BRM:erna ska det väl inte vara några problem med vad jag förstått. Det är många bussar som har dem och jag har aldrig hört att de måste modda för att få dem att passa. Men jag har ingen egen erfarenhet just i den frågan.
Det som ofta ställer till det med spejsers, är att alu-fälgarna redan från början har ett ganska ofördelaktigt ET, vilket flyttar ut fälgbanan och sedermera däcket. De entumsspejsers som finns till widefive bygger för mycket och du kommer inte att få plats med hjulet innanför skärmen. Rimligtvis räcker det med ngn cm spejser, men jag tyckte det kändes jobbigt att fixa med det, så jag tog upp fälgens hål istället. Såhär i efterhand känns det väl "sådär", men gjort är gjort och hjulen kom på plats.
När jag ursprungligen ville få dit mina rader-fälgar förstod jag inte varför jag stötte på patrull när så många andra bussar hade dem monterade utan synliga moddar, det är för att de bussarna har typ1-bromsar, antingen SA-konverterade eller IRS-konverterade. Nu har jag emellertid SA-konverterat min buss, ett par rader skulle med andra ord gå på rakt av. Men fälgarna skulle på plats flera år innan en chassimodd kom på tanke, så jag tog en hålsåg och tog upp dem från insidan och med vinkelslipen slipade jag bort de tre nockarna på trumman. Det funkar helt okej, men för högre finish bör man kanske anlita någon med stor svarv för jobbet. Mina fälgar är ändå så kantstötta efter alla tusentals mil de rullat. Nackdelen är att navkåporna inte längre funkar, men hela modden är ju något av en kompromiss iaf.
Grinder and paint, makes me the welder I ain't