Har kört fast så att säga
Har tillverkat en justerbar stötstång för att försöka få till geometrin...
Hur jag än gör kommer jag inte nämre än så här
Topparna är planade och det är standard vippor.
Är väl mest ute efter lite tips om hur jag ska gå tillväga. Har provat shimsa o labba lite fram o tillbax med längden på stången...
Tänker jag fel eller gör jag nått fel? 
Du skall ha lika tjocka schims under vippstallet som topparna ar planade. Da kan du anvanda originallangd pa stotstangerna(amerikansk Dator darav fattas det lite prickar over a ocg o)
Då får jag prova det. Vet inte riktigt hur mycket som är planat men har ett par org toppar jag kan mäta ifrån. Kommer nog inte bli mycket gänga kvar till vipparmsstället...
Då får jag prova det. Vet inte riktigt hur mycket som är planat men har ett par org toppar jag kan mäta ifrån. Kommer nog inte bli mycket gänga kvar till vipparmsstället...
Fråga den som planat. 
Så som det ser ut på bilden nu så har du alldeles för många shims. Har du org vippor och justerskruv ska du inte behöva några shims. Korta stötstången lika mycket som det är planat.
Stickan: vet du hur mycket det är planat? Med tanke på att det var redan planat när du fick dom. Men tanken slog mig
Nicklas: på bilden är det inga shims...
Ska göra ett försök ikväll igen, får se vad jag kommer fram till.
Ska ställa in stången som du säger Nicklas, så hoppas jag det blir bra. Verkar vara lite känsligt liten justering ändrar mycket.
Jag tror att det är planat ca 1,5-1,6 mm...
Mätte på en org topp och enligt den är mina plande ca 1,6-1,7mm
Testade då och göra min justerbara stötstång 1,7mm kortare och då blir det så här
Inte riktigt bra.
Sedan får jag inte fullt lyft på kammen, ska lyfta 10,6 men hamnar på strax över 9...
Men jag mäter på halva vad kammen SKA lyfta. Eller beror det på att jag inte få till geometrin 100%?
Tankar kring detta?
Mäter du halva lyftet ute på fjäderbrickan eller på vippande vid stången eller på kammen?
Mäter du på kammen kommer den visa 9 något och först ute på vipporna kommer du kunna mäta fram till 10,6mm (kam * 1.1 = lyft)
Mäter du halva lyftet ute på fjäderbrickan eller på vippande vid stången eller på kammen?
Mäter du på kammen kommer den visa 9 något och först ute på vipporna kommer du kunna mäta fram till 10,6mm (kam * 1.1 = lyft)
Mäter du halva lyftet ute på fjäderbrickan eller på vippande vid stången eller på kammen?
Mäter du på kammen kommer den visa 9 något och först ute på vipporna kommer du kunna mäta fram till 10,6mm (kam * 1.1 = lyft)
Mäter med klocka på brickan.
Kollade en gång till
Med en lika mycket kortad stång som toppen är planad (ca1,7mm) så får jag fullt lyft 8,5 mm och vid halva det nästintill perfekt geometri! Mäter jag fel på nått vis tror ni?
Tur jag redan har kort hår på huvudet... 
Vad har du för kam?
Borja med att mata hur mycket lyft du har pa kammen genom att mata hur mycket stotstangen ror sig. Multiplicera med 1,1 sa vet du hur mycket du skall ha pa ventilen. Det ar sallan som kamkorten stammer med verkligheten.
Vad har du för kam?
Kammen är en Engel W100
Borja med att mata hur mycket lyft du har pa kammen genom att mata hur mycket stotstangen ror sig. Multiplicera med 1,1 sa vet du hur mycket du skall ha pa ventilen. Det ar sallan som kamkorten stammer med verkligheten.
Ok, får kolla detta ikväll då. Om jag inte får mer lyft än det verkar, är detta helt normalt då eller? Och halva lyftet på det måttet då?
Vad lyfter en org kam i verkligheten?
Den ska ju lyfta ca 9,7 mm på stötstången och 10,67 mm på ventilen. Annars så är det inte ok.
Ok så här ligger det till.
Kollade stången o den lyfter ju givetvis sina 9,7mm och efter lite pillande med mätklockan så mäter ju även lyftet rätt. Ren okunskap helt enkelt
trodde aldrig det skulle vara så känsligt med hur klockan placerades.
MEN korta jag stången lika mycket som toppen är planad, ingen skillnad...
Ligger lika fel som innan. Hade varken mer tid eller ork till o prova mer denna kväll så får prova imorgon igen.
Mer tips tas gärna emot!!
Då provar jag igen.
Har kortat stången 5mm nu och då äntligen börjar det lika nått!
Så här vid halva lyftet, rätt ok va?
Och vid inget lyft
Och vid fullt lyft
Men jag har fått skuva ut justerskruven så pass som bilden visar, tror ni det är problem?
Låsmuttern låser som den ska
Kollar man stötstången på samtliga ventiler eller räcker det med på en? Samma längd på alla?
Många frågor nu känner jag...

Du kan säkert korta alla lika. Själv så skulle jag nog korta lite mindre för att få ett bättre läge för låsmuttern..
Du kan säkert korta alla lika. Själv så skulle jag nog korta lite mindre för att få ett bättre läge för låsmuttern..
Ok, kan ju se vad som händer om länger stången 1 mm eller så. Borde ju inte ändra geometrin jättemycket. Ser det bra ut annars?
du skall bara ha den ojangade delen av justerskruven utanfor vippan. Skruva in skruven och kolla igen.
23 2014-11-26 08:28:46 Senaste redigerad av Malman80 (2014-11-26 08:30:07)
du skall bara ha den ojangade delen av justerskruven utanfor vippan. Skruva in skruven och kolla igen.
Jaha, tillbaka på ruta ett då...
När jag korta stången så måste jag ju gänga ut ställskruven... O gängar jag in den skruven igen så blir ju stången för kort, kompenserar jag det med att länga stången, ja då blir geometrin fel.
Har mest kollat med längden på stången men får väl börja labba lite shims o se vad jag kan göra där.
Fruktansvärt tråkigt moment i ett motorbygge!!

Känns som min axel hamnar för högt. Kan jag fräsa ner min "vipparmsblock" för att få ner allt? Är det nått som är vanligt? Känns som alla pratar om att shimsa UPP axlen hela tiden...Hur mycker vågar jag ta isåfall? 1mm? 2mm?
Pratar med mig själv här känns det som... Ingen som har varit med om samma?
25 2014-11-26 18:29:04 Senaste redigerad av Sten vW (2014-11-26 18:29:28)
Ser ut som om att det skulle passa bra här med svivlande justerskruvar...
http://www.vwcsp.se/product.asp?hkat=1& … rtnr=4-142
Du skulle kunna behålla geometrin du har på bilderna ovan samt få lite mer gängor i låsmuttern.
Sedan så tycker jag att originalskruvarna går hårt åt ventiländarna.
S
