1

Söker som sagt 1st ventilstyrning std eller race för 8mm ventilskaft. Har ett topplock som jag testar portning i och tog ur ventilstyrningen för att komma åt bättre. Har tänkt kolla vad jag kan åstadkomma för flöden i en original 043 med 35,5mm insugventil och std borr (85,5). Målet är att få det bättre än mina förra lock som gav 142cfm @ 12mm lyft (25" vatten).

2

Vad ar det som ska bli battre. korbarhet,bottedrag eller bara mer cfm. Med 35,5 insugsventil skall du enligt mina berakningar inte ha mer an 130-135cfm for att fa en bra och dragvillig motor. Jag brukar tanka sa har. Om du har en san dar snurrdorr in till en fotbollsmatch dar bara en person kan ga in i taget sa skall hallen in mot porten vara sa liten att det inte blir stockning vid grinden sa att det hela tiden star en person framfor grinden som matar in vid vrje oppning. Du kan sakert oka flodet i cfm men da maste du upp i bade varv och borr. En kand kille i sodertalje som har trimmat STC och rallycross (inte jag altsa) sa en gang att det ar manga trimmverkstader som har forstorts av flodesbankar dar man bara ser till topphastar. Man skall istallet ha ett snitt av hastar genom varvregistret for att fa en bra motor. Det var vanligt pa nittitalet att man hade inofficiell tavling i depan med hur manga cfm topparna hade for att sedan se en efter en totalt misslyckas pa strippen. Man kan inte kora en repa med 8500 varv konstant i 402 meter man maste vaxla ocksa. Daremot ar det inte fel att prova vad en topp KAN floda men man skall ha klart for sig att det inte ar optimalt for en motor.

3

Jag är med på allt du skriver Hans!

Detta är bara ett test för att se vad jag kan få för flöden i bänken, alltså bara en insugskanal och ett förbränningsrum som filas.
Anledningen är att det ändå är en sprucken skrot-topp som jag kände för att öva lite på och att det ser (enligt mig) ganska bra ut.
Tanken har funnits att ta upp sätet för 37,5mm ventil, men då hade jag behövt ta upp borr för att inte skymma ventilen med cylinderväggen.

Så ja, en kul grej för att testa, öva och lära mig :-)

4

Du behöver inte gå upp i borr för en 40mm ventil, så det ska inte va några problem.

Jag tror jag har en styrning liggandes. Hör av mig om jag hittar den nästa gång jag är i garaget.

5

pa 85.5 borr kan man med fordel anvanda insugsventil fran 041 toppar. med ett tunt sate i jm7 flodar den battre an 40mm da 40 kommer for nara kanten pa cylindern.