Verkar passa bra, någon som har på sin kärra?
Typ1-65 soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » saab bromsok på t1?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Verkar passa bra, någon som har på sin kärra?
Intressant. Vilken Saab? Nån som känner till den här modifiering?
Intressant. Vilken Saab? Nån som känner till den här modifiering?
Saab 900 81-86 bak satt detta ok på.
RAINIER skrev:Intressant. Vilken Saab? Nån som känner till den här modifiering?
Saab 900 81-86 bak satt detta ok på.
Jag är på gång att byta fram på min buggy som en gång var en typ1 1500 från 1968, vågar jag köpa sådana då?
Bultarna passar ju iaf
Hur ser det ut mot skivan, rätt offset så skivan centrerar i oket? (om den ska göra det) Eller behöver man shimsa ev fräsa anläggningsytorna vid bultarna. Hur är det med radien mot skivan ligger hela bromsbelägget mot bromsytan?
Storlek på bromscylindern i Saab oken jämfört med bubbla original?
Edit: Verkar vara 29mm. Bubblan har väl 40mm?
Bromsklossarna är samma storlek och kolvarna på Saab oken är mindre. Vad är fördelen då att byta mot Saab oken?
Inga... Lägre bromskraft pga. mindre kolvar...
Finns det nån annan bolt-on modifiering? Jag läste om Talbot Horizon bromsok (Girling), men de är svårt att hitta.
När det gäller classic Mini finns det till exempel 4 kolvs (aluminium) bromsok som är bolt-on. Finns det inte nåt liknande för Bubblor?
Talbotoken har kolvar som är 48 mm, original är 38. Det är det närmaste bolt-on jag känner till men då får man samma bromskraft som Porsches tidiga 70-talare, de har oxå 48 mm.
Jag kör med Talbot Horizon ok fram på min 1303:a. Och det känns bra mycket mera broms än när jag hade VW:s ok. Och det passade bolt-on utan problem.
Den där första bilden, är det fram eller bak? Vet att t.ex. Woffe använde dem på "Wolfparts firmabil" (http://www.vwtyp1.com/forum/viewtopic.p … ;start=250) . Själv har jag ett par okfästen från Tormec liggandes (https://picasaweb.google.com/1151552894 … redirect=1) men jag vet inte om han tillverkar dessa längre. Men om det är bak vi talar om, så räcker det inte med bara oken + fästen, det behövs själva bygeln mellan ok o fäste också:
I vilket fall så vill man knappast ha ok med mindre kolvdiameter än original fram. Jag har precis som "Germanbug" Talbot/Simca-ok fram och Porsche 924 hjulcylindrar bak. Blev avsevärt bättre än originalen 
Jag kör med Talbot Horizon ok fram på min 1303:a. Och det känns bra mycket mera broms än när jag hade VW:s ok. Och det passade bolt-on utan problem.
Vad är det för märke på dina Talbot ok? är det Lucas, Girling, eller?
Det är Girling.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » saab bromsok på t1?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.