26

Har börjat riva den rasade lådan nu, har ännu inte hittat några defekter, men det tog tvärstopp när diffen skulle isär! Jag bände och drog med glidhammare för att få loss medbringarna utan resultat, svor sedan lite och åkte hem och nördade youtube för att inse att det sitter en låsring innanför plastpluggen  ICQ/ad Så imöra blir det till att riva isär resten av lådan och se va som pajat, om inte annat så kanske man lär sej nåt nytt  ICQ/ag
Om jag nu mot förmodan skulle få för mig att bygga ihop en låda av två, är detta allt jag behöver för att få lådan tät?

http://www.paruzzi.com/webshoppen/?zoek … up=11&

27

28 Senaste redigerad av Pukan (2014-11-16 11:23:30)

Har en syncro AAN låda till salu för 4000 kr.
Flytta över sprängkåpan och ingående axel från din rasade diesellåda så passar det ju...
Men du måste ha samma utväxling i fram och bak axel, AAN = 34:7
Med vänlig hälsning Pelle

Edit: Tror även att kopplingsgaffeln skiljer mellan diesel/bensin så den får då också byta.

29

Nu har jag ju ingen syncro men lådan passar väl ändå? Kopplingsgaffeln sitter ju i svepet så den hänger ju med från min gamla låda. Var finns denna?

30

Södermanland.
Nä ska du få den å passa i 2wd chassie så måste du kapa en balk har jag för mig...
den passa på motor och i infästning men axeln som går framåt (mot framhjulen) tar nog i en tvärgående balk på 2wd bil.

31

Aha misstänkte det, gissar att även infästningen i bakkant ser helt annorlunda ut iom utgående axel!
hittade en låda på en skrot upp i Norrland för 17 00, det får bli try and error, funkar den så kom jag billigt undan iallafall  ICQ/ag

32

De va ju bara å byta växellåda...eller visst ja, det fanns visst INGA hela lådor i hela svedala...hmm, fram med förstoringsglaset. Hoppsan! I norra lappland, ca 20cm norr o treriksröset fanns visst en växellåda - till en bensinare! Men de blir ju lätt, bara å slänga över svepet från den gamla! Hmm, nu såg ju diffen i den nya lådan lite annorlunda ut, jaja bara att riva ur diffen för att få ur ingående axel å byta den. Ihop med skiten igen!

NU är de klarrt...men fan va ärgad den är, man kanske skulle blästra å måla den för säkerhets skull...fram med bäste mäster-blästern och på med etchprimer och ett lager epoxy. Hoppsan där sprang 3 timmar förbi!! Nåja, NU är den klar för montering. Upp med skiten på älgen å häkta i den i bilen, dit med drivaxlar, start, växellänkage (Y) Bara lufta kopplingen kvar nu ja...VISST FAN! URTRAMPNINGSLAGRET!!

Det ligger så vackert i sin kartong precis där jag ställde det för att inte glömma det, men va fan upprepning ger ju god inlärning! Ner med lådan igen, i med lagret, upp med lådan å dit med resten. Prova växlarna, fan de går bara å få i 1 3 och 5, dessutom låser dom sig i sitt läge!! Fan nu har jag blivit blåst...skit samma, jag luftar kopplingen så länge å funderar ut en lösning på växelproblemet! Visst ja, här bröt jag visst av hydraulröret till slavcylindern när jag plockade ner lådan i början av september, men de är ju lätt å trä på en skarvhylsa!! Måtta upp lite bromsrör å fixa nipplar och kona, det blir ju kanon de här!! Bara å kona det gamla röret också då...men va FAN nu då, de är ju 1/4" rör!!! Jahapp, då får vi imporvisera, fram med stora bromsrörsverktyget å i med grövre mothåll, hålla emot verktyget med kofoten samtidigt som man vinglandes ska kona röret med en hand. Blev kanon, monterade två konade rör emot varandra med lite nipplar från biltema å det funkar kalas! ICQ/ad
Ihop med skiten å lufta! Jisses va luft, hela systemet va tomt men nu kommer inga bubblor. Skutta in å prova kopplingen, smack så gick pedalen i botten, hela h-cylindern full med luft, och var fasen sitter luftnippeln!? Youtube/google släng er i väggen, inget matnyttigt här inte! Funderar lite, funderar lite till...å lite till...å lite till! Fan om jag stänger nippeln på slaven å trycker hävarmen i botten så trycker jag ju tillbaka bromsvätskan genom h-cylindern. Kanon, vilken klippa jag är!!

Jahapp då funkar kopplingen, in i bilen å starta - klick klick (batteriet tvärdött, slår aldrig fel!). På med laddaren. Plocka upp lite verktyg så länge. Prova igen, nu har jag kräm, men inget händer!? Måste glömt 50-kabeln på startmotorn! Byter kabelskon och testar igen...händer inget. mäter lite och kommer fram till att jorden är i princip obefintlig till startmotorn så jag putsar till anliggningsytan å monterar en extra jordtåt. Vips så funkar det!

Åter till växellänkaget. Står o kliar mej i huvudet länge, fan det ser ju ut som hylsan på länkaget som möter kulan på växelföraren är nån cm för kort. Måttar lite på dom gamla lådorna, men alla växelförare va lika långa. Då ser jag det uppenbara, jag har ju fan satt styrningen till länkaget på fel sida om klacken på växellådan. Flyttar över fästet å sen funkar det kanon!
De va nog allt för helgens bravader, nu åker ja hem å slänger mej i bingen! Det blir en glad överraskning för ungarna imorgon när pappas skruttibangbang funkar igen!  ICQ/ag

33

ICQ/ag  Detta gillas .. inte ge upp, utan fixa "skruttibangbang "
Gött jobbat!!! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

34

Ge upp? Det finns väl inget som heter ge upp när de gälles oss vw nördar? Nädå, på't igen bara Default/tongue Tyvärr märkte jag idag att jag skruvat lite för mycke på dieselpumpen, så de blir nog till o riva ner lådan igen och byta koppling!  ICQ/ag

35 Senaste redigerad av Bockerud (2014-12-02 01:17:16)

Nu börjar ja tröttna på tivolibelysningen i instrumenthuset! När jag slår på lyset så har jag lyse i huset, men när jag startar så blinkar alla lampor i takt med oljetrycket några gånger sen blir de svart! Kan jag ha felet i t-låskontakten? Eller möjligtvis i ljusknappen? Jag blir tokig på den jävla panelen snart ICQ/ab Mycket märkligt att den funkade klockrent innan motorbyte...eller kan jag möjligen ha överslag i generatorn/laddregulatorn? Om jag plockar ur regulatorn borde det ju i praktiken isf fungera?

36

Det första jag skulle kolla är jordledning mellan chassi och motor/växellåda. Är det samma typ av motor du monterat in, med samma typ och antal av givare för oljetryck?

37

Flätan mellan motor och låda är bytt, jord mellan batteri och motor är bytt, jordpunkten under panelen i a-stolpen är rengjord, alla givare överflyttade från JX:en så nu vet i fan var jag ska fortsätta!

38

Har för säkerhets skull kollat jordpunkter än en gång, bytt batteri, provat att koppla ur generatorn, knackat på alla reläer och känt på allehanda kontaktstycken under panelen utan framgång...kan felet helt enkelt ligga i instrumenthuset!? Kan tillägga att indikatorn för helljuset visar tvärt om, den indikerar när helljuset är avslaget...har beställt nytt ljusrelä och t-låskontakt, tänkte beställa nya givare till fritösen också, vilka givare är korrekta för kyltemp/nivå samt oljetemp/tryck på jx? http://se.oberschlachter.com/shop/index … ath=5_9_92
De givare jag har är av 2 olika typer, en "platt" med grå fot och en svart försänkt i toppen, denna heter 251919501. Ska jag ha två olika och vilken ska sitta var isf? Hur många olika kontakter för oljan finns? En i toppen, en på filterhållaren och en på blocket, korrekt?

39 Senaste redigerad av Kjell T (2014-12-05 11:52:03)

Jag har inte koll på olika årgångar av typ2, men den första VAG bilen med två oljetrycksgivare var Audi 443/1983-. Senare kom andra typer med dubbla givare. På tex Golf II, 191,  sitter det en liten styrenhet innanför hastighetsmätaren för denna funktion, tror att den har en reservdelsnummer som börjar med 321 ...... (Passat). De olika givarna har avvikande funktion och färg på plastisoleringen. Den  ena givaren jordar oljetrycklampan när trycket är lågt , tror det var 0,8 bar, och den andra bryter jordningen när trycket stiger över 1,8 bar eller något i den storleksordningen. För att detta skall fungera behövs då en liten styrenhet som bla innehåller en för ljus känslig komponent och därför var den som reservdel inpackad i en svart plastpåse som i sin tur var i en liten låda.
Dynamisk oljetrycks kontroll kallades systemet och VAG har gjort ett självstudiehäfte om funktionen. Den givaren som sluter vid tryck skall tända oljetryckslampan när varvtalet är lite högre, 2000 r/min eller något sånt, och oljetrycket sjunker.  Med enbart den givare som jordar lampan vid lägre tryck kan det uppstå skadar vid tex motorvägskörning eftersom föraren inte hinner stoppa motorn tillräckligt snabbt.
Har man inte rätt givare kopplad till rätt sladd störs lampans funktion.

40 Senaste redigerad av Bockerud (2014-12-05 21:11:34)

Ok, som sagt osäker på om jag flyttade oljetryckskontakterna från JX:en, drar iväg ett mail te min reservdelskung på atteviks så får han slå i sina pärmar å ta fram va jag ska ha för givare! Hittade dock den tilltänkta jordpunkten i motorutrymmet, mycket riktigt på vänster innerskärm, skruven gömde sig bakom kabelpiskan men det va riktigt rostigt runt jordpunkten så jag klippte kablarna å dit med en ny ringsko och en självborrande å vips så hoppade tankmätaren igång!

Dock kvarstår belysningsproblemet med både instrumentbelysning och helljusindikator...verkar som att reläet till halvljusautomatiken spökar (251 959 145), kan det ge detta problem? Vilka reläer hör till belysning/instrument? Där bak på brandväggen är väl endast reläet för glödningen??

41

Har bytt oljetryckskontakterna på toppen och den vid filtret utan framgång! Nu blir de till o byta alla reläer och se om det hjälper, annars åker snart panelen ut för rekorderlig felsökning i det värsta råttbo VW någonsin konstruerat Default/tongue Hjälper inte detta så är väl nästa steg att byta instrument, vad är skäligt för att betala för ett intrumenthus till en diesel?

Har passat på att uppdatera med spörtratt också, blev helt ok efter lite justering av spakstället!

Post's attachments

2014-12-16 21.49.08.jpg, 333.94 kb, 1239 x 697
2014-12-16 21.49.08.jpg 333.94 kb, 365 downloads since 2014-12-23 

42

Nåja, besiktning närmar sig med stormsteg och som vanligt får man mygla sej igenom på ett eller annat vis ICQ/ab Har nu kastat om kablarna framme vid strålkastarna då indikeringen för helljus lös när halvljuset va på. Höpp, då stod ju helljuset på hela tiden iom. halvljusautomatiken. Men de va ju en lätt match, bara o plocka ur reläet. Så nu är de besiktningsbart, men något frustrerande o inte ha nån halvljusautomatik. Hur styrs omkopplingen mellan hel och halvljus? Enbart via spaken eller genom något relä? Har lokaliserat att relät med nr 19 (blinkrelä) också gläpper när man slår på helljuset, så de kommer ett nytt imorgon. Nu har jag VERKLIGEN slut på ideer...nån som vill köpa vw pickup? ICQ/ad

43

Bockerud skrev:

Uppdaterar, dagen till ära, med en bild på wärstingfälgarna som kostade mej nästan gratis (300 spänn). Tanken var att få fälgkanten svarvad så slipper ja klabba med färgborttagningsmedel o 3 dagars polering Default/tongue Fick ta fram dremeln o fräsa ur centrumhålet typ 1cm fram, å trycka dit 10mm spacerplattor, sen satt dom dom en smäck! Återstår o klura ut någa sjyssta navkåpor bara!

Kan för övrigt säga att voltregulatorn i instrumenthuset inte verkar vara den felande länken (bytt), mätte däremot i kontaktstycket där och får inte fram någon ström till någon av de 3 tåtarna till tempgivaren. Får helt enkelt felsöka efter min bortkomna jordpunkt i motorutrymmet!

http://i63.photobucket.com/albums/h131/Vw63/Hytten/2014-02-25143746.jpg
Torrkörning av fälgar!

http://i63.photobucket.com/albums/h131/Vw63/Hytten/2014-04-30172847.jpg
Fälgar på plats! Här syns ganska tydligt BÖGLORNA (som vi säger i Mjöölby) efter puckot som backade rakt in i sidan på mej!
Gratisräcket också på plats efter lite smärre modifikation!

Dom där fälgarna vill jag ha på min syncro!!!!
Du råkar inte känna till flera uppsättningar ICQ/ae

44

Kolla blocket, Audi a4 org 16"! ICQ/ad

45

Bockerud skrev:

Kolla blocket, Audi a4 org 16"! ICQ/ad

Bytte du pinnskruvarna i trummorna bak eller räckte originalen?

46 Senaste redigerad av Bockerud (2015-03-18 12:49:37)

Ja kör med org, gängorna räcker va 3/4 dvs typ som på org plåtfälgar!  Man kanske borde byta dom, men ja gillar att leva farligt ICQ/ad däremot fick ja fräsa upp centrumet fram ca 10mm då navet är rätt stort på T3 å montera 10mm spacers, det beror ju lite på däckval men gillar man inte TS så är de spacers som gäller ICQ/ab

47

Vill man slippa fräsa upp centrumet så kan man köra med MB fälgar ICQ/ag Bultarna kommer dock inte att räcka ICQ/ae

48 Senaste redigerad av Bockerud (2015-03-18 19:46:17)

Precis!! Å så är dom inte lika balla  ICQ/ad  ICQ/ad