Kör försiktigt kompis så vi syns där...
Ser riktigt bra ut! hoppar du hinner klart i tid trots all stress
Trevligt resa 
Tackar!!!
Det blev naturligtvis skruvning hela natten och jag blev precis klar
Och just då drog det in ett åskväder. Få se om det betyder tur eller inte.
![]()
Nu är det bara att ta en dusch och packa och åka. Om jag har tur så hinner jag på Brors med sin barndoor pickup i Örebro. Och jag fick nått kryptiskt SMS av Gurra, så jag misstänker starkt att även han är påväg till Göteborgsfärjan
![]()
Jag får tacka Bengt extremt mycket. Han dök upp helt oanmäld runt 5 och stannade till tolv. Det var hemskt värdefulla timmar för min del.
Jag hann med allt förutom lacken, men det för duga med primer på dom plåtrena partierna. Jag chansar och kör med växellådan. Jag köpte nått mirakelmedel på tub och även Bengt hade en tub liggandes i pickupen, så jag klämde i bägge tuberna i växellådan.
Familjen har redan åkt i förväg och varit på Liseberg mm, så nu ska jag åka och plocka upp dom.
Tur att man har en förstående sambo...
Vad var det för dundermedel du satt i lådan?
Oj, det kommer jag inte ihåg. Det var Autoexperten som sålde det ena och det som jag fick av Bengt kommer kanske från Mekonomen?
380 2014-06-06 18:57:56 Senaste redigerad av Hasse 1 (2014-06-06 18:58:37)
Aj då, trodde du skulle kunna tipsa om medlet. Jaja, jag får väl försöka hitta nåt själv då 
Kanske Bengt kommer ihåg nåt 
Inspirerande tråd, läste igenom den på nytt nu. Såg på bilderna hur vissa detaljer ska
vara som vi pratade om.
382 2014-12-02 19:31:57 Senaste redigerad av Demian (2014-12-02 21:37:52)
Dags att uppdatera lite.
Jag hade skrivit en hel del efter Barndoor Gathering och skickat det till min mail, men hela min maildomän la ner utan förvarning i juni, så det har varit segt att skriva nytt. Det kan ju också vara bra att veta för dom som försökt att nå mig via mail.
Nåväl, få se om jag minns.
Så här såg bussen ut nån dag innan det var dags för Hollandstrippen.

Det blev ju idiotskruvning natten igenom då vi skulle till Hessisch och nu när vi skulle till Holland, så blev faktisk lite bättre. Jag hade som mål att äntligen få dit mina Jp fälgar. Jag hade haft dom på olika verkstäder för bearbetning de senaste 7 åren och hade fått dom dagen innan vi skulle åka, så nu skulle dom bara dit. Tack Erik och Ola. Jag började montera dom runt två på natten, men upptäckte att centrumhålet var för litet på framfälgarna. Jag fick svarva upp det med toppslipen och ett slipstift. Ett riktigt dryggöra. Men dit skulle dom.
Jag ville även detaljera dom, men för sånt finlir fanns ju egentligen ingen tid, så jag använde ett kartongbit som maskering. Det duger från några meters håll.

Sen skulle jag också få på nån färg på dörrarna, framstötfångaren och bakhörnen.
Jag tror att jag gick och la mig runt halv fem på morgonen, så jag fick nog tre timmars sömn.
GustaF följde med ner till Holland och vi åkte i min buss. Dom andra två bussarna från Dalarna som skulle ner till Holland var trailerqueens till respektive färja, så vi dunkade iväg själv.
Första stoppet var på Biltema i Örebro. Då jag gick ur bussen och kollade motorn upptäckte jag att det nästan bokstavligt rann motorolja. Jag konstaterade att det förmodligen var packboxen bakom svänghjulet som hade gått. Men det var bara att chansa, så vi köpte 4 liter olja att ha med oss.
Det var ju några svenskar som skulle ner till Holland, men alla åkte lite olika vägar, men det var ett gäng som skulle åka Göteborg-Kiel och vi gled in på färjeterminalen i princip samtidigt som Woffe och Burman.

Färjeterminalpersonalen vinkade in oss på lastbilsdäck, så vi hamnade längst fram och behövde inte trängas

Det var ju bara några plusgrader och regn i luften, så man var lite småfrysen efter att ha suttit still i en splitbuss utan värme hela dagen. Vi satte oss i första bästa bar och lämnade inte fotöljerna på hela kvällen. Vi satt nog i dom 5-6 timmar. Enda gången man reste sig var för att springa på toa eller för att köpa öl.
Det blev en skön natt på färjan och dagen efter var vi i Tyskland. Mohawk kände ett tyskt par i en oval slog följe med oss i Kiel och sen började den 50mil långa färden till Amersfoort.

Vi stannade i en mindre stad för att käka lunch. Det är mycket hög klass på restauranger i Tyskland, men det här var nog första gången som som jag hamnade fel. Det var ett perfekt objekt för Gordon Ramsay. Det var ju påsk och restaurangen var fylld med pensionärer som skulle äta sin traditionella årliga påsklunch. Restauranger där största delen av gästerna är pensionärer ska man enligt mig hålla sig borta ifrån. Det känns som att sådana restauranger inte har förändrats och utvecklats nämnvärt de senaste 20åren. Kanske lite fördomsfullt...
Det är sjukt vad 50mil tar lång tid då man åker karavan. Men ca tio timmar senare kom vi fram till Amersfoort.

En av mina mäktigaste vw-upplevelser hittills var då vi åkte ner i parkeringshuset under hotellet. Man får ju se mycket speciella bilar då man åker på europeiska träffar, men här var ju ingen träff. Alla bilar stod i "vardagsmiljö" i ett parkeringshus.
Det måste bla ha stått ca 15 bardoors där, ett antal splittbubblor och mycket andra schyssta bilar. Det mäktigaste var nog en fin -52:a lyxbuss med originallack. Sånt existerar inte...
Tyvärr glömde jag ta kort, men hittade ett. Är det nån som har fler kort från parkeringsgaraget, maila gärna över.

Det var ett stort modernt hotell. De flesta gästerna var nog Vw folk från många av världens hörn. Vi var nog ca 35 svenskar som bodde där och på kvällen drog dom flesta ut på en restaurang i Amersfoort för mat. Helt otroligt fick vi alla plats på samma restaurang.
Dagen efter var det dags att leta sig till träffområdet. Några amerikaner i en hyrbil som verkade lite vilsna tyckte nog att det var en bra idé att haka på en barndoor, så dom hängde Gustaf och mig. Jag önskade att jag hade klistrat dit mitt klistermärke " Don´t follow me, I´m lost" på bakrutan. Det hade jag fått av Mogge några år tidigare, då vi råkade ut för en liknande incident i Belgien.
Efter ett tag hittade vi till träffområdet. Vi var ganska tidiga och det var ruskigt kallt, så det kändes inte helt rätt. Men efter nån timme började alla bilar rulla in, solen visade sig och uteserveringar öppnade. Efter nån timme blev det riktigt sommar och t-shirt värme. Det var uppskattat att få gå runt i t-shirt efter den svenska vintern.
Hela träffen var på ett gammalt järnvägsterminalområde som nu hade gjorts om till nått slags konferens/student/affärs område, men allt andades fortfarande gammal industrihistoria. På eftermiddagen räknade dom ihop "världsrekordet" med barndoors. Jag kom inte ihåg exakt, men det var nog runt 80st.
Då jag lämnade in mina fälgar för att kränga på däcken, så sa jag att han inte skulle limma vikter på utsidan. Men han gjorde det ändå. Jag glömde bort att bryta bort dom, men kom på det på träffen. Har man någonsomhelst koll så åker man inte runt med limmade vikter på utsidan på fälgarna. Där går utseende före funktion. Nu har jag inte gått så långt som Ljunggren, som inte ens åker med nya ventiler, men vikterna skulle i alla fall bort.
Dock kändes det lite dorkigt att bara bryta bort sina hjulvikter på en träff, så jag försökte göra det lite diskret då det inte var folk i närheten. Men det gick inte så bra. GB hittade naturligtvis ett kort på nätet där jag var i full action....Nu ser det ut som att jag putsar fälgarna, men det är ju nästan ännu mer pinsamt att göra det på en patinerad buss på en träff.

Det fanns ingen riktig restaurang på området, så man fick hålla sig till öl och French Fries med majonäs eller mackor i fiket. Dom hade ett lite udda betalsystem. Först fick man ställa sig i kö för att köpa plastmynt och efter det fick man köa för att köpa öl med plastmynt.
Ölen såldes i 25cl muggar så det gick en del i sommarvärmen. Dålig planering att inte köpa med sig från båten eller nån mack....

På kvällen öppnades det upp ett gammalt magasin och där var det fullt tryck med dansgolv och allt. Då allt stängde hamnade Gustaf och jag på riktig efterfest med lite engelsmän som vi kände sen tidigare. Vi gav oss iväg mot hotellet och kom i säng runt 4 på morgonen. Ganska dumt då man hade en lång resa framför sig.
Jag, Gustaf, Lasse och Macke lättade från träffen, söndag vid tidig middagstid. Vi hade god tid på oss att ta oss till Kiel. Färjan gick måndag kväll.

Det var en odramatisk resa hem. Då vi kom in i Tyskland började vi fundera på att hitta ett hotell. Vi visste att ett gäng svenskar hade bott på ett bra hotell som hade bra parkeringar. Vi försökte få tag på dom andra för att höra vilket hotell det var, men fick inte tag på dom, så jag tog första bästa på Hotels.com.
Vi slog in det på GPS:en och började åka. Då vi svängde av autobahn kände vi genast igen oss. Vi passerade en mack där vi ett år tidigare hade stannat då vi var påväg hem från Belgien och Bug In. Där hade Martins ( Fo eldarc) slang till oljekylaren gått sönder och han fick byta på macken.

Det var första roliga sammanträffandet. Det är ju en del vägar och avfarter då man kryssar genom tyskland.
Vi hittade tillslut till hotellet. Det var ett äldre hotell som drevs av en äldre tysk gentlemen. Han hade drivit det sen tidigt -70tal och han själv var nog en bra bit över 70år gammal.

Då vi satt och åt kom personalen fram och undrade om vi hade varit på nån vw träff. Då vi berättade det, så berättade dom att dom hade haft ett gäng svenskar där några dagar tidigare som hade åkt luftkylda VW:s. Det visade sig att vi prickat in det hotellet vi hade letat. Det var sammanträffande 2. Helt sjukt egentligen. Jag slog igång GPS:en och slog in hotell. Bara på en radie på 2 mil fanns det 30 hotell och det här kunde i princip legat varsomhelst efter vägen genom Tyskland.
Hotellet var nog helt orenoverat sen 70-talet men fortfarande i mycket bra skick. Det var lite charmigt att bo i ett 70-tals rum. Det är ju en stil man aldrig ser då den är allt annat än inne.

Vy från hotellrummet.

Det blev en lugn färd hemåt och i Kiel träffade vi på dom andra svenskarna som skulle med båten.
Dagen efter var vi framme i Göteborg och började köra hemåt. I dom första backarna ut ur Göteborg började tillslut kopplingen att slira. Det var ju bara en tidsfråga eftersom packboxen bakom svänghjulet hade gett upp 150mil tidigare. Då vi svängde in på en mack så kunde man följa mina oljespår tills jag stannat. Den läckte sjukt mycket olja, men ändå hade det bara gått åt ca 1 liter dom senaste 150milen. Så min teori är att den bara läckte då man släppte gasen efter en längre tid av höga varv.
Men det var inga problem att ta sig hem dom resterande 50 milen med slirande koppling.
Här har jag bara 6,5 mil kvar hem och våren hade kommit till Sverige. Dumpar av Gustaf...

Den här resan blev att kosta sjukt mycket pengar. Bara bensin, boende och färja gick på över 8000:- för bara mig och då delade ändå Gustaf och jag på boendet. Men det är ju absolut inget man ångrar. Men det är nog gränsfall till en mental störning att dunka fram och tillbaka till Holland för att i princip vara en dag på en träff.
Bra reseskildring Demian, suget efter en fungerande
Barndoor blir inte mindre sedan man läst! 
Fy fan vad häftig resa!! knappt avis
WV gudarna måste ha gillat er resa lika mycket som jag eftersom ni kunde slutföra resan för egen maskin
Kan bara bli

Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
Riktigt bra läsning! Fasen vad kul det verkar vara att sticka iväg så där! 
Fint att du fick ner det på print till slut
Ett kort från när Demian drog förbi Ludvika på väg ner
Åååh! Nu blev man ju ressugen igen
Bra skrivet Demian! Och kul att ni hittade "vårt" hotell 
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet
Kul läsning i höst-vintermörkret! Tack!
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
låter som en lyckad tripp, och roligt att allt stressmek lönade sig!!
Tack för din reseskildring för oss som inte kom med.!
Den nattliga lackeringen/pattineringen hur genomfördes den?
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
härligt låter som något man måste göra någon gång
392 2014-12-02 20:50:36 Senaste redigerad av Kjellgren (2014-12-02 20:52:34)
Underbar reseskildring
Hoppas man får till någon vwresa i Europa i framtiden.
Fan va skoj 
|o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|
Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa
Med såna här uppdateringerar gör det inget att det bara blir två,tre st. per år.. Bra skrivet Demian!
Kul att att det tyska hotellet åxå hade sparat ett par ´70-talsdojjor som kuriosa mitt i rummet. 
Trevlig reseskildring, visst är det lite sjukt att man åker så långt för en träffdag + några timmar men det är resan som är målet på något sätt.... 
Underbart.. 
late,
in love,
and a little drunk..
Mycket trevlig läsning Demian ! Bra skrivet ! 

Tackar! Tackar! Sommarn var lång, så det kommer mer nått tag 
-Michaelth, jag var in på en färghandel som belyste färgen och på så vis fick fram rätt kulör.
Jag fick också lite sprayburkar av Danne, som hade blandat till dom efter färdiga recept. Nederdelen stämde inte riktigt över med sandgreen, men överdelen körde jag med hans burk. Nederdelen körde jag med spruta.
Jag är inte färdig med patineringen än. Jag ska få till det bättre.
Hotellet var kanon. Vi bodde längst upp i huvudbyggnaden i ett rum stort som en gympasal.. Allt i tyskt sjuttiotal. Sov bra.. God mat.. Och en bra frulle. En äldre herre ur personalen vinkade adjö.. Dit åker jag gärna igen. jag gillar verkligen att åka dom här turerna , det är som bränsle för själen....
Ja, det var bra mat och frukost.
Jag hittade hotellet på Google, så vi får väl nörda ner oss med lite fakta. Det låg utanför Wildeshausen (där Martin fick haveri) i en mindre by som hette Harpstedt.
Det verkar ha varit ett enplanshus från början och 1977 byggdes det om till nuvarande utseende. Så inredning var nog från -77.
En före och efter bild.