1

Har en buss som jag tänkt koppla in en extern oljekylare på. Det är en hyffsat standard 1600cc. Har sett en del som tagit bort den gamla oljekylaren I kåpan och satt en adapter för slanganslutningar där. Har även sett några som satt en adapter på oljepumpen-->till ett filter--->till oljekylare.

Vilken är att rekomendera?

2

Ingen som monterat oljekylar uttag från oljepumpen?  ICQ/ad

3

Jag kör med uttag i oljepumpslocket till oljefilter och kylare. Och sen använder jag en sån här i stället för den bakre reduceringsventilen: http://dalhems.com/sv/p/a9bb5459e8154a7 … dapter-AN8

Och det fungerar bra. Och jag kör samtidigt med orginalkylaren.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

4

KingOfSplits skrev:

Ingen som monterat oljekylar uttag från oljepumpen?  ICQ/ad

Det kan vara en fördel att köra ett riktigtbra oljefilter innan oljekylen
typ så här  olja ut från pump  in i filter  sen ut från blockets överkant (det finns två lösningar ) sen ut i extent oljekyl
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Tack för svaren ICQ/ab

Jag vill göra en liknande lösning som Germanbug har. Men ska man köra med en sån reduceringsventil så måste man ha dubbelreducerad block. Jag har enkel (1500cc block).

Finns ju oljepumpslock som har 2 uttag, skulle det funka med ett sådant??

http://www.classicvw.se/images/products/101108.110342.jpg

6

Du kan inte bara sätta på det locket, det krävs en speciell pump oxå.

Jag skulle aldrig ta bort originalkylaren om jag skulle ha extern och jag skulle heller aldrig ha en extern kylare utan termostat.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7 Senaste redigerad av KingOfSplits (2014-11-20 21:44:59)

Okey jag förstår det Sverker. Oljekylare har jag redan en ny liggandes. Vill köra med den och samtidigt behålla orginal kylaren i fläktkåpan. Vill helst inte plocka ur motorn ur bilen heller, så att byta oljepump och lock med 2 utgångar verkar det smidigaste sättet.


Men nu till frågan: Vilken pump/lock ska jag köpa för att det ska passa på min 1500 block med enkel reducering ? Och vart köper jag en sådan ??
Funkar det med denna? http://www.classicvw.se/oljepump-maxifl … ts_id/1866

8

Ja det ska passa. Kolla dock så att5 du har rätt kamaxel. Det är den som avgör vilken pump du ska ha, någon kan ha bytt under 40+ år. Dit kamdrev ska sitta med tre nitar, har du fyra finns ingen pump med den funktionen som passar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Tack Sverker ICQ/ab

Vart skaffar man oljeslangar bäst? Hydroscand? Måste det vara pressade ändar?