I min 50a som jag håller på att ställa i ordning är orginalmotorn kvar. Dock är det ett par saker som är utbytt och det är oljepåfyllningen som är bytt mot en nyare med skruvlock och mest troligt fläktkåpan då den inte har någon svetsskarv. För ett tag sedan hörde jag av en gammal VW räv att han uppfattat det som att det förekom samtidigt både kåpor med och utan skarv, omkring 1950-51. Kan det stämma? Jag har börjat fundera på varför just fläktkåpan skulle vara utbytt på min motor, vad det skulle vara bra för, men samtidigt var jag inne på det eftersom man hört och läst att kåpor utan skarv kom lite senare.
Kåpan utan skarv kommer sent -51 tidigt -52 så du ska ha en med skarv om du ska allt "rätt".
Varför man bytt kåpa är svårt att säja, kanske pajade generatorn å man hade en annan kåpa liggande med en fungerande generator, då slapp man flytta över den.....är generatorn bytt? Originalet borde ha ett F som märkbokstav.
Ta gärna en bild på oljepåfyllningen. Borde vara svårt att få dit den med fästörat som en 30hk har.