1 Senaste redigerad av stickan (2014-12-04 21:47:52)

5-växlad låda från en Porsche 901 1969 säljes. Pris 12.000 kr.

2

Lådan finns nu för ev avhämtning i Stockholm

3

Har du ett telefonnummer?

Typ 3 Notch
Typ1 Ghia

4

Magnusson skrev:

Har du ett telefonnummer?

Du har PM!

5

Är det ingen som är sugen på en 5-växlad låda till Jul?  ICQ/ab Finns i Stockholm!

6

Sugen ja, men har inte råd... ICQ/ac

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

7

Hebster52 skrev:

Sugen ja, men har inte råd... ICQ/ac

Tyvärr så är det ju alltför ofta på det viset!  ICQ/ad

8

Det kostar att ligga i topp ICQ/ad  .... säger en som kör med en -66:ans 901 låda ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

9

Jag är intresserad av en Porschelåda till min lyx med porschebromsar och 912motor.
Tyvärr är jag inte påläst om den lådan du har skulle vara lämplig för uppgiften.........
Således, kan den lådan du har vara lämplig i min splittbuss, och ingår drivaxlar osv?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

10

Jag är själv väldigt dåligt påläst om gamla bussar,men jag vet att utväxlingen på originallådan är ok om man inte åker fortare än 80-90. Det borde ju bli bättre med en 5-växlad. Inga drivaxlar med, men knutarna passar väl från typ2 så då kan man använda såna axlar..Jag säljer lådan åt en kompis och lådan finns nu hemma hos honom i Stockholm.

11

911/01 lådan kommer sitta som en smäck i min plastbalja.... ICQ/af

12

stickan skrev:

Jag är själv väldigt dåligt påläst om gamla bussar,men jag vet att utväxlingen på originallådan är ok om man inte åker fortare än 80-90. Det borde ju bli bättre med en 5-växlad. Inga drivaxlar med, men knutarna passar väl från typ2 så då kan man använda såna axlar..Jag säljer lådan åt en kompis och lådan finns nu hemma hos honom i Stockholm.

Femväxlade Porschelådor har samma högsta växel som fyrväxlade Porschelådor. En fyrväxlad 901/911/915 är EXAKT samma låda som en femväxlad förutom att man plockat bort "ettans" drev och drevat om de andra dreven utom då just högsta växeln, som är identisk oavsett 4vxl eller 5vxl. Värt att veta om man bara är ute efter starkare låda och bättre toppväxel. De fyrväxlade är lite billigare iom att porscheåkarna inte vill ha dem.

Tänk på att man i regel måste kapa i Porschelådan för att få ner den i en buss/bubbla. Efter den modifikationen är den inte mkt värd för Porschefolket.

1968 912
1956 Oval

13

Någon som vet hur utväxlingen är gämfört
Med vw. 3:88 lådan?

Learning by experience is a great way to spend money...

14

Fattigmansporsche skrev:

Någon som vet hur utväxlingen är gämfört
Med vw. 3:88 lådan?

Om man jämför med en tidig Porschelåda så är utväxling på högsta växeln i princip identisk med en 1303-låda. För den som är intresserad så:
http://members.rennlist.com/chuxter/901 … ratios.htm

1968 912
1956 Oval