Det började redan för 32 år sedan
nyligen kommen till blekinge och redan då utan garage.. efter en tid utan fick jag hyra ett garage .. tja hyra .. jag fick låna det utan hyra i säkert 5 år av en god vän som inte nyttjade.... fast det var ju iofs bara 3*6 m..
Enfas el och en enkel glödlampa i taket.. när jag svetsade och elfläkten var igång, gick ofta säkringen, och jag fick åla ut.. och gå in i huset och byta propp..
Senare köpte jag och min dåvarande fru ett hus..
1989
Garaget 5*7 m... himmelriket+ förråd
Detta såldes efter 3 år och vi flyttade till ett annat hus..
inget garage. .
byggde ett .. 4*6 m...fast det är preskiberat nu...
När ekonomin var ordnad igen efter första äktenskapet, och senare min nuvarande fru (Älskade Marie ) kommit in i bilden, skulle ett nytt garage byggas..
(2006)
Tanken var 8*14M med en högdel för lyft, en mek del, och en liiiten verkstadsdel/pannrum..
Men då skulle uthus och gamla garaget rivas..
Då det huset är ganska litet, beslöts att leta annat större hus...kanske kombinerat med garage..
(2008)
köptes det vi bor i nu.. och genast bearbetades kommunen att få köpa till en bit mark.. bara 400m2för att kunna bygga ut garaget..
Men... då det var naturmark, och inte tomtmark var det tvunget med en planändring..
2009 skulle en sådan ske pga. andra skäl.. men hon som hade hand om det, blev mamma ledig.. och hennes vikarie likaså..
sedan kom annat i vägen..
slutligen september 2013... var det klart att jag kunde köpa mark av kommunen.. men tro inte att det var klart där. . i april i år var det beslutat i kommunalfullmäktige, att kommunen skulle sälja av marken till mig.. sen kom lantmäteriet in i bilden .. i juli och efter en liten avgift på28 tusen kronor fick jag 2 stolpar i marken och lite papper, som sa att vi ägde 400m2.. sen skulle kommunen har 25 tusen för själva mark biten...
snabbt fixade en byggnads ingengör bygglovs handlingar...
För 3 veckor sedan fick jag bygglov...i torsdags hade det vunnit laga kraft, och inga överklaganden kan längre läggas in ..
så här ser lov handlingen ut, för tillbygget av garaget..64 friska kvadrat...
Div blandade bilar fick flyttas .. sist min gamla slitna variant som fick åka kärra till annan fastighet..
för en vecka sedan stod 4 bilar och en stor skrothög med blandad fd vw plåt här...
Grunden grävdes ut av en mycket trevlig grävare ..James W här i Kallinge.. som vanligt ett mycket bra arbete.
"jo Igår på dagen kom min tame grävare, James med maskinerna, och började gräva..
jag fick frun att ta bilder med hennes surf platta, men hon såg inte att fodralet glidit..
Men jag älskar henne, och hon e snäll och go ..
Enkelt uttryckt ner grävt 500-600 mm ner i sandmyllan ,sedan ca 200-300 mm mackadam.
alla massor använda till att jämna ut marken bakom garaget.
Avloppsrör för stuprör i alla hörn. + dränerings rör på 3 sidor .detta bortlett till en stenkista.
Allt detta gjordes på en dag.."
Tyvärr fick jag en massiv muskel inflammation mitt i detta, i ena axeln som gjorde mig pall i några veckor.. rent fruktansvärd smärta
Hann dock beställa, och få hem isolering, och armeringsnät från Xl bygg i Ronneby ,förövrigt en mycket trevlig firma!!
Detta var i tisdags..när jag varit hemma och lidit i några dagar..
Nu idag fredag ,har jag jobbat ett par dagar, och är bättre, om ändå inte helt återställd..
Ikväll var Byggaren här, som jag tänkt skall göra stomresningen..
Att bygga ett garage är inte hjärn kirurgi.. men om jag skulle göra allt själv, skulle det ta år.. och jag har inte den tiden....
Nu skall hans firma göra stomresning , montera mina beställda takstolar. (Nässjö takstolsfabrik)
Svalla taket. lägga papp, läckt, pannor , jag vill ha tegel pannor inte betong, jag vet dom är dyrare, men känslan e bättre..
Sätta vindskivor hängrännor. och klä väggarna i korrugerad grå plåt,, ja jag vet det finns dom som tycker det är billigt.. men fy så smidigt.. det går fort , det håller bra, och man behöver inte lackera om i första taget.. blir det skitigt, ta högtrycks tvätten och blås av!!
Så får det bli.. garaget lever sitt liv och huset sitt... garaget glir förövrigt större än huset
Inne i garaget blir det sas 2 delar.. över 4 pelar lyften blir takhöjden 4m.. och på andra sidan av lokalen, ett loft med en vägg som går upp mot taket.(dvs upp till m4 nivån).och under det en takhöjd av 2,5 m..
Tanken är att kunna släppa ner en pressenings vägg, från loft kanten, och därigenom skapa ett utrymme under, där div övningar kan ske.. som tex involveras plastarbete och husbehovs lackering (givetvis med vattenfärger) och vid behov blästring..eller annat skitigt som man vill hålla under kontrollerade former.
Den nya hallen skall inte innehålla mer fasta saker än lyften.. alla annan utrustning blir på hjul, och kan rullas in vid behov.
uppvärmning vid behov med en vattenburen aerotemper. grundvärme genom ett litet element..
Plattan issoleras genom 200mm frigolit. med lokala förstärkningar för lyftens punkt belastningar.
i kväll började jag lite smått , då det på baksidan av det nya garaget, är en nivåskillnad ner till mark, dvs på vår gamla tomt.
Där måste jag mura upp en stödmur.
En form för sockel för detta formade jag upp. och ett lämpligt armeringsnät är uppriggat.. om vädret tillåter, kommer jag att gjuta i den, i helgen.
På den nyköpta marken, är nivån 600mm högre, så där blir det L element i frigo.
Enkel form av 1*4 brädor..
lekablock som väntar på att användas.. 2 varv 19*19 cm, sedan ett varv 9*19 cm. med armerings järn i mellan varven. in gjutet i gamla garage plattan... är tanken.
så vi får c när jag får möjlighet att bygga..
dvs göra allt som har med plattan att göra...
jo föresten..kostnad för detta garaget..beräknat till ca ca ca ..300k eller mer...
skulle blivit en del billigare i helt egen regi... men inte astonomiskt..
Helt enkelt dröm garage kostar... mycket tid och pengar..
Men för den summan skall det bli klart!!under nästa året!!
Byggaren räknade med ca 3-4 veckor för deras del... fast dom kör förmodligen inte igång förrän i feb 2015
Sen ungefär 300 timmar för mig att slutföra resten.........
Men va fanken det är ju inte så länge!!
Och detta är utan plattan,
Eller utgrävning av gårdsplanen och plattläggningen.. det kommer sen...........
Allt för i kväll, jag fortsätter här i denna tråden med garage bygget...
/ Michael
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(