1 Senaste redigerad av Återfall (2014-11-16 18:46:45)

Undrar om någon vet vad en vanlig standard 1600 typ ad väger ca.+ vad väger en bussmotor 2.0 cirka

Mvh Återfall

Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.

2

45 resp 80 kg är min gissning

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Har något minne av att en std 1200 komplett väger strax under 100kg och att en 1600 väger strax över..

S

4

En snabb googling pekar på att typ 4:an väger ungefär 25 lbs mer än en typ 1-maskin , dvs runt 11,4 kg mer. Vad väger då en komplett typ 1:a? Samma googlande pekar på runt 260 lbs för en komplett motor, dvs. cirka 118 kg. Så en komplett typ 4:a (konverterad till stående fläkt) väger in på runt 129-130 kg.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

5

Hur fan kan man då orka att lyfta i o ur en motor själv ur bagagen? Näää....det låter alldeles för mycket det där.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

6 Senaste redigerad av Stefan F (2014-11-16 23:29:51)

http://www.gw-autoteile.de/Service/Kaefer10.htm

Titta på "Motorgewicht trocken"

och att typ 4:an skulle vara 35 kg tyngre än typ 1:an tror jag inte ett dugg på.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

7

220lbs läste jag nånstans nyss.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

8

Komplett typ-1 motor väger c. 100-110kg.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

9

Flyttade på en bussmotor häromdagen (pannkaka) o den verkar vara betydligt tyngre att flytta på än typ 1
Om typ 1 väger ungefär 100kilo vad väger då typ2-3 motorn?(har ingen våg för detta)

Mvh Återfall

Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.

10

Vikten på en 70-tals typ 1 är ca 120kg, vill minnas att jag stt 122 kg angett som vikt i VWs egen litteratur för någon motor från den tiden. För typ 4 skulle jag säga ca 140, lite beroende på vilka värmekammare mm som sitter på den.

11

En komplett 1600 DP motor inklusive koppling, värmekammare och avgas vägdes i dag efter renovering utan olja. Vikt 114,5kg enl. min våg.

Lattjo lajban med luftkylt.

12

Min erfarenhet är att lite tyngre, när det redan är tungt, upplevs som mycket tyngre.

Jag har en gång i mitt liv baxat upp en longblock typ4a själv på ett flak, men jag var yngre och det var på bristningsgränsen och nästintill idiotiskt. En typ1, longblock däremot är mer lätthanterlig. En komplett bubblamotor är rent av smidig om man är två...  ICQ/ab

Kul att veta vad de väger...

Grinder and paint, makes me the welder I ain't