CJ är tvåliters dubbelförgasarmotor utan hydrauliska lyftare.
1303 cab -78
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Late Bay -76 (Renovering)
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Cj, 1800 motor då?
Roligt objekt, ska du öppna motorn?
Btw, skriv in varifrån i landet du är ifrån i profilen
Nej
CJ 1976-1979 2000cc - European only
Precis så 
Har ej mätt för att VETA men motorn har av utseendet att döma aldrig vart isär.. Inte ens förgasarna som fö är otroligt sketiga 
Har demonterat den högra förgasaren i molekyler, lagt några delar i avfettning, resten i diesel, hittils verkar dieseln bra mkt effektivare 
Gjorde detta för att jämföra och för att ta bort den värsta smutsen före ultraljudstvätten 
Har beställt packningsatser till knasarna och inhandlat svets.
Det går sakta framåt..
Nu kommer fler dumma frågor ( tro mig det kommer fler
) :
Dessa går in i luftburken & mynnar ut i "gälarna" på bilens bakparti.
Är detta för att hjälpa motorn att få in kall och fräsch luft...eller? (Borde vara ett problem för svansmotorer om inte annat?)
Tror det är tankventilationen du syftar på. dom korta skarvstumparna är värda att byta ut. Det sitter även en dold Bakom reservhjulsbaljan i riktning mot tanken 
vad som sitter bakom gälarna är ett kolfilter i varje holk..sedan går det en avluftning som mynnar i insuget.. det är vanligt att gummiskarv slangarna går sönder, och då stinker det bensin..
bla sitter det en skarv upp bakom reservhjuls baljan och om du lossar plåten som sitter bakom tanken så sitter det ett par gummislangs stumpar uppå tanken..
upps
ser just att det tipsats om slangstumpen ..dvs den dolda...
Man får betänka detta är mycket gamla fordon..och då bensin brinner hyfsat bra (ångorna) är det viktigt med bra gummi
även inlopps röret /slangen kan behöva ett utbyte då det ofta är torrt och sprucket..
vad som sitter bakom gälarna är ett kolfilter i varje holk..sedan går det en avluftning som mynnar i insuget.. det är vanligt att gummiskarv slangarna går sönder, och då stinker det bensin..
bla sitter det en skarv upp bakom reservhjuls baljan och om du lossar plåten som sitter bakom tanken så sitter det ett par gummislangs stumpar uppå tanken..
uppsser just att det tipsats om slangstumpen ..dvs den dolda...
Man får betänka detta är mycket gamla fordon..och då bensin brinner hyfsat bra (ångorna) är det viktigt med bra gummi
![]()
även inlopps röret /slangen kan behöva ett utbyte då det ofta är torrt och sprucket..
Tror det är tankventilationen du syftar på. dom korta skarvstumparna är värda att byta ut. Det sitter även en dold Bakom reservhjulsbaljan i riktning mot tanken
Ok tack 
Har vart otroligt mkt att göra..
Har hämtat delar till en tip-girl & motorstativ iaf. Hoppas på att få något gjort i helgen 
Vad är detta? (någon termostat?)
Vad gör den och hur? 
Ska kabeln till den lilla dosan gå direkt från tändspolen verkligen?
Hej! Den silvriga saken med 65 Ohm markeringen är en kallstartanordning för den centrala tomgångskretsen som fetar till tomgångsblandningen när motorn är kall. En choke för tomgångskretsen helt enkelt.
Sladden dit ska gå direkt från tändspolen.
Vill du veta mer om dessa förgasare rekommenderar jag följande länk (om du kan tyska
) http://veedub.nu/docgallery/albums/userpics/pic207.pdf
För förgasarjustering rekommenderar jag denna länk:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=399195
/Joachim
Hej! Den silvriga saken med 65 Ohm markeringen är en kallstartanordning för den centrala tomgångskretsen som fetar till tomgångsblandningen när motorn är kall. En choke för tomgångskretsen helt enkelt.
Sladden dit ska gå direkt från tändspolen.Vill du veta mer om dessa förgasare rekommenderar jag följande länk (om du kan tyska
) http://veedub.nu/docgallery/albums/userpics/pic207.pdf
För förgasarjustering rekommenderar jag denna länk:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=399195/Joachim
Tackarrrr, grymt!!
Känns som om jag har kommit till helt rätt forum! 
Motorn har kommit upp på stativet och inredningen är på väg ur! 
Fick hjälp idag 
Jag får ej igång trådmatningen på min svets?
Det är en Luna Migatronic 180x och jag monterade en europa adapter med ett modernare men begagnat slangpaket.
Som synes på bilden så finns det en vit kabel, jordar man den så matas tråden ut. Men när jag kopplar ihop den men någon av de andra (som går in i europakopplingen) så händer inget?
Jag har provat att koppla dom på alla sätt, blir galen snart?!?
Antar att en av kablarna ska kopplas till den vita och den andra till jord eller?
Har provat att lägga en loppa och det gjorde den iaf 
Fått iordning på den nu, var dålig jord bara
rengjorde även knappen i handtaget.
Hoppas på att få hämta gas nu i veckan 
Hur får man bort sätet utan att förstöra/kapa? 
Har varit dåligt med uppdateringar det sista, dygnet har som sagt bara 24 timmar..
Det som hänt är:
*förgasarna är färdiga
*topparna har fått nya ventiler och styrningar
*bytt kolvringar, MEN! Upptäckte då detta på sista kolven:
Är det någon som har en kolv liggandes? Begagnad eller vad som?
93.98mm
Som sagt; hjälp! Skulle vara innerligt tacksam om någon ruskar fram en kolv åt mig! Fann på ebay i U.K, men han ville ej skicka dom utomlands!
Ovansidan:
Har ingen kolv, men lägg ut en annons under köpes. Där har du nog större chans att hitta en 
Projektet har bromsats upp lite tyvärr. Motorn känns som om den är gjord i frigolit.
Flera cylindrar har spruckit och det känns hopplöst.
Kollar andra motoralternativ just nu, men kanske får ett infall och sätter ihop motorn med nya delar i framtiden..
Har fått lite plåtdelar iaf, skärm och golv på förarsidan 
Det går sakta framåt, har andra bilar som ska rulla också 
Trist, hoppas de löser sig. Motivation är bra att hämta i projekttrådarna här annars
Btw, fick du loss förarstolen? Har en som sitter fast som berget..
Trist, hoppas de löser sig. Motivation är bra att hämta i projekttrådarna här annars
![]()
Btw, fick du loss förarstolen? Har en som sitter fast som berget..
Jodå, motivation finns det!
Tid och pengar inte 
Nej, den sitter lika fast som urberget!
Kommer att skära bort plåten runt om för att fixa stol + skena utanför bilen 
Ska ju ändå byta ut en hel del i plåtväg så!
Postade en fråga om stolen i Bay tråden 
Postade en fråga om stolen i Bay tråden
Okej! har du lust att länka tråden? 
Jag har plockat bort förardörr och börjat skära en del rost. Är fundersam om jag ska skära bort stolen eller ej 
Hittade tråden 
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Late Bay -76 (Renovering)
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.