Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/fd98544c3abe5a60d01f0e39327d28a5.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

1

Ska montera nya bakhjulslager på min -56a bubbla.

Har de gamla delarna lager/distanser som är konade i kanterna och ett tunnt shims.

De nya delarna, ett lager med en påpressad ring syns lite dåligt på bilden/distanser som inte är konade i kanterna och ett tunnt shims.

Det som skiljer är ju lagrets utseende och distanserna som inte är konade.

Vet inte riktigt hur det ska vara monterat, eller varför de nya delarna inte ser ut som de gamla.  ICQ/an

Och fy, inga dumma inlägg om hur puckad jag är som inte fattar hur det ska sitta ihop för det fixar jag själv.  Default/lol

Hade delarna sett likadana ut inga problem, men.

stenis
orust

Post's attachments

bakhjulslager gamla.JPG, 73.3 kb,  x
bakhjulslager gamla.JPG 73.3 kb, 11 downloads since 2012-04-30 

bakhjulslager nya.JPG, 62.63 kb, 816 x 612
bakhjulslager nya.JPG 62.63 kb, 141 downloads since 2012-04-30 

2

Den konade distansen ska sitta på axeln innanför lagret! Vänd åt rätt håll!  ICQ/ab

3

Men varför är inte de nya distansern konade, är ju köpt till en -56a?
Då får jag använda de gamla distanserna då och hoppas att det nya lagret passar.

stenis
orust

4

Om man börjar innifrån, tunna distansringen med invändig radie, radien vänd mot lådan. Sen lagret, utanpå lagret mot huset stora oringen, sen tunna shimsbrickan, lilla oringen, sen stora distansringen, sist överfallet med packboxen.
Tyvär ser det ut som att du fått stora distansringen utan fasning, den invändiga fasningen ska ge lagom press på oringen när man drar åt trumman å den utvändiga för att man lättare ska få på överfallet. För några år sen fick jag också en uppsättning såna felgjorda ringar men nu för när jag köpte på Custom o speed så var det rätt.

Original på dessa lådor så är det ingen tätning mellan skölden o lagerhuset/överfallet men jag brukar alltid ta väck färg o rost och  lägga Permatex där annars blir det inte tätt. Papperspackningarna ska man inte använda, blir inte rätt tryck på lagret då. Kolla också så att överfallet är plant, bultarna brukar deformera tätningsytorna.

5 Senaste redigerad av bahamas (2012-04-30 21:31:52)

Ett bra tips är att efter du pressat i packboxen i själva locket, tryck dit distanshylsan i packboxen istället för på axeln. Annars kanske packboxen går sönder när du skruvar på locket. Hände mig så jag gjorde så här istället och det var mycket lättare. Sen göra rent i den lilla oljekanalen i locket.
Sen skulle jag använda den gamla distansen som är konad.

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

6

bahamas skrev:

Sen göra rent i den lilla oljekanalen i locket.
Sen skulle jag använda den gamla distansen som är konad.

Det finns tyvär ingen oljekanal i dom här gamla locken men däremot är det en droppnäsa som ska vändas neråt, den olja som då kommer förbi packboxen samlas på droppnäsan o droppar sen ner i oljekastarbrickan (finns inte på nyare bilar...) i trumman.
Ska du använda gamla distanserna så kolla så dom inte är rostiga o spåriga, river sönder tätningen direkt. Har du eller nån kompis tillgång till en svarva så fixar ni lätt dom felaktiga ringarna.

7

stickan skrev:

Den konade distansen ska sitta på axeln innanför lagret! Vänd åt rätt håll!  ICQ/ab

Just den distansen finns inte med i satsen eftersom den sitter innanför lagret och inte tas bort.

8

Men så finns ju den här "låsringen" som sitter på lagret.
Måste ta bort ringen annars går inte lagret att pressa i antingen på axeln eller i huset.
Se bild.

stenis
orust

9

Problemet är väl att det bara finns 1 sorts tätningssats som påstås passa alla vilket den inte alls gör!   ICQ/ac

10

Låsring på lagret var nytt för mig Default/hmm  ska inte va någon låsring där ICQ/ac    brukar köpa std SKF lager hos min lokala järnhandlare.

11

Jag läste mycket om detta för ett tag sen och skrev ned lite i min blogg;
http://fridaysplit.blogspot.se/2011/03/ … ering.html
Inte exakt ditt problem, men finns lite sprängskisser etc.

Mitt grundtips är; mixa inte mellan olika modeller - byt lika mot lika!   ICQ/ad

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

12

Marantz skrev:

Men så finns ju den här "låsringen" som sitter på lagret.
Måste ta bort ringen annars går inte lagret att pressa i antingen på axeln eller i huset.
Se bild.

stenis
orust

Låsringen plockar du bara bort. Been there, done that.

13

johan_l skrev:

Jag läste mycket om detta för ett tag sen och skrev ned lite i min blogg;
http://fridaysplit.blogspot.se/2011/03/ … ering.html
Inte exakt ditt problem, men finns lite sprängskisser etc.

Mitt grundtips är; mixa inte mellan olika modeller - byt lika mot lika!   ICQ/ad

Synd Johan att din blog går att läsa, är inte inbjuden eller vad det nu stod

Varför Stockholm? Ligger ju så ocentralt!

14

En blog som man måste vara inbjuden för att läsa, verkar (i mina ögon) rätt meningslös...

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

15

Funkar för mig att läsa bloggen iaf