1

Tänkte lossa av bromsoket på höger fram pga anliggande broms och smörja upp det lite granna. Finns det någon bra guide steg-för-steg om detta eller någon som vill berätta hur man går tillväga? Alltså hur man monterar av, vilka bultar osv, ända tills smörjningen. Tack!

2

Jag ska göra precis samma sak. Lite info hade inte vart fel, mina fastnar varje gång jag bromsar.
Sorry att jag hoppar på din tråd fluxen..

Numera ägare till en bay-71

3

Inga problem Pickup-68 ICQ/ab Ingen som har något klokt att delge oss?

4

Svårt att bara smörja upp lite. Ta isär och smörj upp ordentligt. Se om kolvarna är dåliga (rostiga) och byt damaskerna. Antingen är det dåliga så fukt kommit in och orsakat kärvningen eller så är de så gamla så det är risk de blir dåliga snart. Eller så går de sönder i försöket att smörja upp lite.

Köp repsats.  Köp speciellt fett till bromskolvar.

Lossa slangen och klämman så den enbart det korta röret blir kvar på oket. Kläm ihop slangen eller låt det rinna ut i en burk och ersätt med ny bromsvätska sedan.

Lossa de två skruvarna till oket och ta bort det. Antagligen får beläggen tryckas in (mejsel) och oket knackas ut/bort försiktigt då beläggen skall över kanten längst ut på skivan.

Sätt oket i skruvstäd och ta bort damaskerna. Ta i kolvarna längst ut med polygrip och vrid/dra ut. De kan sitta hårt om det kärvat. Bäst att ta tryckluft. Ta bort korta röret och sätt en renblåsningspistol i okets ingångshål. Akta fingrarna, det säger plopp när kolven kommer. För sök hålla emot kolvarna så att bägge kommer utåt växelvis. Annars kommer den som går lättast först och den andra sitter likt förbannat fast. Går det inte ens med tryckluft sätt tillbaka slangen, låt oket vara fritt bredvid skivan, lufta och bromsa ut kolvarna.

Lossa luftnippeln i skruvstädet så den är loss, kan sitta hårt. Svetstång om den är rostig. Värma med gas om den är mycket rostig. Ny kan vara bra att sätta dit.

Skrapa bort rost och smuts  på beläggens glidytor i oket.

Gör rent oken, inspektera kolvarna för rostangrepp. Mindre rost kan man ta med fint våtslippapper. Byt packningen i oket.

Smörj in packning och kolv. Tryck in kolven, nu går det lätt, med damasken. Det här är lite lurigt om man ska montera damasken efter kolven eller på kolven innan. Det brukar ge sig efter några försök.

Lirka på säkringsringen runt damasken.

På med beläggen . Kopparpasta på glidytor.

Tillbaka med oken, korta röret och slangen. Kom ihåg skruv med skuldra överst.

Lufta

Jag brukar smeta på lite rostskydd på rör och nipplar. Kan underlätta framtida arbeten.

Tvätta händerna. De är skitiga nu.

5

Får nog opponera mig emot att använda tryckluft för att få ut kolvarna.
Om de kärvat fast kan det säga bra mycket mer än plopp, jag har t.ex sett ett rejält hål i ett betongtak orsakat av en kolv.
Skruva istället i en fettnippel där bromsröret suttit och tryck i fett tills kolven kommer ut på ett sakta o SÄKERT sätt.
Sen måste du göra rent noga för att få bort fettet gummitätningarna tål inte mineralolja.
Blås inte ut kolvarn det kan gå bra men också riktigt riktigt illa.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

6

Det absolut lättaste och bästa måste vara att pumpa ut kolvarna medan oket sitter ihop med resten av bromssystemet? Ta ur ett belägg i taget och pumpa ut kolven stegvis. Om en kolv kärvar mer än den andra är det bara att trycka tillbaka den kolven som går lätt, sätta i det belägget och pumpa ut andra sidan med bromspedalen. Har den väl lossnat/kommit förbi rosten brukar det gå lättare sedan. Att vara två är bra. En som pumpar pedal och en som kollar hur det går vid oket.

Sista punkten med att tvätta händerna stämmer definitivt. Det här är ett jobb där mekhandskar verkligen kommer till sin rätt.

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

7

Och om bromsarna låser sig när man bromsat en gång, brukar det bero på gamla slangar. De blir som en backventil då de sväller innuti. Så börja med att byta slangar Pickup-68

8

Zündfolge skrev:

Svårt att bara smörja upp lite. Ta isär och smörj upp ordentligt. Se om kolvarna är dåliga (rostiga) och byt damaskerna. Antingen är det dåliga så fukt kommit in och orsakat kärvningen eller så är de så gamla så det är risk de blir dåliga snart. Eller så går de sönder i försöket att smörja upp lite.

Köp repsats.  Köp speciellt fett till bromskolvar.

Lossa slangen och klämman så den enbart det korta röret blir kvar på oket. Kläm ihop slangen eller låt det rinna ut i en burk och ersätt med ny bromsvätska sedan.

Lossa de två skruvarna till oket och ta bort det. Antagligen får beläggen tryckas in (mejsel) och oket knackas ut/bort försiktigt då beläggen skall över kanten längst ut på skivan.

Sätt oket i skruvstäd och ta bort damaskerna. Ta i kolvarna längst ut med polygrip och vrid/dra ut. De kan sitta hårt om det kärvat. Bäst att ta tryckluft. Ta bort korta röret och sätt en renblåsningspistol i okets ingångshål. Akta fingrarna, det säger plopp när kolven kommer. För sök hålla emot kolvarna så att bägge kommer utåt växelvis. Annars kommer den som går lättast först och den andra sitter likt förbannat fast. Går det inte ens med tryckluft sätt tillbaka slangen, låt oket vara fritt bredvid skivan, lufta och bromsa ut kolvarna.

Lossa luftnippeln i skruvstädet så den är loss, kan sitta hårt. Svetstång om den är rostig. Värma med gas om den är mycket rostig. Ny kan vara bra att sätta dit.

Skrapa bort rost och smuts  på beläggens glidytor i oket.

Gör rent oken, inspektera kolvarna för rostangrepp. Mindre rost kan man ta med fint våtslippapper. Byt packningen i oket.

Smörj in packning och kolv. Tryck in kolven, nu går det lätt, med damasken. Det här är lite lurigt om man ska montera damasken efter kolven eller på kolven innan. Det brukar ge sig efter några försök.

Lirka på säkringsringen runt damasken.

På med beläggen . Kopparpasta på glidytor.

Tillbaka med oken, korta röret och slangen. Kom ihåg skruv med skuldra överst.

Lufta

Jag brukar smeta på lite rostskydd på rör och nipplar. Kan underlätta framtida arbeten.

Tvätta händerna. De är skitiga nu.

Tack för mycket utförligt svar! Ska ge mig på detta så fort tillfället kommer

9

.. och det tillfället kom idag ICQ/ab Har dock redan stött på problem då jag inte får av den ena muttern för att lossa av oket. Har dragit som en galning och sprejat 5-56 i någon timme nu men sitter som sten.. Några tips här? Tänkte på det du skrev Alander, med slangar. Är det den korta gummislangen som sväller då menar du och inte hela bromsrören? För om jag sprutar tryckluft runt oket så släpper det någorlunda men så fort jag trycker ner bromsen så låser igen. Kanske kan vara slangen?

10

Fluxen skrev:

.. och det tillfället kom idag ICQ/ab Har dock redan stött på problem då jag inte får av den ena muttern för att lossa av oket. Har dragit som en galning och sprejat 5-56 i någon timme nu men sitter som sten.. Några tips här? Tänkte på det du skrev Alander, med slangar. Är det den korta gummislangen som sväller då menar du och inte hela bromsrören? För om jag sprutar tryckluft runt oket så släpper det någorlunda men så fort jag trycker ner bromsen så låser igen. Kanske kan vara slangen?

Använd ett längre spärrskaft, om du inte provat det. Jag har ett som är 40-50 cm långt och ibland måste jag använda en förlängning på det. Jag använder ett gammalt J-rör som jag har liggandes som förängning.

11

Toppen!! Tack för alla svar! Ska ta tag i problemet i veckan, efter inköp av bromsfett o rengöringsmedel.

12

Ett riktigt bra tips till om du inte känner till det redan:
När du skall lossa på luftningsnipplarna gör du som så att du använder en ringnyckel med sexkant, inte tolvkant. Lägg på ett lätt handtryck på ringnyckeln och knacka samtidigt rätt hårdhänt uppe på nippeln. Stötchocken gör ofta att den släpper istället för att gå av/bli runddragen.

Värme är bra som vanligt. Lyckas du trots allt göra sexkanten rund funkar det ofta med en svetstång.

/Janne

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

13

Finns också djupa hylsor som funkar riktigt bra på luftnipplarna, trycka ur kolvarna med tryckluft funkar bra. Kom ihåg att lägga en planka emellan kolvarna, sen brukar man kunna få ut dom om man tar ut dom växelvis.

/foppa

14

Om det är slangarna som är täppta, så funkar det att släppa på luftnippeln. Då ska det komma en skvätt olja. Och bromsarna släpper... -byt slang
Annars rekommenderar jag att ta bort oket och använda fettnippel och spruta. (Lättaste sättet, men smetigt blir det;)
Lycka till
//jerry

15

Två tips till:

Om oken är svår att få loss: förläng för mer moment och pumpa upp skaftet med en domkraft. Till slut lyfter hela bilen så du får bra tryck på skaftet. Då kan du knacka på bulten samtidigt med en hammare.

när du fått ur kolvarna: (Jag brukar trycka ut dem genom att låta oken sitta kvar i bromsledningen och bromsa på) Ta en skruvmejsel och pilla försiktigt ut packningarna som sitter i kolvens glidbana. Putsa sedan upp glidbanan för kolven med lite smärjelduk.

16

Testade att byta bromsslang innan jag gav mig på oket men tyvärr blev det ingen förbättring med ny slang ICQ/ac
Fundererar därför på att ta mig ann att renovera upp oket. Reparationssats till oket, kan man köpa det i någon fysisk butik typ mekonomen, biltema? För nyfikenhets skull, kan man köpa nya universalok på någon av de nämnda affärerna som passar?

17

Jag åkte på att renovera båda oken. kolvarna hade satt sig ganska ordentligt. jag köpte renoveringssats på www.vwcustomspeed.com kostar 169:- per ok, tog 2-3 dar att få hem med post.
Nu funkar de kanon o det var inte så svårt heller, det är ju väl beskrivet i tråden.

18

Låter lovande, ska kolla upp dem imorgon!

19

Inhandlade rep.satsen i butiken idag och renoverade upp oket. Fungerar nu utmärkt! tack för alla tips och tydliga instruktioner ICQ/ab