra den njuta av, se vart det behövs finjustering. Vintern därpå ta tag i annat som du insett behöver ändring, om du börja med prestanda t.ex så kanske det är dags att fräscha upp den eller tvärt om börja med utseende sen skrämma upp den ICQ/ae

Nu bygger jag fortfarande min, men i slutändan har jag gjort sååå många ändringar att jag antingen kommer att hata dens egenskaper eller ÄLSKA den..finns tyvärr inget mitt emellan så som jag har gjort det..en sak som inte hade hänt om jag hade kört den och ändrat en sak i taget ICQ/ae
Germanbug är en idol för många 1303 byggare här i Sverige skulle jag tro ICQ/ag

Oj! Det får man tacka så mycket för, "abdalh121"!! ICQ/ab
Men det finns flera än bara jag! ICQ/ad Så ensam om detta är jag nog inte ICQ/ab

14

Min närmaste plan är att få ur motorn. Vill snygga till i motorutrymmet samt  snygga till motorn utanpå, byta till lite snyggare remskivor, måla plåtar samt göra en större service. Känner mig inte redo att öppna motor just nu utan bara som sagt en yttre översyn. Vad bör jag kolla över?? Tänkte även byta koppling när jag ändå har motorn loss. Vad behöver kollas, köpas in? Finns det kompletta kopplingssatser eller räcker det att byta lamell, och behöver jag nya vxllådsbussningar  oxå måntro..eller hur kan jag se vad som måste bytas? Tänkte först försöka dementerar bakre plåten och göra den löstagbar först.

15

Crockett skrev:

Min närmaste plan är att få ur motorn. Vill snygga till i motorutrymmet samt  snygga till motorn utanpå, byta till lite snyggare remskivor, måla plåtar samt göra en större service. Känner mig inte redo att öppna motor just nu utan bara som sagt en yttre översyn. Vad bör jag kolla över?? Tänkte även byta koppling när jag ändå har motorn loss. Vad behöver kollas, köpas in? Finns det kompletta kopplingssatser eller räcker det att byta lamell, och behöver jag nya vxllådsbussningar  oxå måntro..eller hur kan jag se vad som måste bytas? Tänkte först försöka dementerar bakre plåten och göra den löstagbar först.

Den vanliga servicen med olja o stift o sådär e ju bra, kolla bränsleledningen så att den ibte börjar läcka..då blir det inge bra,  har för mig att hela kopplingssatserna va rätt billiga så kör på det om det inte är för stor prisskillnad, växellådsbussningarna är också billiga och lätta att byta så kör på nya där med om dem gammla inte ser tvärfriska ut ICQ/ab
  Lätt att säga till andra vad dem ska köpa men jag vet ju ibte vad du vill lägga men som sagt, blir nog ibga stora pengar om du byter dem grejjerna!

16

Har tagit bort mina fotsteg och skärmar mm, då jag ska snygga till i  hjulhusen bl a. Måste faktiskt säga att den verkar väldigt fin för det jag gav för den. Stötfångarinfästningarna och skärminfästningarna är kanonfina.  Fan, man kanske är dum som inte lyfter av karossen och gör en ordentlig genomgång av chassiet. Visst jag har ju bytt ut plåten som var dålig i golvet, men tänk om jag ångrar att jag inte bytte golvhalvorna på riktigt? Detta är typiskt mig...Mr beslutångest. Hur mycket jobb är det egentligen?

17

Crockett skrev:

Har tagit bort mina fotsteg och skärmar mm, då jag ska snygga till i  hjulhusen bl a. Måste faktiskt säga att den verkar väldigt fin för det jag gav för den. Stötfångarinfästningarna och skärminfästningarna är kanonfina.  Fan, man kanske är dum som inte lyfter av karossen och gör en ordentlig genomgång av chassiet. Visst jag har ju bytt ut plåten som var dålig i golvet, men tänk om jag ångrar att jag inte bytte golvhalvorna på riktigt? Detta är typiskt mig...Mr beslutångest. Hur mycket jobb är det egentligen?

Skulle väl säga att karosslyftet i sig inte är enormt mycket jobb, det som tar tid där efter är ju att man vill göra allt ordentligt när man ändå har allt nere..och då kostar det lite extra med!

Är den fin så kör en sommar o tänk igenom vad du vill göra ICQ/ab

18

Det är ju bara det att jag skulle vilja fixa en bättre lack, då nån j#$&a idiot, repat lacken med en nyckel här och där. Dock känns det ju lite bakvänt med en lack och sen senare ett karosslyft. Fan, vet inte vad som blir bäst.

19

Tro mig, är det inte mycket knas så vill du inte göra karosslyft! Det är skitenkelt att lyfta karossen men fan så mycket svårare att göra bara några saker och montera tillbaka det...Du kommer hata din bil till slut ICQ/ae

Köra klart kaross, kör hela sommaren, njut av!! Att karossen är lackad och fräsch utesluter inte möjligheten för att lyfta karossen senare!

20

Nu fortsätter denna projekttråd!! Tack för alla bra tips och kommentarer. Men ni vet, att får man för sig nåt, så är det svårt att inte göra det man har fått för sig ICQ/ag . Det blev en tvär vändning i detta projekt...från att absolut INTE lyfta karossen till att ABSOLUT lyfta kaross. Känns ändå som att jag vill göra allt ordentligt och att jag inte känner nåt stress för detta projekt. Känns bra att ha börjat. Dock stötte jag på ordentliga problem direkt, då skruvarna i bottenplattan under värmekanalerna bara snurrar, så det blev mer jobb direkt. Får väl slipa ner skruvskallarna? För övrigt är allt avskruvat..skärmar, huvar, tank mm. Ska förstärka dörrhålen med några rör och sen ska jag försöka lokalisera var karossen är fastsvetsad i golvet. Bla är värmakanalerna svetsade inne vid golvet samt vänstra fotstegsplåten. Phu....vilket jobb det blev helt plötsligt! Sen ska jag "bara" bla bla bla......nu är jag iallafall åkandes!
Fortsättning följer.....

21

... och det kommer alltid en ny sommar igen ICQ/ab

22

Phu....vilket jobb det blev helt plötsligt! Har svetsat stag i dörröppningarna och fått bort alla skruvar. Nu är det dags att såga karossen lös från golvet. Den är fan fastsvetsad överallt ICQ/ac . Fortfarande lite orolig att karossen ska säcka ihop, då den är sprödare än jag trodde i kanterna där den vilar mot golvet. Vilar den bara mot golvet i värmekanaler/trösklar, eller den måste väl ligga än med fronten nån stans. Rädd att den ska rasa ner när jag tar bort svetsar runt innerskärmarna, där den oxå sitter vikt runt golvet. Vilken tattarlagnig ICQ/ac . Jädrar vad fin den kommer bli när jag är klar om 20 år Default/yikes !!

Vi hörs!

23

Just det...måste styrlederna lossas från h+v hjul eller räcker det att jag lossnat rattstång samt lossat vid styrsnäckan  i res.baljan?

24

I helgen hoppas jag på det stora lyftet :P . Har fått loss fronten nu, men snacka om välsvetsad bil. Men vilken tur att jag gör det här, för golvet är inte fint i ytterkanten. Troligtvis har kondens pga av igensvetsade värmekanaler gjort att det rostat så kopiöst där. Bilder kommer.

25

Har varit i garaget ett par timmar idag...lördagsnöje ICQ/ab . Nu är kaross helt lös och hoppas kunna lyfta av den under morgondagen. Dock tvivlar jag att man orkar den på två pers. Fast den är ren sånär som på rutorna känns den ju svintung när jag känns på den. Vi får se hur det går!