1

Köpte renoverade bromsok som visade sig vara för samma sida.

Har sett varianter på dessa ok där det bara sitter en luftningsnippel på antingen höger eller vänster sida vilket ju gör att de bara kan monteras på en sida (luftningsnippeln uppåt för att kunna lufta).

Dessa bägge ok har dock luftningsnipplar på bägge sidor vilket fick mig att tro att det inte spelar någon roll på vilken sidan de monteras.
Visst, noterade att monteringshålen är olika utformade (se bild) där ena hålet är trappat och kräver speciella skruvar, men dessa är det väl bara att byta plats på när oket monteras på "fel" sida?

Tänkte om det är så att det finns skillnader inuti oken som man inte ser. Någon som har järnkoll på detta?

Post's attachments

DSC_1683.JPG, 278.65 kb, 1632 x 1224
DSC_1683.JPG 278.65 kb, 161 downloads since 2014-11-28 

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

2

Om du kollar på kolven i oket så är där väll ett uttag (ca 25% av kolven är lite försänkt där den trycker på klossen) detta skiljer på höger och vänster sida, och är till för att minska skrikande bromsar och därför bör du ha två olika ok

Är väll den övre bulten som är annorlunda ?

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

3

Eller så vrider du kolven så uttaget hamnar rätt.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Nä det är för enkelt  Default/lol   att jag inte tänkte på det  ICQ/ad

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

5

Du menar man kan göra så, men det e inte rätt........ ICQ/ad
hade en broms som skrek som fan på en bil.. bytte klossar, smorde bakom dom osv..inget hjälpte,, sen var det bara kolven som satt fel..
Ibland är kolvarna jackade, på en del bilar är klossen med uttag på baksidan. eller sk. skrikbläck, som gör att ena sidan får mindre tryck ..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Default/lol  Default/lol  Tror att många har problem med skrikande bromsar i onödan, en del piratklossar saknar dessa uttag och folk smörjer osv utan att det hjälper, men det var ju billigt  ICQ/ae

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

7

Kom på nu när frågan om urjackad kolv kom på tal att mina typ 1 ok också har det.
Det blir till att plocka bort de monterade klossarna och kolla hur det ser ut.
Borde inte vara svårare än att vrida kolven 180° på ena oket alltså.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!