1

Är det någon som sett om det finns "kuggstångsstyrningskit" till VW splitbuss.
Bara en tanke för att få en goare o modernare styrning?

Har konverterat en gammal 50 tals jänkare med detta tidigare, och det var som en ny bil att köra.

2

Tror Lasse Mix har Creative kit på sin Barndoor http://www.creative-engineering.com/ind … ;Itemid=26

3

Den lösningen är ej o rekomendera. Man har ju kvar rätt många leder som kan glappa innan man når hjulen.
Bästa lösningen har nog Red9. Dom kör med en Vinkelväxel från styrstången o sen har man kungstången som går direkt till hjulen.
Mindre komponenter som kan glappa.
http://www.red9design.com/Bus%20Wishbone%20Rear.jpg
Eller som Michaelth har gjort.
http://forumbilder.se/DC5CE/img-2860.JPG

10w buss -57a
Pickup från -67

4

Stor skillnad ligger i att byta alla styrstag. Inte samma sak som att bygga om kanske, men ett steg i rätt riktning att åka med medan man "väntar" på att rätt grejer ska falla en i famnen.  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5

Tack för tipsen!
Jag har nog ganska fräscha prylar i min framvagn, men mycket vill ha mer...
Synd att det kostar så mycket att uppdatera till kuggstång, vi får se...

6

Håller med Kee, att reparera/ställ in det du har så får du en ny känsla i vagnen.
Rätt däck.
Fräscha däck.
Nya hjullager rätt justerade.
Justera styrväxeln.
Nya fräscha P-ändar.
Brotscha spindlarna, fetta in rejält bukar räcka.
Justera framvagnen.
När allt detta är gjort så har du en fantastisk styrning igen.

Det vore intressant att veta om någon har en bra byggd kuggstångsstyrning i sin split och erfarenheter på det.
Hade kuggstångsstyrning och vinkelväxel och servo i Vinkelhytten, det kändes som en sladdrig jänkare ungefär.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

7

Jag har kört med kuggstångsstyrning i flera år nu-finns inget bättre! Köpte ett kit från Bugbox på den tiden(samma kit som i Carramba-bussen).
Inte billigt men har fungerat perfekt.Använder en 1303-75 kuggstång och typ3 vinkelväxel.Bugbox hade testat ett otal olika kuggstänger av olika fabrikat men kommit till att denna var bäst. Sen fick jag förståss flippa styrstagen för att de inte skulle ta i rambalken.

Leichtbau panel -65 ,Porsche 911-73,Porsche 911-70, Porsche 911-66, Vw Split -51, Vw Pickup -65

8

Nikke911 skrev:

Jag har kört med kuggstångsstyrning i flera år nu-finns inget bättre! Köpte ett kit från Bugbox på den tiden(samma kit som i Carramba-bussen).
Inte billigt men har fungerat perfekt.Använder en 1303-75 kuggstång och typ3 vinkelväxel.Bugbox hade testat ett otal olika kuggstänger av olika fabrikat men kommit till att denna var bäst. Sen fick jag förståss flippa styrstagen för att de inte skulle ta i rambalken.

Snyggt!
Känns solitt och VWmässigt  ICQ/af  ICQ/af

9

Nikke911 skrev:

Intressant har du några bilder?

Söker efter typ2 pickup, buss eller bubbla...

SunCityAircoolers

10

Jag kör med ett CE kuggstångskit på min 67a. Den var helt kass innan konverteringen och blev bättre med CE kit. Dock är det inte helt perfekt men det beror nog på att jag glapp i allt annat i framvagnen. En nackdel är man inte kan dra tutsladden genom rättstången. Jag satte en tutknapp bredvid. Vore dock kul om man kunde få tillbaka tutfunktionen där den hör hemma. Trådlöst någon ??
/Fredrik

11 Senaste redigerad av michaelth (2014-12-03 12:27:15)

2släpringar som överför krämen borde lösa det, om du sen har ett relä som triggar tutan så funkar det länge.
Visst lite meck men lösbart.
Men visst trådlösa tutknappar finns ju.. Man kan hitta dylika för ringklockor till hushållet ICQ/ad borde var hyfsat billiga.
Kanske folk reagerar på en 2klang dingelidong  ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12 Senaste redigerad av Demian (2014-12-03 16:51:59)

Creative Engineerings styrstångskit borde inte få kallas kuggstångskit. Det ersätter ju bara stysnäckan med en kuggstång.

Hela grejen med att köra kuggstång, är ju att bli av med styrsnäckesystemets hjälpstyrarm, eller pitmanarmen som den också kallas och ett gäng P-ändar. Det är ju det som ger upphov till ett spel i ratten.

Jag har varit med och monterat CE:s kuggstång på en buss, och det var en riktig besvikelse. Det kändes som en vanlig buss att köra.

Med deras kit kan du inte montera hasplåten, du kan inte ha kvar originaltutan och t o m CE går ut med att bussarna blir mer tungstyrd. Och förutom priset så är det en del nackdelar.

Egentligen tror jag inte att styrsnäcka är nämnbart sämre, så länge man kör med fräscha prylar. Merca körde ju länge med styrsnäcka. En stor nackdel med styrsnäcka är ju att man tex har 6 P-ändar som kan glappa. Glappar det nån 10 del i varje P-ände, så blir det en del i det totala. Lägg därtill lite glapp i styrsnäcka och lite i spindlarna, så blir det en sladdrig styrning.

Jag själv har varit ruskigt trött på styrningen och var helt inne på att bygga om till kuggstång, men nu när man har kört fräscha bussar, så lägger jag hellre tiden på att få till hjulvinklar och lite extra caster, så bussen går spikrakt i höga hastigheter.

Att kunna släppa ratten i 130km/h vore nått...

13

Demian skrev:

Creative Engineerings styrstångskit borde inte få kallas kuggstångskit. Det ersätter ju bara stysnäckan med en kuggstång.

Hela grejen med att köra kuggstång, är ju att bli av med styrsnäckesystemets hjälpstyrarm, eller pitmanarmen som den också kallas och ett gäng P-ändar. Det är ju det som ger upphov till ett spel i ratten.

Jag har varit med och monterat CE:s kuggstång på en buss, och det var en riktig besvikelse. Det kändes som en vanlig buss att köra.

Med deras kit kan du inte montera hasplåten, du kan inte ha kvar originaltutan och t o m CE går ut med att bussarna blir mer tungstyrd. Och förutom priset så är det en del nackdelar.

Egentligen tror jag inte att styrsnäcka är nämnbart sämre, så länge man kör med fräscha prylar. Merca körde ju länge med styrsnäcka. En stor nackdel med styrsnäcka är ju att man tex har 6 P-ändar som kan glappa. Glappar det nån 10 del i varje P-ände, så blir det en del i det totala. Lägg därtill lite glapp i styrsnäcka och lite i spindlarna, så blir det en sladdrig styrning.

Jag själv har varit ruskigt trött på styrningen och var helt inne på att bygga om till kuggstång, men nu när man har kört fräscha bussar, så lägger jag hellre tiden på att få till hjulvinklar och lite extra caster, så bussen går spikrakt i höga hastigheter.

Att kunna släppa ratten i 130km/h vore nått...

Håller med Demian, om man har huvudet på skaft och kollar på CEkitet så ser man ju att det är en tankevurpa delux!
Håller åxå med om att fräscha prylar och flippade spindlar så går vagnen spikrakt ICQ/af  ICQ/af
'Tänk rätt och gör rätt.
'Sen så regerar nog en korrekt installerad kuggstång ändå..

14

Problemet med en kuggstång på en buss är.. man måste leda kraften bakåt.. dvs över en vinkelväxel tex T3 ans.. och där har man en möjlig glappkälla, sedan 4 styrleder.. handlat både Astra stång och vinkelväxel för en dylik app.. fast nu blir det ju annat....... ICQ/ad 
ce lösning e ju för simpel... i alla fall om man vill kalla den Kuggstång.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

15

Ja, T3:an har ju "riktigt" kuggstång, men visst blir inte styrningen en WOWupplevelse jämfört med en bay? Det är väl vinkelväxeln och alla styrleder som gör att den påminner om bay i styrningen.

16

Allt i min framvagn känns tight och minsta rörelse på ratten gör utslag på hjulen.
Jämfört med innan renovering, då kunde man snurra ett halv varv på ratten utan att hjulen rörde sig ICQ/ab
Men tycker ändå att bussarna är så vindkänsliga att det känns vanskligt att släppa ratten i 130 blås ICQ/ad

En annan grej jag tänkt på: efter jag flippade spindlarna vill inte hjulen gå tillbaka rakt fram om man svänger och sen "släpper" ratten.
Antar att detta är pga belastningen på ledbultarna som original annars är "avlastade"?

Nån annan än jag som märkt av detta?
Sorry för lite OT.

Ät gul snö, det kan vara öl.

17

Nyrenoverade spindlar kan gå lite tungt ibland. Om inte spindlarna är nyrenoverade måste det vara nått annat fel. Har du inte justerat styrsnäckan för hårt?

18

Jag tror förövrigt att det går att få bukt med vindkänsligheten. Jag kan iallafall köra om långtradare i 110Km/h och bara hålla en hand på ratten.

Men vi som kör typ1 spindlar på barndoor får automatisk ganska mycket caster.

19

De är ganska nyrenoverade, har gått ett par hundra mil bara.
Styrsnäckan har jag inte rört, tyckte den kändes bra som den var.

20

Jadå, 110 är inga problem men det blir betydligt svajigare i 130-140 ICQ/ab

21

Dom hastigheterna har inte jag kommit upp i än. Inte ens nerför.

127km/h är mitt hastighetsrekord i nån lång nerförsbacke  ICQ/ab

22

200kmh med min crewcab, vingligt, japp? Kuggstångsstyrning, japp?

23

lowang skrev:

Allt i min framvagn känns tight och minsta rörelse på ratten gör utslag på hjulen.
Jämfört med innan renovering, då kunde man snurra ett halv varv på ratten utan att hjulen rörde sig ICQ/ab
Men tycker ändå att bussarna är så vindkänsliga att det känns vanskligt att släppa ratten i 130 blås ICQ/ad

En annan grej jag tänkt på: efter jag flippade spindlarna vill inte hjulen gå tillbaka rakt fram om man svänger och sen "släpper" ratten.
Antar att detta är pga belastningen på ledbultarna som original annars är "avlastade"?

Nån annan än jag som märkt av detta?
Sorry för lite OT.

Gick de lätt innan montering?
Är det infettat ordentligt?
Ställ framhjulen på 2 masoniteskivor med fett imellan och prova och vrida hjulen under belastning, det ska gå lätt.
Trassel med styrdämparen?
Be någon kolla på allt i framvagnen när du vrider, du kan se var det kärvar.
Har du upphissad bakvagn så blir castern mindre.
När jag gjorde nya gavlar drog jag fram castern 5 grader, det märks lite när man backar, men framåt går det spikrakt!

24

Jag tänkte just också inflika att undersöka castervinkeln. Man kan märka skillnad till och med på en modern bil om den är tungt lastad i bak, då blir en annars foglig bil, inte fullt lika villig att ställa hjulen rakt. Visst, de andra hjulvinklarna, framförallt toe in påverkar ju också, men caster tror jag mest på om vagnen är lagom trögrattad i övrigt.

Intressant tråd för övrigt. Ett annat alternativ till kuggstångsstyrning på splitt är att bygga om till bayframvagn (med sjyssta styr- och spindelleder). Det kommer inte göra mirakel det heller, men bayarna går "stadigare" på vägen och är mer lättrattade (eller är det bara subjektivt?).

Grinder and paint, makes me the welder I ain't