1 Senaste redigerad av Erik Gunnarsson (2014-11-15 04:58:22)

Har sökt här på Boxerville om Judson kompressor men det verkar som det bara finns en här som kör med kompressor matad 30hk motor och det är 50 Split (http://boxerville.se/forum/profile.php?id=29) RESPEKT!
Men antar eller hoppas det finns fler här som kör med denna underbara uppfinning och inte bara gömmer den på hylla i garaget!
Så därför tänkte jag försöka starta en tråd om just denna underbara uppdatering av våra älsklingar inte bara effekt mässigt utan även estetiskt överlägsna ögonsten ICQ/ag
Så kom igen nu posta dina åsikter, frågor, tipps, uppdateringar, bilder eller ursäkter varför du ruvar på en utan att montera den NU!

Jag är iallafall super nöjd med min Judson och vill verkligen kunna bidra min kunskap och tipps  och hoppas jag inte är den ända!

Mjukar upp tråden med en bild.
(Judson tändspole är på väg från USA så kommer en ny bild så fort den är monterad och provkörd)

(Om Admin tycker jag postat på fel ställe?  Snälla flytta den till där den där den hör hemma.)

Post's attachments

image.jpg, 150.19 kb, 1024 x 768
image.jpg 150.19 kb, 196 downloads since 2014-11-15 

2

Det finns fler i Sverige som kör med Judson, jag till ex  ICQ/ag
Har kört med min i min 56a i snart femton är... Tyskland, Belgien,Finland, Norge osv har jag besökt men även Varberg ICQ/ad

3

folkamannen skrev:

Har kört med min i min 56a i snart femton är... Tyskland, Belgien,Finland, Norge osv har jag besökt men även Varberg ICQ/ad

:-)

4

Jag kör faktiskt inte Judson, så, det var typ 100% dålig start.....  ICQ/ad

Men, initiativet är bra. Jag har en RHM kompressor, svensktillverkad utveckling av Judson. Har två RHM faktiskt.  En 30 och en 34 hästare.

Nu ligger dom dock på hyllan, då jag i höst demonterade RHM, och monterade en Pepco, tillverkad av Fageol. Så, nu åker jag en annan amerikansk kompressor, dock skruvmodell, så den ger dels bättre effekt, och sedan behövs inte glasburken.

Är det din på bilden? Har du en 34 hästars judson på en 30hästars motor isf?

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

5 Senaste redigerad av Helsings Smedja (2014-11-15 10:28:39)

Mr East i Edsbyn har ju harvat runt med sin i många år också.  ICQ/af

Sen en liiten rättelse som 50 Sprit brukar vara noga med är att hans kompressor som satt i ifjol är av märket RHM och den som sitter i nu är en Pepco ( Fageol )..

Misstänker att han kommer in med lite mer detaljer så småningom.  Edit ; Han hann före..  ICQ/ae

Post's attachments

50split.jpg, 69.47 kb, 450 x 299
50split.jpg 69.47 kb, 193 downloads since 2014-11-15 

mrEast.JPG, 70.92 kb, 609 x 428
mrEast.JPG 70.92 kb, 169 downloads since 2014-11-15 

You´ll never know...

6

Fråga från okunnig:
Dom här kompressorerna var dom från början avsedda för bilar.
Har läst nånstans, kan ha varit i Colorod eller efterföljaren Wheels att man använde sig av surpuls kompressoerer från flygindustrin, kanske inte till motorerna men till att få tryck i kabinen... Ja som ni förstår så var det himla länge sedan jag lästa om detta, det var väl nån kile som gick torrskodd över Röda Havet vid samma tidpunkt ICQ/ae

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7 Senaste redigerad av jn (2014-11-15 11:38:38)

kompressorerna från flyg var större och dom jag sett och ägt har varit skruvkompressorer.

judson och liknande är nog framtagna för bilar.

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

8

Ok, tack för svaret!
De jag tänkte på var dom stora skruvkompressorerna som satt på V8:or på dragsters och andra liknande fordon.

9

kabinkompressorn till J29 Tunnan var lagom stora till VW.
Här i Linköping hittade jag några på återvinning, straxt efter han hade gått på vattnet.
Nej jag har inget kvar.

"ljushuvud"

10

Nån som har en bild på en sån från  J29 Tunnan polarens farsa har ett garage full med gamla flygplansdelar som jag kan kolla upp. Bra o veta vad jag letar efter tänkte jag (lite skämmigt kanske men jag Är rätt kass på motorer) ICQ/ad

Never pick a fight with an ugly person, they`ve got nothing to lose

11

trekronor skrev:

Nån som har en bild på en sån från  J29 Tunnan polarens farsa har ett garage full med gamla flygplansdelar som jag kan kolla upp. Bra o veta vad jag letar efter tänkte jag (lite skämmigt kanske men jag Är rätt kass på motorer) ICQ/ad

Är det kanske en sådan på bilden litet högre upp i tråden, från Helsings Smedja?

12

Jag sålde en sådan här:
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=7623

[

13

Här är en J29 Tunnan kabinkompressor monterad

Post's attachments

WP_20130309_001.jpg, 313.37 kb, 719 x 1279
WP_20130309_001.jpg 313.37 kb, 200 downloads since 2014-11-15 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

14

Skulle en dylik historia funka på en 1600 maskin också?

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

15

Den är tyvärr lite för liten för en 1600:a. Den måste växlas upp och bygger då mycket värme.
Aisin AMR 500 är i så fall bättre. Den tål 16000 varv kontinuerligt och är tätare med teflonbelagda skovlar.

Post's attachments

amr500_01.jpg, 112.36 kb, 390 x 293
amr500_01.jpg 112.36 kb, 179 downloads since 2014-11-15 

[

16

50 split skrev:

Men, initiativet är bra. Jag har en RHM kompressor, svensktillverkad utveckling av Judson. Har två RHM faktiskt.  En 30 och en 34 hästare.

Nu ligger dom dock på hyllan, då jag i höst demonterade RHM, och monterade en Pepco, tillverkad av Fageol. Så, nu åker jag en annan amerikansk kompressor, dock skruvmodell, så den ger dels bättre effekt, och sedan behövs inte glasburken.

Haha ja 100% fail ICQ/ag
Ja det är min på bilden.
Vad jag vet så är den till en 30hk motor 34hk har väl enkelrem och min har dubbel även om det inte syns på den suddiga bilden.

17

folkamannen skrev:

Har du märkt att den går mycket varmare med judson än utan när du har kört långt?
Eller har du gjort något annat med motorn också?

Du behöver inte snåla med bilder ICQ/ab

18

Erik Gunnarsson skrev:
50 split skrev:

Haha ja 100% fail ICQ/ag
Ja det är min på bilden.
Vad jag vet så är den till en 30hk motor 34hk har väl enkelrem och min har dubbel även om det inte syns på den suddiga bilden.

Såg bara att du har rem sträckaren, vilket kom på 34hästars modellen.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

19

50 split skrev:
Erik Gunnarsson skrev:
50 split skrev:

Haha ja 100% fail ICQ/ag
Ja det är min på bilden.

Såg bara att du har rem sträckaren, vilket kom på 34hästars modellen.

Köpte till en George Fochi remsträckare till 30hk motor bara för att det blir så jäkla mycket lättare varje gång man ska ha bort remmen ICQ/ab

20

Björn J.  Jag har för mig att V8 kompressorerna kommer från tvåtaktsdieslar ursprungligen men de passar ju bra på bensinmotorer också tydligen ICQ/ab