1

Rekondfirmor tjatar alltid om att få polera bilen när man vill få den tvättad. Och visst! Det blir snyggt! Men hur länge håller en behandling? Bör den kompletteras med förslutning?

Hur många gånger kan man polera lacken egentligen? Har alla bilar ett lager klarlack, eller är det bara metalliclacker som har det? Hur mycket tål bilen egentligen, innan lacken skadas eller blir för tunn?

2

Bilar lackad på senare tid har alla klarlack, även solida.
Polera kan man göra VÄLDIGT många gånger, men det finns ju olika grova polermedel.
med rubbing får man vara försiktigare. Sen beror det ju förstås på hastigheten på polermaskinen och hur mycket man trycker maskinen mot lacken.
Gör man det själv och är ovan så rekommernderar jag att man tar alla hörn och kanter för hand, annars kan man lätt polera bort för mycket...
men som sagt , det går inte att säga hur många gånger en lack tål att poleras, beror ju även på hur mycket klarlack som lades vid lackeringen.

3

Efter 12-18 månader är det dags att polera och lägga på nytt vax. Jag antar att man kan vaxa oftare också.

4

Jag har jobbat som rekondare och säger så här...att enbart polera utan att lägga nån form av skydd så som vax eller lackförsegling är rätt meningslöst då lacken kommer bara bli rätt matt och tråkig redan på ett nån månad eller två om den står ute i solsken och liknade...

Är det en sommarbil som inte blir utsatt för massa snö,slask,salt och massa starka avfettningsmedel så håller en vanlig vaxning länge och en lackförsegling väldigt mycke längre..

Har väl polerat ett 100tals bilar vid det här laget och enda gången jag har polerat genom en lack så var det på skärmkanten på en gammal Opel Astra,som var sprayburksbättrad...var en arbetskamrats slitochsläng bil som vi tog in för mest testa gränser på och då använde vi det mest aggressiva polermedlet vi hade och körde så hårt så det rykte om polertrissan.

Folkvagnslös Folkvagnsentusiast ifrån Gävle...