51

Dränering av friskluftintaget.. gissar jag..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

52

Slangen är för att dränera regnvattnet från "värmepaketet" går från botten av paketet och ner till ett hål som leder ut under bilen

(har kapat av frontplåten på min buss så jag kan ta ett foto imorgon om du vill) ICQ/ab

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

53

nej men då är jag med, misstänkte det va dränering av ngt slag Toppen!

Vad åker ni för framdäck? skulle beställa 145/65 nu men fick lite beslutsångest, ska man gå upp i bredd till 155/60 ist kanske?

54

Har som sagt 165/45 15 fram, nackdelen med så låg profil är att lastindex bara är 330kg  ICQ/ad

Om du tubbar max utåt så kan du väll köra 165/55 fram utan problem ? bättre lastindex på dessa

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

55

165/55 vore kanske bättre... borde bli bättre än 145/65 och ungefär samma höjd kanske..
Aaa man får ju beslutsångest... men går ju byta ifall det inte blir rätt..
måste beställa ngt så man kan få ner den på hjul för se hur tubbningen ska bli

56

Njae fan! jag beställer 145/65 så får jag se hur det ser ut, höjden känns bättre på dom, nog inte så man behöver jaga mm med franke framvagnen direkt... Tubba efter dom i höjd och mkt tillgodo så ska det ju va lugnt...

57

Tänk på att en buss är tyngre än bubblan och då kan 145:or vara lite väl smalt när du ska stanna ICQ/ab

58

aaa ,mäter med dom här iaf så får jag se, tubbar så långt ut det går så är jag säker i vilket fall som.. ICQ/ab

59

Att inte tänka på belastnings indexet kan straffa sig .. däcken blir onormalt varma slits fortare och kan mycket väl gå sönder.. + att framhjulen står för större delen av bromskraften.. inte kul om du försöker bromsa och bara drar svart sträck,,,
det går att få en buss låg med bredare däck..
min kommer få 205*40*17 fram.. och där e belastnings index inte överdrivet bra, men mycket bättre än ovanstående.
Det är inte bara att ta en 4 del av totalvikten.. då det blir en lastförskjutning vid inbromsning.. dvs trycket ökar på framaxeln, när man bromsar..
något som många struntar i.. ICQ/an

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

60

Nej att den ska bli låg är jag inte bekymrad över, är ju högre profil på dom här, tycker inte det fanns ngn tillfredsställande dimension och tycker 165/50 ser dumt ut på org fälgarna... Därför jag valde dom. Men får väl sälja dom när jag tubbat klart om det inte funkar åka med

61

345 belastningsindex på 145orna...
387 på 155/65
420 på 165/65
475 på 175/65
545 på 185/65 men d är ju helt åt fanders... =/

62

Fått hem mina framstolar från Söderhamn...
http://i1369.photobucket.com/albums/ag238/robinviking/Mobile%20Uploads/2014-11/A137E554-A105-4945-9359-64A824A80A9B_zps90dqtgwv.jpg
Kommer givetvis få ny klädsel

http://i1369.photobucket.com/albums/ag238/robinviking/Mobile%20Uploads/2014-11/09CA7734-1DD3-4782-AFC2-051FBB98C3D6_zpsmpwcqqbp.jpg
Slipat lite svets... Mkt kvar slipa... Men får vänta till fredag då jag kommer hem från jobb och tänkte köra en del grejer på blästring pulverlack...

63

Ingen som har bilder lr tips på sänka sätena när jag tubbat? många pratar om att behålla org höjd i bakkant just för slippa kapa sönder stolen där och få behålla lite komfort i den... Kom igen nu:)

64

Nu är maskin och låda på väg ur bak för att kunna kapa lite...
Ingen som åker bubbla låda? behöver man göra för kunna åka med irs låda och få lite behagligare varv ist?

65

Du bara förstör...  ICQ/ad

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

66

så kul att få kapa sönder lite;)

67

Visst är det kul att kapa. ICQ/ad

Här har du lite info om 1303 låda i buss.... http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 40&p=4

You´ll never know...

68

Det är fantastiskt roligt ju, spec när man ser resultat... Haha
Ja men där har vi en vettig körhöjd ju ffs! Räckte urkapningen i balkarna bak ? Lr ska man köra mer? Vet du även vilka golf drivknutar som användes? Golf prylar har man ju lite liggande sedan innan

69 Senaste redigerad av michaelth (2014-12-02 23:45:19)

sen e ju frågan om varvet blir behagligare av en bubbla låda som ju är lite klenare än tex en 009 busslåda....
Och det e ju frågan om total utväxling i slutänden....
I min -73 bay buss har jag en 009 låda dvs från 2 liters buss.. Med en 1600 var den helt okey att köra ,,om än slött ax..
du har väl kanske en föregångare till den lådan. 002?
Men med en luftkyld maskin vill man ju hålla varvet uppe också så kylningen blir okey..
detta är ju gamla fordon med inte så avancerad hjulupphängning/bromsar eller krocksäkerhet så hastigheten e nog smart att hålla hyfsat låg i original utförande.. är ju en gammal grund konstruktion..
Men man kan ju uppdatera dom bitarna ICQ/ad
Min nästa maskin blir 2.2 Subaru ,135hk 5 växlad Subaru låda ICQ/ag  de blir fint de.. motorlåda/bil var billigt 1500kr... ICQ/ag .. ombyggnad av lådan dyrare... ICQ/ac
broms framvagn/bakvagn och kommande Sfro besiktning innebär mycket jobb och en del pengar på vägen dit...
Men allt går.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

70

Aaaaa ska se, tror dock en bubbla låda är lättare att få tag i? Och verka ju int va så mkt pyssel få dit

http://i1369.photobucket.com/albums/ag238/robinviking/BF72E89C-2D07-4D82-B006-D9C51CDFACFB_zpsnomyddr3.jpg
Maskinen ur

71

Ska nog försöka förbereda och hänga igång den på pallen så man vet det är lönt att lyfta i den igen
Planen isf är väl t2 avgas, ersättningsrör, måla till kåpor, byta tätningar till oljekyl, 009 fördelare
nya stift kablar, fläktrem, ventilkåpspackningar och även till stötstängerna, Ngn som provar
dom man kan montera med topparna på plats? verkar ju rätt smidigt

72

Skall du ha dubbla förgasare? Eller varför 009fördelaren... Motorn kommer inte att gå bättre med singelförgasare och 009. En original fördelare är bättre till den. Sen e ju nytillverkade kinafördelare av bristfällig kvalite.. Dvs alla som inte är av Bosch fab. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

73

Blir nog org förgasare. Hade en ny liggande och funderingar på brytarlöst, va därför jag funderade på det. Men Kanske bättre behålla org d?
Tacksam för alla tips när man int är så påläst om allt detta

74 Senaste redigerad av David h l (2014-12-04 15:04:55)

michaelth skrev:

sen e ju frågan om varvet blir behagligare av en bubbla låda som ju är lite klenare än tex en 009 busslåda....
Och det e ju frågan om total utväxling i slutänden....
I min -73 bay buss har jag en 009 låda dvs från 2 liters buss.. Med en 1600 var den helt okey att köra ,,om än slött ax..
du har väl kanske en föregångare till den lådan. 002?
Men med en luftkyld maskin vill man ju hålla varvet uppe också så kylningen blir okey..
detta är ju gamla fordon med inte så avancerad hjulupphängning/bromsar eller krocksäkerhet så hastigheten e nog smart att hålla hyfsat låg i original utförande.. är ju en gammal grund konstruktion...

Jag har 091 låda i min splittbuss  o 100 km så varvar den 3600  med 205/45-17  och enl. gpsen,,
Tror att Mogge skrev i någon tråd att det finns tre olika utväxlingar på 091 o vilken jag har vet jag inte ännu men den kommer ifrån en 2- liters pick-up
Men skall du köra original motor så håller en bubbla IRS
Nu efteråt så skulle jag nog heller satsat på en bubbla IRS. Så det kommer nog bli ett byte framöver

|o\/o|

75

Ja det blir ju inget vasst så direkt på sin höjd dubbla förgasare kanske.. Ska se om jag får svar på irslådan jag har på g idag så man kan börja på.
När man åker splittbuss noskon är d för flytta upp motorpaketet då?