1

Bromsarna bromsar fortfarande men har blivit klart sämre, tappat rejält, man måste planera körningen och hålla avstånd mer än vanligt.

Bromsbackar, huvudbromscylinder, hjulcylindrar, bromsrör, bromsslangar allt är nytt sen lite drygt ett år.

Har fyllt på med bromsvätska (Biltema) och bromsvätskebehållare håller nivån, inga fläckar på golvet i garaget.

Röda varningslampan på panelen till vänster om ratten lyser så fort bromsen trampas.

Bromsbackar justerade, bromsjustermutter skruvad hela vägen tills de tar i och sedan ett halvt varv tillbaka tills hjulen snurrar fritt.

Vad ska man mer kolla? bromspedalen går i princip hela vägen ner. är det en större gädda som lurar i vassen? är det något nasty pg?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Luftat?

3

Buss 64:a med bromslampa?
Låter som den är uppgraderad till tvåkrets, och i så fall är det troligen huvudcylindern!
Det där felet uppstår när tätringen till ena kretsen går, då får Du bara tryck till ena kretsen.
Kolla på grus och nyp till bromsen rejält med lite fart.
Du upptäcker raskt vilka hjul som bromsar..

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

4

Prova att justera ut beläggen, börja fram.
Mina justerade tillbaks sig själv förra sommaren, trots att plåtblecken finns kvar?
Då fick jag exakt samma symptom.

Det är enkelt att justera, bara upp på pallbock, av med hjul(om man har Alu fälg), och vrid trumman rätt, justera med en stor skruvmejsel genom hålet i trumman ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5 Senaste redigerad av luftgekühlt (2014-11-23 16:14:53)

Tack GB.

Hade tänkt lägga till den frågan med...

Bromsarna luftades då delarna byttes. Kan det komma in luft igen? ja, jag anade att det kunde vara det.

Vad är det som triggar den röda varningslampan? Den lyste inte då jag först märkte sämre bromsförmåga.

Nu lyser den så fort man trampar på bromspedalen.

Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)

6 Senaste redigerad av luftgekühlt (2014-11-23 16:18:45)

Piraten skrev:

Buss 64:a med bromslampa?
Låter som den är uppgraderad till tvåkrets, och i så fall är det troligen huvudcylindern!
Det där felet uppstår när tätringen till ena kretsen går, då får Du bara tryck till ena kretsen.
Kolla på grus och nyp till bromsen rejält med lite fart.
Du upptäcker raskt vilka hjul som bromsar..

usa import. enkrets.

ska testa på grusväg, fast bussen bromsar inte snett. den nyper bara inte ordentligt. läskigt.

7

lasslo skrev:

Prova att justera ut beläggen, börja fram.
Mina justerade tillbaks sig själv förra sommaren, trots att plåtblecken finns kvar?
Då fick jag exakt samma symptom.

Det är enkelt att justera, bara upp på pallbock, av med hjul(om man har Alu fälg), och vrid trumman rätt, justera med en stor skruvmejsel genom hålet i trumman ICQ/ab

Ja, jag får prova det igen, har får mig att sist blev det ordentligt justerat nästan så det skrapade (väldigt lite) o det var inte så längesedan
men nu börjar det bli creepy. Var rädd att det kunde vara ras pg.

8

Du har två tätningar på kolven till huvudcylindern oavsett, och läcker den  ena blir det också så här.
Lampan triggas genom att bromsljuskontakten triggas först, strömmen går då till bromljusen, men även till varningskontakten, och den leder ström i viloläget och bryter när bromstrycket är tillräckligt stort.
Alltså saknar Du bromstryck.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

9

tack