Kör du folka utan verktyg
huvudströmbrytare är bra
Det gör jag med.
Vad ska en portabelbubblaverktygsarsenal innehålla?
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Madelaine – 1960 RHD Ragtop
Sidor Föregående 1 … 9 10 11 12 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Kör du folka utan verktyg
huvudströmbrytare är bra
Det gör jag med.
bubblegum, wd40 och en 13" nyckel
Tack för omtanken j:son
Johan W skrev:Kör du folka utan verktyg
Jäpp - friskt vågat
![]()
Förresten, var finns platsen
?
Ehh jag anser iof att en typ1 är 2 sittsig om man ska ha något extra med sig, så det ser ut så här under huven på min, ca15kg verktyg, soppa, olja, släckare och resev med bakre bromstrumma + rem
hadde vit sida och babymoon på diggis reserven förut men fick punka 
Det såg ju änna' rätt knôkat ut förstås 
Det är klart att en fläktrem, ett par skruvmejslar, lite tejp/ståltråd och en skiftnyckel kanske inte hade varit helt fel att ha med sig 
När man snurrar runt på hemmaplan har jag bara lite handverktyg, tejp o lite småfix med mig. På "långresor" bukar jag ha en resväska full med verktyg o delar, allt från gasvajer till 36 hylsa o handtag
en del har kommit till användning både på mina egna bilar o andras 
När man snurrar runt på hemmaplan har jag bara lite handverktyg, tejp o lite småfix med mig. På "långresor" bukar jag ha en resväska full med verktyg o delar, allt från gasvajer till 36 hylsa o handtag
en del har kommit till användning både på mina egna bilar o andras
Då får man hoppas att just du och din 'servicebil' finns i närheten nästa gång jag får folkvagnsstrul 
Undrar om Bengt är sugen på en lite Europa-trip?
Servicebilen servicebilen kom....... 
Undrar om Bengt är sugen på en lite Europa-trip?
Servicebilen servicebilen kom.......
Sugen är man alltid
men det finns saker och personer i verkligheten runt omkring en som bromsar
ett tag iaf... 
Skall du köra upp lördag så är nog pappa sugen att hänga på med dig. Han ville nog gärna ha följe med någon mer bil.
Det lutar mer och mer åt endast lördag utan övernattning
. Kan du PM:a mig hans tele, Jonas, så slår jag honom en signal senare idag 
Johan W skrev:Kör du folka utan verktyg
huvudströmbrytare är bra
Det gör jag med.
En reservdunk är bra att ha om man inte har tankmätare...
Annars så brukar ju lite hemmatrafikerande snabbt sortera ut en lagom verktygsarsenal som ligger under reservdäcket och inte tar plats.
Men går era bilar sönder?
Alla pratar om fläktrem... Den har aldrig gått för mig. Däremot har två remskivor gått åt. En på veven och en på generatorn...
j:son skrev:Johan W skrev:Kör du folka utan verktyg
huvudströmbrytare är bra
Det gör jag med.
Vad ska en portabelbubblaverktygsarsenal innehålla?En reservdunk är bra att ha om man inte har tankmätare...
Annars så brukar ju lite hemmatrafikerande snabbt sortera ut en lagom verktygsarsenal som ligger under reservdäcket och inte tar plats.
Men går era bilar sönder?![]()
Alla pratar om fläktrem... Den har aldrig gått för mig. Däremot har två remskivor gått åt. En på veven och en på generatorn...
Nej, men "luck favors the prepared " 
David, Luleå skrev:j:son skrev:Det gör jag med.
Vad ska en portabelbubblaverktygsarsenal innehålla?En reservdunk är bra att ha om man inte har tankmätare...
X2
j:son skrev:David, Luleå skrev:En reservdunk är bra att ha om man inte har tankmätare...
X2
Okej, jag tror jag lärt mig läxan - jag ska ta med mig några verktyg i fortsättningen
…fortsättning:
En bild från fredags kväll:

Nytvättad, rundsmörjad och redo för 25-milaresan till BR #28 

Med på resan hade vi en rutinerad BR-deltagare som ciceron som var nyopererad och därför inte kunde köra själv
.

Här har vi efter 3½ timmar äntligen kommit till insläppet på Mantorp park
!

Bildbevis – MADELAINE WAS THERE !
Resan startade hemmifrån i solsken, gick genom regn i småland. Det var mulet i början på lördagen, men molnen sprack upp så småningom
…

På hemvägen blev det åter molnigt när vi kom ner närmare Jönköping, men åter hemma lyste solen igen
.
På det hela taget var det en mycket trevlig dag. Andreas pumpade Bengt H på allt om klassiskt motortrim, vi kollade in Formel V-bilarna och Andreas frågade ut alla som mekade med bilarna hur de löst olika problem i samband med motortrimning. På marknaden gjorde vi lite inköp och träffade lite forumfolk – ingen nämnd, ingen glömd
! Kul att få en pratstund, och framförallt ett ansikte på er alla
!
Lite smolk i bägaren var det dock att Bengt bekräftade mina farhågor att växellådan i 60:an är slut
… ”Jag hade inte vågat köra med den lådan…”, var hans kommentar när vi släppte av honom i Skeppshult på lördagskvällen
.
Jag har dock sedan förra hösten ett muntligt löfte att får köpa en ’splitcase’ (del-synkad växellåda) från en 57:a i närheten. Om man bara byter ut noskonen och drivaxlar/bromsdelar så ska den vara ’bolt-on’ på 60:an.
Fortsättning följer…
Lite smolk i bägaren var det dock att Bengt bekräftade mina farhågor att växellådan i 60:an är slut
… ”Jag hade inte vågat köra med den lådan…”, var hans kommentar när vi släppte av honom i Skeppshult på lördagskvällen
.
Tack Mats för en mycket trevlig resa
, plötsligt så känns mina lådor väldigt bra
det var en jäkla sång i Madelains, tror den tyvär sjunger på sista versen... 
det var en jäkla sång i Madelains, tror den tyvär sjunger på sista versen...
Ja, jag reagerade skarpt när jag fått igång henne i somras, men nu hade jag liksom vant mig vid vinandet ... tack för att du åter gjorde mig uppmärksam på växellådans hälsotillstånd
…fortsättning:
I går kväll blev det så äntligen lite tid till att kolla över ett marknadsfynden från BugRun

Av folkamannen bytte jag till mig ett par hyfsat smutsiga solskydd mot ett par koppar nybryggt kaffe som jag haft med mig hemifrån i min termos på lördagsmorgonen
!

Som synes saknades make-up-spegeln, men eftersom en högerstyrd Bubbla har solskydden spegelvända (hö, hö…) så är det knappast någon nackdel att sminkspegeln var avlägsnad.

Smutsen lossade fint med hjälp av lite hett vatten, YES diskmedel och en vanlig diskborste
.

Visst blev det skillnad?!?!

Så var det dags att plocka fram lite grövre artilleri till limrester och missfärgningar i vinylen; ett citrusbaserat limrestborttagningsmedel från 3M samt aceton.

Resultatet blev en klar förbättring – om än kanske inte 100-procentigt
.

En bild på de befintliga solskydden, hemmatillverkade i rött konstläder, och den högra så ’slapp’ att den har måst hållas uppe med hjälp av ståltråd som bockats över framkant av soltaksöppningen 

60:ans solskydd har en lite udda konstruktion för infästning av stängerna till solskydden som är försedda med spår.

Monterad och klart. Vilket lyft
! Eftersom bilen är högerstyrd så sitter det långa skyddet till höger och det korta till vänster vilket även innebär att…

…skruvarna som normalt sett endast är synliga när solskydden är nedfällda, på min bil syns när skydden är uppvikta – samma sak gäller tyvärr även limresterna efter sminkspegeln
…
På kurvhandtaget över handskfacksluckan ligger mitt andra inköp på marknaden – ett vitt blinkersglas av fabrikat ”Hella” som ska ersätta mitt ena SWF-glas som har mycket dålig passform mot det kromade överstycket.
Fortsättning följer…
Trevligt att träffas och få språkas vid . Dessutom en mkt trevlig bil , blir till att luska och fixa dotterns tak så att den inte läcker in vatten.
... tack för att du åter gjorde mig uppmärksam på växellådans hälsotillstånd
Det var så lite så...
Snyggt pyssel för övrigt 
Tackar
.
Jag har även kollat upp bränsleförbrukningen närmare (jag har tillverkat en egen mätsticka i trä som jag misstänker inte är riktigt korrekt
...). Jag tankade fullt på fredag kväll, ytterligare 25 liter utanför Mantorp Park och nu på förmiddagen fick jag i yllterligare 26 liter innan tanken var knôkfull. Körsträckan mellan första och sista tankningen är 580km, vilket ger en snittförbrukning på 8,8 liter per 100 km vid en marchfart på ca 100km/h och tre vuxna personer i bilen.
Låter detta normalt för en standard 40-hästars utbytes 1300 med ca 8000 mil på nacken, eller är det något man kan göra för att få ner förbrukningen?
Tackar
.
Jag har även kollat upp bränsleförbrukningen närmare (jag har tillverkat en egen mätsticka i trä som jag misstänker inte är riktigt korrekt
...). Jag tankade fullt på fredag kväll, ytterligare 25 liter utanför Mantorp Park och nu på förmiddagen fick jag i yllterligare 26 liter innan tanken var knôkfull. Körsträckan mellan första och sista tankningen är 580km, vilket ger en snittförbrukning på 8,8 liter per 100 km vid en marchfart på ca 100km/h och tre vuxna personer i bilen.
Låter detta normalt för en standard 40-hästars utbytes 1300 med ca 8000 mil på nacken, eller är det något man kan göra för att få ner förbrukningen?
Jag körde ca 15mil till Bugrun och tankade på Statoil utanför innan hem färd och fick i 12l med min 1300 i 59an.
Mestadels motorvägskörning med marsch fart runt 100kmh jag och dottern tält packning takräcke mm.
Jag tycker det är helt ok.
Då hade vi nog ungefär samma lastvikt, men du hade större luftmotstånd och min drog ändå ca en deciliter mer per mil, hmmmm ... 
Fes en hel del till och från BugRun, men snittade på en dryg halvliter.
Tror den går lite väl snålt. 
Skön bil på bild men ännu ballare IRL, trevligt att bli pratad av dig på BugRun. Snittade nånstans runt 0,6 när man gled fram runt 80-85 på Riksettan hem 
Av folkamannen bytte jag till mig ett par hyfsat smutsiga solskydd mot ett par koppar nybryggt kaffe som jag haft med mig hemifrån i min termos på lördagsmorgonen
!
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/816425.jpg
På kurvhandtaget över handskfacksluckan ligger mitt andra inköp på marknaden – ett vitt blinkersglas av fabrikat ”Hella” som ska ersätta mitt ena SWF-glas som har mycket dålig passform mot det kromade överstycket.
För att ha kostat ett par koppar kaffe måste ma n tycka att det blev väldigt bra, och vilken tur att du hittade rätt glas till denna termos 
Sidor Föregående 1 … 9 10 11 12 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Madelaine – 1960 RHD Ragtop
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.